Gå til innhold

Kan jeg ligge på 1000 kcal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ned ca 5 kg, og bmr sier jeg skal ligge på 1600 kcal per dag for å opprettholde vekta. Kan jeg ligge på 1000kcal til dagen, og litt mer på lørdagen (spisedag)? Og hjelper en spisedag meg å ikke ødelegge forbrenningen=? Altså at jeg spiser mye en dag,og lite de andre dagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er du? Hva veier du? Trener du? i så fall hvor ofte? Hvor aktiv er du i hverdagen?

Skrevet

Hvor høy er du? Hva veier du? Trener du? i så fall hvor ofte? Hvor aktiv er du i hverdagen?

jeg er 155 høy og veger 55 kg. Trives best rundt 50 kg. Jeg jogger 3-4 dager i uka. Er student så sitter mye stille.

Skrevet (endret)

Det høres veldig lite ut.

Du kan gå ned maksimalt 70 kcal per kilo kroppsfett per dag (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022519304004175). Det krever perfekt kontroll, og det har du ikke og det er absolutt best å feile i retning saktere ned.

Du vil at kroppen skal tære på fettreservene. Dersom kroppen "tror" at det er hungersnød (dvs at den får alt for lite næring) begynner den å tære på alt som tærer på fettreservene. Med andre ord muskler. Når du spiser igjen da går mest mulig til lager, dvs det lagres som fett.

Derfor vil du absolutt ikke drive jojo-spising, men kontrollere deg ned med fysisk aktivitet og mat i riktige doser.

(En som kan fysiologi vil rive dette i filler, så forklare det på en mye mer komplisert måte og til slutt være enig i poenget.)

Edit: OK, jeg ser at du er ei lita flis :) Det burde jeg tenkt på. Men jeg synes fortsatt 600 kcal i minus per dag høres ganske mye ut for små fliser.

Endret av xyzzy
  • Liker 1
Skrevet

Det høres veldig lite ut.

Du kan gå ned maksimalt 70 kcal per kilo kroppsfett per dag (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022519304004175). Det krever perfekt kontroll, og det har du ikke og det er absolutt best å feile i retning saktere ned.

Du vil at kroppen skal tære på fettreservene. Dersom kroppen "tror" at det er hungersnød (dvs at den får alt for lite næring) begynner den å tære på alt som tærer på fettreservene. Med andre ord muskler. Når du spiser igjen da går mest mulig til lager, dvs det lagres som fett.

Derfor vil du absolutt ikke drive jojo-spising, men kontrollere deg ned med fysisk aktivitet og mat i riktige doser.

(En som kan fysiologi vil rive dette i filler, så forklare det på en mye mer komplisert måte og til slutt være enig i poenget.)

men vil ikke en spisedag gjøre at man ikke kommer i sparemodus og ikke ødelegger forbrenninga?

Skrevet

Jeg ville i hvert fall holdt meg innenfor grensene hver dag, og brukt spisedag til å avlaste meg selv psykisk. Du vil ikke ha kroppen over i hungersnødmodus.

Men jeg har vel egentlig snudd det litt opp ned. 600 kcal i minus per dag er ikke ekstremt, bare en god del. 1000 pr dag er ekstremt - for en mann som veier rett under 80 og det er de jeg kjenenr best til. Kjør på og kjenn på kroppen, men unngå å ta det lenger ned.

Jeg personlig justerer med mer trening, men her er jeg litt uvanlig. Mange klarer ikke det. Det er dessuten mange som ikke tar i så veldig hardt når de trener, og da skal det ganske mye til for å forbrenne mange kalorier.

Jeg har en tommelfingerregel som sier at 1 kg fett lagrer energi for 10 timer kardio. Dette er så unøyaktig at regelen nesten er verdiløs, men jeg liker den. Jeg bruker den ikke til å tenke mat, men til å tenke motivasjon. Når jeg er ferdig med en spinningtime, tenker jeg på den kvarte pakken smør som er borte rundt livet, og akkurat de kaloriene kommer aldri tilbake.

Skrevet

Skal ned ca 5 kg, og bmr sier jeg skal ligge på 1600 kcal per dag for å opprettholde vekta. Kan jeg ligge på 1000kcal til dagen, og litt mer på lørdagen (spisedag)? Og hjelper en spisedag meg å ikke ødelegge forbrenningen=? Altså at jeg spiser mye en dag,og lite de andre dagene?

Og fordi en kalkulator på en eller annen nettside sier at du trenger 1600 kcal per dag for å holde vekta, så er det sant? Slike kalkulatorer tar ikke hensyn til individuelle variasjoner. En gang testa jeg en slik. I følge den trenger jeg omtrent halvparten så mye som jeg faktisk spiser for å holde vekta. Hvordan har det seg da at jeg er normalvektig, atpåtil med fettprosent godt under 10?

