Gå til innhold

Kjenner ikke i gjen sønnen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

10-ringen min har fått seg en ny lekekamerat og jeg har lagt merke til at hver gang han har vært og lekt med han så er ikke sønnen min til å kjenne i gjen. Han banner og kaller meg og søsteren sin veldig i stygge ting.

Før i dag så satt søsteren seg ned ved siden av han og da spretter han opp og sier "æsj, fittelus". Ved middagsbordet i går så spør han meg om jeg har fått musa slikket. Da ble jeg sint og ba han gå fra bordet om han ikke kunne oppføre seg og da svarer han meg med " du er så bitch du", og så går han fra bordet og roper i fra gangen "jeg liker ikke fittematen din heller".

Ja, det er bare sånn prat på han hver gang han har lekt med den nye vennen. Krangle skal han også gjøre med både meg og søsteren og gjør andre ekle ting mot henne.

Det var noen dager og så går det over hvis han ikke har lekt med han og så på den i gjen så fort de leker sammen.

Han får ikke lekt med han i helgene for da er vennen hos faren og da er sønnen min snill som en engel helt til hverdagen begynner. I forige uke så var vennen syk mandag til torsdag og alle de dagene så var sønnen min kjempesnill.

Det nytter jo ikke å snakke heller. Prøvde å si i fra til vennen hans en dag han var på besøk hos og han svarte meg på sammen måte og lo rått.

Er det greit å nekte dem å være sammen? Jeg har ikke så veldig lyst på en pøbel i huset noe han er i ferd med å bli for han ødelegger også ting og slår og sparker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen grisunger! Ja, nekt han å være sammen med han.

• Liker 10
Gjest Solsmil
Skrevet

10-ringen min har fått seg en ny lekekamerat og jeg har lagt merke til at hver gang han har vært og lekt med han så er ikke sønnen min til å kjenne i gjen. Han banner og kaller meg og søsteren sin veldig i stygge ting.

Før i dag så satt søsteren seg ned ved siden av han og da spretter han opp og sier "æsj, fittelus". Ved middagsbordet i går så spør han meg om jeg har fått musa slikket. Da ble jeg sint og ba han gå fra bordet om han ikke kunne oppføre seg og da svarer han meg med " du er så bitch du", og så går han fra bordet og roper i fra gangen "jeg liker ikke fittematen din heller".

Ja, det er bare sånn prat på han hver gang han har lekt med den nye vennen. Krangle skal han også gjøre med både meg og søsteren og gjør andre ekle ting mot henne.

Det var noen dager og så går det over hvis han ikke har lekt med han og så på den i gjen så fort de leker sammen.

Han får ikke lekt med han i helgene for da er vennen hos faren og da er sønnen min snill som en engel helt til hverdagen begynner. I forige uke så var vennen syk mandag til torsdag og alle de dagene så var sønnen min kjempesnill.

Det nytter jo ikke å snakke heller. Prøvde å si i fra til vennen hans en dag han var på besøk hos og han svarte meg på sammen måte og lo rått.

Er det greit å nekte dem å være sammen? Jeg har ikke så veldig lyst på en pøbel i huset noe han er i ferd med å bli for han ødelegger også ting og slår og sparker.

:hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp:

på generelt grunnlag synes jeg det skal mye til for at foreldrene burde nekte barna sine å være å være sammen med andre barn som foreldrene ikke liker, men i dette tilfellet synes jeg faktisk det er greit.

Skrevet

Kanskje du skulle ha tatt en prat med foreldrene til denne gutten for et sted må han også ha dette fra, veldig ofte blir barn holdt som syndebukk og etterhvert mister disse barna mange venner pga sånne episoder.

Synes du ska slå hardt ned på sånn prat og forklare at dette ikke er akseptert hjemme hos dere eller av han som ditt barn. En ti åring ska ikke kunne sånne ord i det hele tatt... :sukk:

• Liker 7
Skrevet

Kan du snakke med foreldrene til vennen til sønnen din? Kanskje de ikke er klar over at han snakker så stygt.

Hvis ikke jeg hadde merket forandring en liten stund etter samtalen med foreldrene hans, hadde jeg nok nektet sønnen min å være sammen han.

Fryktelig ekkelt da, å høre noe sånt fra lille gutten sin!!

