AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Jeg plages veldig med endel smerter bak på hælen. Ikke under hælen, men bak, rett nedenfor den store senen som går ned i hælen. Er ikke sikker på om det er akillesen heller, men lurer veldig på hvordan jeg skal strekke ut der? Vet noen øvelser for å strekke ut akillesen, men ikke der hvor jeg har vondt. Kjenner det veldig når jeg klemmer og stryker der, og hvis jeg legger foten på et bord ect, så er det vondt på akkurat det punktet. Løper endel på mølle om det har noen betydning Noen som vet noen øvelser? Vet ikke helt hva jeg skal søke på heller...
Wiggins Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Jeg plages veldig med endel smerter bak på hælen. Ikke under hælen, men bak, rett nedenfor den store senen som går ned i hælen. Er ikke sikker på om det er akillesen heller, men lurer veldig på hvordan jeg skal strekke ut der? Vet noen øvelser for å strekke ut akillesen, men ikke der hvor jeg har vondt. Kjenner det veldig når jeg klemmer og stryker der, og hvis jeg legger foten på et bord ect, så er det vondt på akkurat det punktet. Løper endel på mølle om det har noen betydning Noen som vet noen øvelser? Vet ikke helt hva jeg skal søke på heller... Den senen heter akillessenen ja. Det høres ut som du har en begynnende betennelse der, og for at den ikke skal bli kronisk bør du slutte å jogge med en gang. Sykling er mye mindre belastende for akillessenen, så hvis du ikke får vondt av det kan du gjøre det, men da med lav belastning og høy pedalfrekvens, ikke omvendt. Jeg kan tenke meg to årsaker til at du har fått dette. Den ene er hvis du løper på tredemølle. Der er underlaget helt paddeflatt, men vi mennesker er konstruert for å bevege oss i ulendt terreng. Flatt underlag er drepen for bein og føtter. Den andre er at du sannsynligvis har over- eller underpronasjon som er kraftig nok til at det har gitt deg akillesbetennelse. Overpronasjon vil si at du lander på yttersiden av foten når du løper, ikke aksen hælen-tåballen-stortåa. Jeg har et veldig godt tips til en fysioterapeut som er flink med akillessener, vedkommende holder til i Oslo. Hvis du bor i Oslo så send meg en privat melding, så skal jeg gi deg navnet på klinikken. Hvis du ikke bor i Oslo så send meg en pm allikevel. Fysioterapeuten jeg tenker på bruker en forholdsvis ny behandlingsmetode som fungerer veldig bra for slikt, og vet om andre klinikker rundt om i Norge som også bruker denne metoden. 2
Spøkelse Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Støtter det Lance sier! Kjæresten min er fysio også, og han ville ha anbefalt det samme. Da jeg slet litt med min akilles måtte jeg massere rundt festene (dvs der den er festet i leggmuskelen) og i bunn der den er festet i hælen, samt være NØYE med å strekke ut leggmusklene. en del folk som løper mye sliter med stramme muskler på baksiden av beina og får gjerne problemer med knær eller feks akillesen. Sier ikke at det gjelder deg, for det må man jo se nøyere på før man kan konkludere med Om du.har begynnelse på en betennelse så er det best å begynne å behandle den nå, og ikke vente til det blir verre.
Indy Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Den senen heter akillessenen ja. Det høres ut som du har en begynnende betennelse der, og for at den ikke skal bli kronisk bør du slutte å jogge med en gang. Sykling er mye mindre belastende for akillessenen, så hvis du ikke får vondt av det kan du gjøre det, men da med lav belastning og høy pedalfrekvens, ikke omvendt. Jeg kan tenke meg to årsaker til at du har fått dette. Den ene er hvis du løper på tredemølle. Der er underlaget helt paddeflatt, men vi mennesker er konstruert for å bevege oss i ulendt terreng. Flatt underlag er drepen for bein og føtter. Den andre er at du sannsynligvis har over- eller underpronasjon som er kraftig nok til at det har gitt deg akillesbetennelse. Overpronasjon vil si at du lander på yttersiden av foten når du løper, ikke aksen hælen-tåballen-stortåa. Jeg har et veldig godt tips til en fysioterapeut som er flink med akillessener, vedkommende holder til i Oslo. Hvis du bor i Oslo så send meg en privat melding, så skal jeg gi deg navnet på klinikken. Hvis du ikke bor i Oslo så send meg en pm allikevel. Fysioterapeuten jeg tenker på bruker en forholdsvis ny behandlingsmetode som fungerer veldig bra for slikt, og vet om andre klinikker rundt om i Norge som også bruker denne metoden. Den senen heter akillessenen ja. Det høres ut som du har en begynnende betennelse der, og for at den ikke skal bli kronisk bør du slutte å jogge med en gang. Sykling er mye mindre belastende for akillessenen, så hvis du ikke får vondt av det kan du gjøre det, men da med lav belastning og høy pedalfrekvens, ikke omvendt. Jeg kan tenke meg to årsaker til at du har fått dette. Den ene er hvis du løper på tredemølle. Der er underlaget helt paddeflatt, men vi mennesker er konstruert for å bevege oss i ulendt terreng. Flatt underlag er drepen for bein og føtter. Den andre er at du sannsynligvis har over- eller underpronasjon som er kraftig nok til at det har gitt deg akillesbetennelse. Overpronasjon vil si at du lander på yttersiden av foten når du løper, ikke aksen hælen-tåballen-stortåa. Jeg har et veldig godt tips til en fysioterapeut som er flink med akillessener, vedkommende holder til i Oslo. Hvis du bor i Oslo så send meg en privat melding, så skal jeg gi deg navnet på klinikken. Hvis du ikke bor i Oslo så send meg en pm allikevel. Fysioterapeuten jeg tenker på bruker en forholdsvis ny behandlingsmetode som fungerer veldig bra for slikt, og vet om andre klinikker rundt om i Norge som også bruker denne metoden.
Indy Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Hei! Jeg er veldig interessert i navnet på fysiterapeuten du kjenner til. Har en venn som har vært mye plaget. Kan du gi meg navnet?
Gjest Runforit Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Jepp. Slutt å jogge med en gang å ta øvelser og tøying inntil det er helt borte. Hælkappe(fås på Løplabbet) vil hjelpe i prosessen (ha dem hverdagskoene for å avlaste frem til smerten er borte)og skal så brukes i 3 mnd. når du starter opp igjen å jogge. Når du kan starte å jogge igjen så sørg for at du har sko som er perfekte for tråkket ditt. Jeg gikk igjennom det samme og har ikke hatt antydning til akillesbetennelse igjen etter at jeg gjorde dette. Mye fine øvelser på YouTube som hjelper i helingsprossessen http://m.youtube.com/results?q=achilles%20tendonitis%20treatment&oq=achilles%20&gs_l=youtube-reduced.1.3.0l4.3390.3390.0.6582.1.1.0.0.0.0.56.56.1.1.0....0...1ac.1.23.youtube-reduced..0.1.56.Tt0v-MxdyhY
Gjest bustyvel Skrevet 22. oktober 2013 #7 Skrevet 22. oktober 2013 Greit at man skal ha sko som passer fotstilling etc., men en veldig viktig faktor mtp. akillessenen er hvordna hælen på skoen er. Jeg slet med betennelse og smerter i akilles i lange perioder, ingen skjønte hvorfor. Alle prosedyrer med hvile, behandling, tøying etc. ble fulgt, og skoene var "perfekte" for føttene mine. Med unntak av en ting - hælen klemte på senen. Jeg er i dag "allergisk" mot alle sko fra Asics, fordi deres sko har en utforming på hælen som klemmer akillesen min. Sjekk derfor hvordan hælen på skoen klemmer på hælsenen din. Dette gjelder jo også alle andre sko du bruker i hverdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå