Gå til innhold

Hun vil ikke ha melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 14 mnd. vil ikke drikke melk, har ikke drukket melk siden jeg sluttet å amme da hun var ett år. Tilbyr henne melk, men hu tar kanskje en liten slurk og spytter ut igjen og rister på hodet sier nei og skyver glasset vekk. Hva kan jeg gjøre for å få henne til å like melk? Vurderer å gi henne sjokolademelk, men vil helst unngå at hun får slike vaner. Hun får i seg andre melkeprodukter bla youghurt, ost, prim. Noen tips? Hun trenger vel melk, er redd hun får for lite kalsium i seg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun klarer seg fint uten melk så lenge hun får melkeprodukter utenom.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Null stress, gi henne eit beger yoghurt per dag og ost innimellom, så klarer ho seg fint.

Gjest frøken am
Skrevet

Man må ikke på liv og død ha i seg melkeprodukter - bare finn alternativer med samme næringsinnhold :)

Masse å velge i!

Skrevet

Jeg tror at vi mennesker noen ganger kjenner hva som er bra eller ikke bra for oss.

Jeg likte aldri melk som liten, ble kvalm og spyttet det ut, men ble "tvunget" i melk av en mor som var bekymret slik som deg.

Jeg klarte å drikke kakao og slikt hvor melkesmaken ble så døyvet at jeg ikke kjente den.

Etter hvert som jeg ble eldre tvang jeg i meg selv melkeprodukter siden alle mente man burde drikke melk fordi det var så sunt.

Nå i voksen alder sliter jeg mye med magen, har melkeintoleranse og har fått beskjed om å holde meg unna melk. Jeg tåler litt ost og litt skummet melk, men jo fetere melka er, jo dårligere blir jeg. Fløte er det aller verste, da får jeg diare og luftsmerter.

Om det er melkefett eller melkeproteinet jeg ikke tåler er uvisst. Det sies at laktoseintolerante kan tåle inntil 2 dl melk om dagen, men det varierer det også. Jeg gremmer meg over alle de årene jeg presset i meg melk fordi jeg skulle være "flink pike". Hvis jeg ikke hadde gjort det, hadde kanskje ikke denne melkeintoleransen utviklet seg i så stor grad som den gjorde?

Jeg tror kroppen min helt fra jeg var liten kjente at den ikke tålte melk i særlig stor grad, men jeg var så liten at jeg ikke kunne sette ord på det, og i de dager var det heller ikke fokus på matintoleranser slik det er i dag.

Det er ikke sikkert dette gjelder jenta di, men det kan være noe å tenke på.

Om du er redd for kalsiummangel, kan du gi henne mer av de grønnsakene som inneholder mye kalsium, se link:

Grønnsaker som inneholder kalsium

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med siste taler. Jeg tror det kan være mer enn uvant smak som gjør at småunger spytter ut den maten de får.

Skrevet

Ingen krise, kumelk er for kalver, det er mange andre alternativer til å få i seg disse næringsstoffene og mineralene!

Mi drikker gjerne biola til frokosten, eller spiser litt yoghurt i ny og ne. Melk bruker vi ofte i maten uansett. Og hun ELSKER brokkoli til maten (der er det jo endel kalsium)

Skrevet

jeg har aldri likt eller drukket melk, utenom morsmelk.

Jeg har trent i hele min oppvekst og spilt fotball i 14 år, og har aldri knekt eller bristet ett eneste bein i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...