1000 kcal er fryktelig lite. Trenger du virkelig å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt?

• Liker 1
Skrevet

Beklager flisespikkeri, men BMR betyr ikke hva du behøver for å holde vekten, men hva kroppen behøver til basale funksjoner når du hviler.

Nå vet jeg ikke hvor aktiv du er i hverdagen, men hvis du har en stillesittende jobb/studier, og går til og fra bussen hver dag, kan du i alle fall plusse på 300-400 kcal hver dag i forhold til hvor mye energi du kan innta og likevel beholde vekten.

En generell tommelfingerregel er at du du bør ikke spise under BMR over lengre tid, og i alle fall ikke under 1300 kcal, hvis du ikke vil redusere forbrenning.

Jeg vil anbefale deg å heller legge deg litt høyere enn 1000 kcal om dagen, og bruke litt lenger tid på å gå ned i vekt, enn å ligge for lavt i energiinntak over lengre tid, og miste muskulatur/redusere forbrenning.

Skrevet

Ingen kan vel ligger på 1000 kcal om dagen, såfremst du ikke bor i et utviklingsland? Ikke ser det sunt å gå så fort ned i vekt heller.

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan vel ligger på 1000 kcal om dagen, såfremst du ikke bor i et utviklingsland? Ikke ser det sunt å gå så fort ned i vekt heller.

ser sunt ut? hva mener du?

ts kan ligge på 1000 kcal ved hjelp av grønnsaker og magert kjøtt/kylling. Da holder hun seg mett

Skrevet

ts kan ligge på 1000 kcal ved hjelp av grønnsaker og magert kjøtt/kylling. Da holder hun seg mett

ja

Skrevet

Jeg har lagt på 1000 kcal en god stund, er ca like høy som deg og veide det samme. Men jeg ser i ettertid at det har vært for lite, selv om jeg har trent har jeg likevel mistet MYE muskelmasse i overkroppen. Ville heller lagt meg på en 1300 - 1400 kcal :) Men nå er ikke jeg noen ekspert heller da, bare så det er sagt.

Skrevet

Jeg har lagt på 1000 kcal en god stund, er ca like høy som deg og veide det samme. Men jeg ser i ettertid at det har vært for lite, selv om jeg har trent har jeg likevel mistet MYE muskelmasse i overkroppen. Ville heller lagt meg på en 1300 - 1400 kcal :) Men nå er ikke jeg noen ekspert heller da, bare så det er sagt.

Hvor mye gikk du ned på hvor lang tid?:) TS

Skrevet

Gikk ned 11 kg på ca 5 mnd, litt mer. Raste rett og slett ned altfor fort, alle musklene jeg en gang hadde er borte. Men prøver nå å gå opp en 2-3 kg, da jeg rett og slett har blitt for tynn. Trener samtidig, slik at ikke jeg skal legge på meg altfor mye i form av fett :gjeiper:

Skrevet

Gikk ned 11 kg på ca 5 mnd, litt mer. Raste rett og slett ned altfor fort, alle musklene jeg en gang hadde er borte. Men prøver nå å gå opp en 2-3 kg, da jeg rett og slett har blitt for tynn. Trener samtidig, slik at ikke jeg skal legge på meg altfor mye i form av fett :gjeiper:

så flink du er!:) TS

Skrevet

Yes, kjempeflink! Herregud TS, leser du hva Smores skriver eller?? :kjefte:

Hun Mistet masse muskler, Ble ALTFOR tynn og Gikk FOR FORT ned i vekt. Jada.. I det minste har Smores skjønt at det var en dårlig idé. :nei:

Å sulte seg ned i vekt på 1000 kcal om dagen pluss trening, kalles ANOREKSIA. Og nei, det er ikke så jævli lett å komme ut av det når du først har begynt, da du blir fucka i huet av å nekte kroppen nødvendig NÆRING.

Gå til legen din og få hjelp vær så snill!! :sukk:

• Liker 2
Skrevet

Det der høres ut vilt ut. Ingen anbefaler noen å leve på så lite mat. 1000 kcal i form av grønnsaker og magert kjøtt er farlig i lengden. Jeg synes det er skummelt at folk her inne roser så destruktiv atferd.

Noe er riv ruskende galt.

Skrevet

Hvilken del av 'for fort' og 'for tynn' gikk du glipp av?

Skrevet

Du bør ligge på minst 14-1500 kalorier. Du bør heller fokusere på HVA du putter i deg og begynne å trene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...