• Liker 3
Skrevet

Kan du snakke med foreldrene til vennen til sønnen din? Kanskje de ikke er klar over at han snakker så stygt.

Hvis denne gutten prater sånn til vennenes foreldre kan jeg vedde på at han snakker på samme vis hjemme. Jeg har vært borti unger med stygt språk og vi er ikke så fine på det her i huset heller, men det får da virkelig være grenser.

Først og fremst synes jeg du skal ta deg en skikkelig, alvorlig prat med sønnen din. Jeg ville forklart ham at hvis han ikke slutter å bli så påvirket av denne kompisen får han ikke leke med ham mer. For å være ærlig synes jeg ikke det høres ut som om sønnen din skjønner hva det er han går rundt og sier, jeg mener, hvilken 10-åring snakker sånn til sin egen mor? Jeg hadde derfor satt meg ned og forklart betydningen av hvert eneste ord, samme hvos flaut det måtte være.

• Liker 7
Skrevet

Ja, det er greit å nekte dem å være sammen. Jeg hadde aldri latt min sønn være sammen med sånne unger.

• Liker 1
Skrevet

tror ikke jeg hadde latt den ungen komme på innsiden av døra her om han snakket sånn til min kone og datter .

Det er vanskelig å nekte unger å være sammen, men jeg ville satt meg ned og forklart guttungen hvorfor jeg ikke ønsket at de skulle omgås .

At jeg ikke ville at han skulle vokse opp til å bli en drittsekk og en taper sånn som kameraten sin .

• Liker 4
Gjest until ropyrial
Skrevet

Er enig i at du skal ta deg en prat med sønnen din og forklare ham hva disse ordene betyr. Det er godt mulig han vet det da, men ikke skjønner helt hvor stygt det er.

Synes det høres ut som denne vennen til sønnen din kanskje ikke har det så greit. Hvis de går i samme klasse eller på skole sammen, er det kanskje noe du kan snakke med en lærer om?

Jeg synes også at hvis vennen er på besøk hos dere, så kan du si til ham at i ditt hus er det ikke lov til å snakke så stygt. Er ikke sikkert han bryr seg, virker ikke som han har så mye grenser ellers.

Ser at noen kaller denne venne for en taper og drittsekk. Det syns jeg blir veldig feil å kalle en gutt på 10 år! Barn er ikke født slemme. Dette handler vel mer om manglende grensesetting i hjemmet/mangel på oppmerksomhet eller andre ting. Kanskje denne vennen har eldre søsken som bruker mye stygge ord, kanskje hører han søsken/foreldre krangle og kalle hverandre ting. Da er det ikke rart at dette er "greit" for han. Syns faktisk det er ganske trist jeg.

• Liker 5
Skrevet

Er enig i at du skal ta deg en prat med sønnen din og forklare ham hva disse ordene betyr. Det er godt mulig han vet det da, men ikke skjønner helt hvor stygt det er.

Synes det høres ut som denne vennen til sønnen din kanskje ikke har det så greit. Hvis de går i samme klasse eller på skole sammen, er det kanskje noe du kan snakke med en lærer om?

Jeg synes også at hvis vennen er på besøk hos dere, så kan du si til ham at i ditt hus er det ikke lov til å snakke så stygt. Er ikke sikkert han bryr seg, virker ikke som han har så mye grenser ellers.

Ser at noen kaller denne venne for en taper og drittsekk. Det syns jeg blir veldig feil å kalle en gutt på 10 år! Barn er ikke født slemme. Dette handler vel mer om manglende grensesetting i hjemmet/mangel på oppmerksomhet eller andre ting. Kanskje denne vennen har eldre søsken som bruker mye stygge ord, kanskje hører han søsken/foreldre krangle og kalle hverandre ting. Da er det ikke rart at dette er "greit" for han. Syns faktisk det er ganske trist jeg.

Jeg sa "vokse opp til å bli en taper og en drittsekk "

For om han fortsetter kommer han (kameraten) til å bli det .

Det høres ut som om TS har prøvd å snakke til denne vennen uten resultat .

Hvorfor ha mennesker i huset som ikke oppfører seg ? La dem kjenne konsekvensene , utestengning, for det er det samfunnet vil reagere med .

