Roo Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Hunden min har en tendens til å kaste opp når han får annen mat enn tørrfor. Han får ikke noe fy-mat, men får feks kyllingfilet eller fiskeboller. Han har sensitiv mage, og jeg har fått anbefalt av veterinær å gi han litt av disse andre matvarene iblant. Jeg lurer på hvorfor han kaster opp nesten hver gang han spiser annet enn tørrfor? Er det fordi han sluker maten? Gir ikke for store mengder.
Maryell Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Her har vi det samme problemet som (desverre) ble ekstremt når vi bytta til V&H. Var hos dyrlegen idag og dyrlegen mente det sannsynligvis skyldes allergi. Så nå prøver jeg han på zd fra hills og antiglupskskål. Er det ikke litt rart at han mener du skal prøve ut så mye forskjellig? Løpet her blir gå på hardt allergitørrforregime i 6-8 uker for så å prøve seg forsiktig frem over lang tid med de forskjellige proteinkildene. 1
Gjest Survival Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Jeg tror at det er ganske vanlig at hundene kaster opp maten sin av og til. Særlig hvis de spiser for fort. Alt annet enn tørrfòr kan fortæres på bare sekunder og det kan bli for fort for den stakkars magen. Tispa mi gjør det samme når hun får enkelte typer mat, og har begynt å dele det opp i etapper. Lar henne spise litt, tar maten vekk fra henne, og lar henne spise mer senere. Da kaster hun ikke opp maten.
MalloryK Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Hunden min har ekstremt følsom mage, det skal ikke mye til før han blir dårlig. Får han kylling kommer det rett opp igjen, så det tåler han tydeligvis ikke. Får hunden din skikkelig tørrfor trenger han ikke noe annet utenom, tørrforet har jo alt hunden trenger. Men du kan kanskje ta litt vann på maten for en avveksling. Og ja, hvis hunder spiser for fort, f.eks hvis maten er så god at de sluker den i seg, så er det sannsynlig at de spyr. Hunder er jammen rare dere
Roo Skrevet 3. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2011 Hehehe ja, hunder er jammen rare, og glupske! Takk for respons Maryell: Hva er ZD fra Hills? Jeg har hørt om flere som ikke tåler V&H så det dropper jeg å prøve. Jeg synes ikke jeg har fått beskjed om å gi han mye rart, utenom litt mild kylling/ris/fisk de dagene han har skikkelig sensitiv mage. Det samme gjelder jo i grunn for oss mennesker Dessuten, er det ikke litt kjedelig å BARE spise tørrfor igjennom et langt liv? (Men den debatten kan vi sikkert ta et annet sted.) Survival: Trikset med å dele det opp var lurt. Kanskje jeg heller skal gi det som godbiter under søk/trening. MalloryK: Merkelig at hunden din ikke tåler kylling, jeg trodde alle tålte kylling som er såpass mild kost. Vann på tørrfor bruker vi iblant, han liker det Hunden min er bare ett år gammel. Fortsatt ganske valpete. Har hørt at valper spyr en del. De får jo i seg mye som kan irritere, ikke bare fra mat.
Maryell Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Hehehe ja, hunder er jammen rare, og glupske! Takk for respons Maryell: Hva er ZD fra Hills? Jeg har hørt om flere som ikke tåler V&H så det dropper jeg å prøve. Jeg synes ikke jeg har fått beskjed om å gi han mye rart, utenom litt mild kylling/ris/fisk de dagene han har skikkelig sensitiv mage. Det samme gjelder jo i grunn for oss mennesker Dessuten, er det ikke litt kjedelig å BARE spise tørrfor igjennom et langt liv? (Men den debatten kan vi sikkert ta et annet sted.) Survival: Trikset med å dele det opp var lurt. Kanskje jeg heller skal gi det som godbiter under søk/trening. MalloryK: Merkelig at hunden din ikke tåler kylling, jeg trodde alle tålte kylling som er såpass mild kost. Vann på tørrfor bruker vi iblant, han liker det Hunden min er bare ett år gammel. Fortsatt ganske valpete. Har hørt at valper spyr en del. De får jo i seg mye som kan irritere, ikke bare fra mat. Jo jeg krysser jo fingrene for at han kan spise andre ting også etterhvert! Men greia var at han nå skal gå på allergitørrfor i 6-8 uker, hvis han da blir bedre så vet vi jo at det er maten han reagerer på. Deretter skal vi forsiktig begynne å prøve oss frem med en og en proteinkilde for å se hva han tåler og ikke. Hvis det feks er svineprotein han ikke tåler, så kan et griseøre jeg ga ham for to uker siden føre til at han kaster opp idag. Så det tar litt tid finne ut eksakt hva han er allergisk mot. Jeg sier absolutt ikke at du har en allergihund men iom at vi hadde det samme problemet så kunne kanskje erfaringen min hjelpe
Roo Skrevet 3. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2011 Det hørtes tidkrevende ut. Håper dere finner ut eksakt hva det er h*n reagerer på. Setter stor pris på erfaringen din Hva slags hund har du?
Maryell Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Jeg har en dogue de bordeaux! Takk, de blir harde disse ukene iom at jeg er en veldig bløthjerta matmor ellers...hehe
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #11 Skrevet 6. november 2011 Jeg vet om en hund som ikke tåler noe særlig protein i det hele tatt. Den kan aldri få vanlig mat (kjøtt, fisk) eller tyggebein/snacks. Den får kun spesialfor, både tørt og vått. En liten bit kjøtt er alt som skal til før den kaster opp. Selv på spesialforet kaster den opp iblant, men ganske sjeldent. På vanlig mat kastet den opp etter hvert måltid, så nå er eierne veldig nøye med at den ikke engang får tak i smuler på gulvet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå