Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en nødvendig makeover hos frisøren her om dagen med klipp, farging og striping av håret. Betalte totalt 3100 inkl. 3 stk frisørprodukter, men angret meg litt da jeg fant ut at det var produkter med samme virkning som de jeg allerede har hjemme. De nye produktene er ikke på noe vis ødelagt eller åpnet.

Er student med noenlunde økonomi deretter, og har heller ikke så stort baderomsskap at jeg har plass til å lagre alle muligslags produkter, så jeg gikk til frisørsalongen for å returnere produktene.

Men jeg fikk beskjed om at mange frisører har en ingen returrett policy pga mange handler produkter på nett.. og damen i disken fortalte meg at hun nå ikke kunne garantere for innholdet i flaskene siden jeg hadde hatt dem i to dager..

Trenger jeg si at jeg følte meg litt småfornærmet etter å ha lagt igjen en del penger hos dem?

Men det jeg lurer på er om de har rett til å nekte å ta i retur uåpnede produkter? Det er ikke krise, men syns det er på kanten til frekt, og kanskje ikke helt lov iforhold til forbrukerloven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når produktene ikke er forseglet kan de nekte å ta dem tilbake, det går på hygiene. Selv om du ikke har gjort noe kan de aldri vite om det er de samme produktene, om de er brukt eller om noe er gjort, så det er rett og slett for å sikre alle kjøperes sikkerhet og hygiene når de ikke tar returer på kosmetiske produkter.

Men kan du kanskje gi dem i gave til noen eller selge dem til en venninne?

Endret av Lykkelitenen
  • Liker 3
Skrevet

De har rett til å nekte, ja. Også hennes & mauritz har rett til å nekte, og den frie returretten de tilbyr er kun for å være ekstra kjempegreie. Det samme gjelder forsåvidt også Elkjøp og mange andre butikker. Så lenge du har kjøpt noe i fysisk butik har du hatt alle muligheter til å sette deg inn i varens egenskaper, og angreretten gjelder derfor kun ved telefonsalg, nettsalg og lignende. Det at du mange steder får tilgodelapp er også snillhet fra butikkens side, for de er ikke forpliktet til å gi deg det heller.

Og når det gjelder hygieneprodukter er det uansett utrolig sjelden at butikkene vil ta tilbake det, så du har ingen grunn til å være småfornærmet. Du får ta det som en lærepenge, og heller tenke deg bedre om neste gang.

• Liker 9
Skrevet

Det er faktisk ingenting som heter returett. Så lenge varen er kjøpt i en vanlig butikk er det opp til den enkelte butikken om de vil la kundene returnere varer eller ikke :)

• Liker 5
Skrevet

...Og spesielt om det ikke er forseglet vare. For alt det frisøren visste så kunne du vært hjemme og helt syre og rottegift i sjampoen før du returnerte varen.

For noen år siden så var det jo en dame som helte whitespirit på Imsdalflasker og satt tilbake i butikkhyllene. Folk ble syke. Imsdal hadde en lang tid etter dette slik plastforsegling utenpå korkene. I USA og Kina har jo folk puttet ørsmå biter av glasskår og barberblader i feks barnemat og satt tilbake i hyllene. Helt forferdelig. Men nå var nå dette ganske så avsporing ;)

Jeg skjønner at du syns det er kjipt, jeg er også en slik person som lar meg lure til å kjøpe mer enn jeg trenger, prøver å være obs på det. Du kan jo kanskje gi produktene bort til jul?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg syns du er ganske frekk som mener at siden du har brukt så og så mye penger så har du rett til å få viljen din. Dessuten er det du selv som har sagt ja til å kjøpe disse produktene, sorry mac.

Endret av Kirby
  • Liker 8
Skrevet

Folk ovenfor har rett. Returrett/bytterett er noe mange butikker tilbyr, men det er på ingen måte lovregulert. Butikker bestemmer selv om de vil ta imot varer det ikke er noe galt med. Om produktene har mangler må man gå etter reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven som hjemler omlevering eller retting om varer har mangler. Man har også hevingsrett med mindre mangelen er uvesentlig:)

Så du får nok ikke byttet varene dessverre:)

Jusstudent:)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ingen vansker med å forstå hvorfor, og det opptar meg ikke mer enn at jeg ble nysgjerrig på om det var en policy alle salonger følger, eller denne spesilt.

- Og noen ganger reagerer man gjerne mer på måten ting blir lagt fram på heller enn selve policyen - uten at det er noe behov for å gå videre inn på det.

Mine tanker er at enkel informasjon kan forhindre "konflikter" - enten som et lite skilt, eller at de informerer idet man kjøper.

Jeg gjør svært få impulskjøp, så det er sjelden jeg angrer, derfor sjelden retur av varer, som videre førte til at jeg var uviten ifht retur av hårprodukter (/varer generellt - takk Basi).