• Liker 1
Skrevet

1. Snakk med foreldrene

2. Send bekymringsmelding til barnevernet

• Liker 5
Skrevet

1. Snakk med foreldrene

2. Send bekymringsmelding til barnevernet

Enig i dette.

Måten denne kameraten til sønnen snakker på, tyder på at noe er veldig, veldig feil et sted.

En 10- åring er et barn; her er det foreldrene som er de ansvarlige!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte inn bekymringsmelding til barnevernet da en klassekammerat av sønnen min hadde kommet med tilsvarende utsagn. Jeg tenkte som mange andre her, at et barn på 10 år ikke skal kunne sånne ord.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • Liker 1
Skrevet

Wow, jeg hadde reagert med en gang. Det å be han gå fra bordet hadde ikke vært den eneste tingen jeg hadde gjort. Det hadde vanket husarrest den ALLER FØRSTE gangen han hadde guts til å si noe slikt, og nektet han å henge med den gutten.

Hadde ikke ventet med det. Jeg har den oppfatnigen at slike ting burde slås hardt ned på - med en gang.

• Liker 3
Skrevet

En ting er å begrense vennskapet mellom disse guttene, siden det virker som om kompisen til sønnen din har dårlig påvirkning. Samt å ta en tlf til foreldrene.

En annen ting derimot er at når sønnen din kommer med sånne ord og drittslenging så bør det absolutt få konsekvenser for han, selv om du skylder kompisen for å ha lært han det! Han er tross alt 10 år, og bør vite at sånt blir ikke akseptert.

Har det vært mitt barn så hadde det blitt tilsnakk, konsekvenser i form av inndragelse av goder (ukelønn, tv/data-tid, marsj rett på rommet under middagen hvis han sier sånne ord). En 10åring er ikke så liten, og vet nok meget godt hva han sier!

• Liker 2
Skrevet

Typisk foreldre å alltid tro best om sine egne barn og gi andres barn skylda for at poden ikke greier å oppføre seg. Gutten er tross alt 10år. Han vet forskjell på rett og galt.

Hva så om han er en engel ellers. Er ikke som at kompisen står og trekker i tråder og får sønnen din til å oppføre seg som han gjør. Dette er hans eget valg.

• Liker 1
Skrevet

Typisk foreldre å alltid tro best om sine egne barn og gi andres barn skylda for at poden ikke greier å oppføre seg. Gutten er tross alt 10år. Han vet forskjell på rett og galt.

Hva så om han er en engel ellers. Er ikke som at kompisen står og trekker i tråder og får sønnen din til å oppføre seg som han gjør. Dette er hans eget valg.

Ja såklart, min sønn hadde og fått straff om det var meg det gjaldt . Men det kan jo fortsatt være at kameraten har dårlig påvirkning .

Min sønn har og en kamerat jeg prøver å holde ham unna , foreslår som regel noen andre om han vil leke med vedkommende .

Det er fordi han blir ganske frekk ( ikke så ille som ts skriver om ) av å være sammen med ham .

Selvfølgelig får det konsekvenser for min sønn når han er frekk , men jeg kan likevel ha øynene oppe å se hvorfor det skjer .

• Liker 1
Skrevet

Det virker som denne vennen til sønnen din skal hevde seg over noe. Har det ikke så greitt hjemme kanskje? Jeg hadde nok snakket til han i mitt hus, og nektet han dårlig oppførsel, det kan være til hjelp for han. MEN foreldrene bør nok få vite om det.

Selv min sønn blir tøffere når han er to eller flere, men han får klar beskjed om å jekke seg ned. Min skal tøffe seg.

Skrevet

Det er en grunn til at 10-åringer er underlagt foreldrenes ansvar, og at de f.eks. ikke har stemmerett. Det er fordi de ikke er ferdig utviklet, og de har mye oppdragelse igjen før de blir voksne, myndige mennesker.

10-åringer er også lettpåvirkelige. Du leser jo selv hvordan kameraten oppfører seg, og hvordan sønnen blir når han er sammen med kameraten.

Og du mener det er sønnen som har ansvaret her? Nei, nå må du jaggu skjerpe deg. Når det gjelder en 10-åring så er det faktisk foreldrene som har ansvaret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...