Skrevet (endret)

Jeg syns du er ganske frekk som mener at siden du har brukt så og så mye penger så har du rett til å få viljen din.

Vel da er det godt vi får ytret meningene våre her begge to.. eller i det minste at du ytrer mine meninger slik du forstår dem.

Endret av Loffi
  • Liker 1
Skrevet

Vel da er det godt vi får ytret meningene våre her begge to.. eller i det minste at du ytrer mine meninger slik du forstår dem.

Du skriver at du er fornærmet fordi du har lagt igjen mye penger - da forstår jeg det slik at du måler rett på service etter hvor mye penger du har brukt, og at din sum burde tilsvare at du skulle få byttet disse produktene. Dessuten skriver du at du er student og har økonomi deretter - hvorfor går du da med på å kjøpe disse tre produktene som jeg gjetter kostet rundt tusenlappen tilsammen bare de?

Beklager, men at du synes det er frekt at de ikke lar deg bytte har jeg overhodet ingen forståelse for.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du skriver at du er fornærmet fordi du har lagt igjen mye penger - da forstår jeg det slik at du måler rett på service etter hvor mye penger du har brukt, og at din sum burde tilsvare at du skulle få byttet disse produktene. Dessuten skriver du at du er student og har økonomi deretter - hvorfor går du da med på å kjøpe disse tre produktene som jeg gjetter kostet rundt tusenlappen tilsammen bare de?

Beklager, men at du synes det er frekt at de ikke lar deg bytte har jeg overhodet ingen forståelse for.

Vel, da har jeg gitt deg for lite informasjon. Jeg var svært fornøyd med klipp, farge, striping, service fra min frisør, og dette koster det det koster. Og jeg vedder på jeg blir superfornøyd når jeg spretter korka på hårproduktene.

Det jeg ikke var fornøyd med var å få antydet (av damen som to dager senere sto i kassen) at jeg hadde sprøytet syre i produktet eller kjøpt det på nettet, for så å levere det tilbake, og det hadde jeg vært uansett om jeg hadde kjøpt produkter for 100 eller 1000 kr.

Men jeg visste ikke om policyen deres, og rakk ikke se det logisk i øyeblikket jeg sto der og pratet med damen. For meg som ikke driver med slikt virker det som en tungvidt måte å drive svindel/ shampooterror på.

Men jeg er nå opplyst på regler, og skjønner at jeg for damen i disken muligens så ut som et spørsmålstegn, og trengte fores med tskje. Og jeg er ikke lenger fornærmet da dette tydeligvis har vært et problem for dem..

Poenget med hele tråden var at jeg hadde spørsmål angående returrett.

Endret av Loffi
Skrevet

Poenget med hele tråden var at jeg hadde spørsmål angående returrett.

Som du nå vet ikke finnes. Kjøpt er kjøpt :)

• Liker 2
Skrevet

Som du nå vet ikke finnes. Kjøpt er kjøpt :)

Stemmer, kjøpt er kjøpt :)

Gjest Tigress
Skrevet

Det jeg ikke var fornøyd med var å få antydet (av damen som to dager senere sto i kassen) at jeg hadde sprøytet syre i produktet eller kjøpt det på nettet, for så å levere det tilbake, og det hadde jeg vært uansett om jeg hadde kjøpt produkter for 100 eller 1000 kr.

Eller kan hende ho berre forklarte kvifor reglane er slik dei er fordi ho kan hende syntest det var litt leit å ikkje kunne gje deg pengane attende? Ho visste jo at du hadde kjøpt dei der, men som seriøs aktør i venleiksbransjen kan ho jo ikkje ta sjansen på å ikkje følgje dei hygienekrava som er!

Skrevet (endret)

Eller kan hende ho berre forklarte kvifor reglane er slik dei er fordi ho kan hende syntest det var litt leit å ikkje kunne gje deg pengane attende? Ho visste jo at du hadde kjøpt dei der, men som seriøs aktør i venleiksbransjen kan ho jo ikkje ta sjansen på å ikkje følgje dei hygienekrava som er!

Det er en grunn for policyen, og de har helt rett. :)

Endret av Loffi
  • Liker 1
Skrevet

Mine tanker er at enkel informasjon kan forhindre "konflikter" - enten som et lite skilt, eller at de informerer idet man kjøper.

Beklager, men det er ikke slik det fungerer. Skilt der det står "Ingen angrerett på kjøpte varer"? Å si til hver kunde at "du får ikke pengene tilbake om du angrer på kjøpet" blir for dumt.

Da kan man som forbruker heller sette seg inn i hvordan systemet fungerer :)

• Liker 2
Skrevet

Beklager, men det er ikke slik det fungerer. Skilt der det står "Ingen angrerett på kjøpte varer"? Å si til hver kunde at "du får ikke pengene tilbake om du angrer på kjøpet" blir for dumt.

Da kan man som forbruker heller sette seg inn i hvordan systemet fungerer :)

Klart man som forbruker med fordel kan sette seg inn i systemet, og det er det riktige å vise til om man kommer i konflikt. Men min mening er at ettersom butikker opererer med så mange forskjellige "retur-/bytteordninger" kan man med fordel koste på seg en liten lapp i kassa hvor det står at de ikke tilbyr noen bytte-/returordning.

Det blir litt som at det gjerne informeres på et lite skilt om ingen retur ved kjøp av undertøy/badetøy, da det gjerne ikke er like åpenlyst for alle at dette ikke er i tråd med hygienepolicy.

Men nå vet jeg jo at det ikke finnes noen returrett - så ser at det ikke er aktuelt av den grunn. Men kanskje som et enkelt servicetiltak for oss latsabber som ikke har satt seg inn i systemet - så kanskje vi velger å komme tilbake og legge igjen mer penger i deres butikk da vi føler vi har en god relasjon til akkurat denne butikken. Man skal ikke kimse av gode relasjoner.. :)

Skrevet

Jeg for min del vil ikke si at det skaper "gode relasjoner" mellom kunde og butikk å ha et skilt det står slikt på.

Og når en kunde kommer inn, er generelt sur, og "krever" pengene tilbake, hvorpå jeg sier at vi ikke tilbyr dette og kunden blir enda surere, så er det strengt tatt ikke en relasjon jeg ønsker å opprettholde.

Er man obs på kvitteringer man får tilbake, så ser man hva som gjelder. De som tilbyr full returrett eller penger tilbake, oppgir dette på kvitteringen. De som ikke gjør det, oppgir det ikke.

• Liker 2
Skrevet

Men nå vet jeg jo at det ikke finnes noen returrett - så ser at det ikke er aktuelt av den grunn. Men kanskje som et enkelt servicetiltak for oss latsabber som ikke har satt seg inn i systemet - så kanskje vi velger å komme tilbake og legge igjen mer penger i deres butikk da vi føler vi har en god relasjon til akkurat denne butikken. Man skal ikke kimse av gode relasjoner.. :)

Jeg er enig i at det er lurt med skilt. Veldig mange misforstår dette med returrett og tror at de reglene for nettsalg også gjelder i butikk. Jeg jobbet tidligere i en smykkebutikk der vi hadde en lapp på kassen om dette. Dessverre er det slik at kostbare smykker er det lett å kjøpe for å låne, og vi måtte derfor kjøre en "ingen penger tilbake" policy. Det sparte både oss og kundene for mye bry å opplyse om dette før kjøpet ble gjennomført.

Det er mulig det er såpass skjeldent med returer i frisørbransjen at de ikke har sett behovet for en slik lapp. Ser ikke for meg at det er kjempemange som vil ha tilbake penger for frisørprodukter. .

Gjest Blondie65
Skrevet

Klart man som forbruker med fordel kan sette seg inn i systemet, og det er det riktige å vise til om man kommer i konflikt. Men min mening er at ettersom butikker opererer med så mange forskjellige "retur-/bytteordninger" kan man med fordel koste på seg en liten lapp i kassa hvor det står at de ikke tilbyr noen bytte-/returordning.

Kanskje du bør forstå at den ordningen en del butikker har er en frivillig ordning de har gått inn for for sine kunder og at det alltid er opplyst hvilke regler som gjelder når en tilbyr bytterett - mens de som ikke tilbyr det ikke trenger opplyse om det heller.

Det blir litt som at det gjerne informeres på et lite skilt om ingen retur ved kjøp av undertøy/badetøy, da det gjerne ikke er like åpenlyst for alle at dette ikke er i tråd med hygienepolicy.

Nei det er ikke derfor det står det - det er fordi at RESTEN av det butikken selger har en bytterett.

Men det er jo interessant at du helt av deg selv forstår hvorfor det ikke er bytterett på badetøy (grunnet hygiene) men ikke forstår at uforseglede flasker med shampo kan inneholde alt fra vann til farlige ting.

Pleier du bytte melk fordi du kjøpte helmelk i stedet for lettmelk? Det er ikke bytterett der heller - dette visste du kanskje? Hvorfor står det ikke at disse varene ikke kan byttes?

Man skal ikke kimse av kunder som setter seg inn i noe så enkelt som forbrukerkjøpsloven heller.

Bytterett er en frivillig ordning som enkelte butikker har og som de bruker helt bevisst i sin markedsføring. Da nytter det lite å bli sur på de som ikke kan eller vil ha slik bytterett. Kanskje du bør tenke nøye over før du handler hva du har bruk for og plass til på ditt bad siden du har dårlig råd, fremfor å bli fornærmet for at butikken følger lover og regler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...