Jenta24 Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Nå begynner jeg å bli ganske lei av at katten vår hopper opp på kjøkkenbenken,stuebord eller kjøkkenbord. Kan nesten ikke slippe øya fra han, han hopper opp uansett om det står igjen noe mat på benken eller ikke. Hva kan jeg gjøre?Kan ikke akkurat passe på han hele tiden heller.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Vi fikk pus til å slutte med sånt etterhvert. Brukte en kombinasjon av å klaske hånda i bordet og si "Nei!", og spruteflaske dersom vi var langt unna. Det siste er kanskje ikke så snilt, men pusen tok hintet etter et par ganger. Da forbandt han det å hoppe opp på bordet med å få vann på seg, noe som jo er ekkelt. Men husk at puser liker seg i høyden, for der kan de sitte og speide utover. Hvis pus ikke får lov til å være på bordet, er det fint om du har alternative utkikksplasser for den.
Jenta24 Skrevet 2. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2011 Vi fikk pus til å slutte med sånt etterhvert. Brukte en kombinasjon av å klaske hånda i bordet og si "Nei!", og spruteflaske dersom vi var langt unna. Det siste er kanskje ikke så snilt, men pusen tok hintet etter et par ganger. Da forbandt han det å hoppe opp på bordet med å få vann på seg, noe som jo er ekkelt. Men husk at puser liker seg i høyden, for der kan de sitte og speide utover. Hvis pus ikke får lov til å være på bordet, er det fint om du har alternative utkikksplasser for den. Han har jo vinduskarmer han kan sitte i, men det rare er også at han hopper opp på den benken som oppvaskkummen er også.
Gjest redstar Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Når pusen vår var liten testet hun grensene våre med å hoppe opp på bordet, kjøkkene osv men spray flaska var ikke langt unna, og hun lærte fort for å si det sånn:)
Evitas Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 Hopper han opp på kjøkkenbenken din med vask på så er han kansje tørst...? Jeg har en bengal som kun drikker rennende vann fra springen
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Spruteflaske når du er der, ellers går det an å sette opp en "felle" med snorer og noe som lager overraskende lyd når den hopper opp. Klarer ikke beskrive det praktisk, men det er selvsagt viktig at katten ikke kan ta skade på noen måte hvis du velger en sånn løsning (at snorene er løst festet og ingen kvelningsfare, at det som lager lyd ikke knuser eller treffer katten hardt osv... leste om tipset i en bok om klikkertrening faktisk).
CathFoto Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Så på "my cat from hell" at en katt helst skal kunne bevege seg rundt et helt rom uten å være nødt å berøre gulvet. Og en katt i høyden, er en katt med god selvtillit. Om dere ikke vil ha pus på bord/benk så kan det være en god idé med flere høye klatrestativ.
Jenta24 Skrevet 3. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2011 Og der kom dagen når pus har vært å kost seg på kjøkkenbenken, han har gnagd på en spekepølse, slike pøbelstreker har han aldri gjort før.. Han har klatrestativ men det vil han ikke bruke..
Gjest Lille-pus Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 (endret) Stemmer som CathFoto sier; flere klatrestativ kan fungere. Like viktig som mengden klatrestativ er plasseringen av det stativet dere har i dag. Et "likanes" klatresativ står sentralt plassert, men ikke midt i trafikkruten i heimen. Det står slik plassert at det aller meste av aktivitet i heimen kan observeres fra minst en av plattformene i stativet. - i tillegg til observasjonsevnen fra stativet så skal det jo markeres med klør på de fleste slike staitiv, og hvem gidder å "skrive at Killroy was here" på et sted hvor ingen andre legger merke til det ? Så kort sagt: sentral plassering gjør susen. Hvor gammel er han som spiser spekepølse i smug ? Kjøkkenbenken er under ingen omstendigheter et trygt sted for oppbevaring av hverken spekepølser eller annet "digg". - og det vet du jo nå Endret 4. november 2011 av Lille-pus 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 Og der kom dagen når pus har vært å kost seg på kjøkkenbenken, han har gnagd på en spekepølse, slike pøbelstreker har han aldri gjort før.. Han har klatrestativ men det vil han ikke bruke.. hehe høres ut som katten syns det er kjedelig å klatre på ting han har lov til å klatre på. Mye mer spennende å hoppe opp på den forbudte kjøkkenbenken.
Jenta24 Skrevet 4. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 4. november 2011 Stemmer som CathFoto sier; flere klatrestativ kan fungere. Like viktig som mengden klatrestativ er plasseringen av det stativet dere har i dag. Et "likanes" klatresativ står sentralt plassert, men ikke midt i trafikkruten i heimen. Det står slik plassert at det aller meste av aktivitet i heimen kan observeres fra minst en av plattformene i stativet. - i tillegg til observasjonsevnen fra stativet så skal det jo markeres med klør på de fleste slike staitiv, og hvem gidder å "skrive at Killroy was here" på et sted hvor ingen andre legger merke til det ? Så kort sagt: sentral plassering gjør susen. Hvor gammel er han som spiser spekepølse i smug ? Kjøkkenbenken er under ingen omstendigheter et trygt sted for oppbevaring av hverken spekepølser eller annet "digg". - og det vet du jo nå Den lille rakkere`n er litt over 1 år. Og i natt hadde han jammen vært på kjøkkenbenken igjen. Er det ikke noe jeg kan legge på kjøkkenbenken av et eller annet som katter skyr, ett eller annet som lukter eller noe slikt?
Gjest Lille-pus Skrevet 4. november 2011 #12 Skrevet 4. november 2011 Den lille rakkere`n er litt over 1 år. Og i natt hadde han jammen vært på kjøkkenbenken igjen. Er det ikke noe jeg kan legge på kjøkkenbenken av et eller annet som katter skyr, ett eller annet som lukter eller noe slikt? Har han bodd hos deg/der siden han var en liten røvergutt, eller har han kommet til dere etter at han ble "voksen" ? Jeg tenker på om han hele tiden har vært vant til at kjøkkenbenk egentlig er forbudt område for pusegutter ? Bred, dobbeltsidig tape skal være et godt tips. Det er ingen som liker følelsen av å tråkke på noe som klistrer seg til føttene. Teorien er at gutten finner ut at det er litt "guffent" å gå på benken, for der er det så "klissent" under potene, så benken blir et sted han ikke ønsker å gå. En god, bred stripe dobbelsidig tape langs kanten av benken kan prøves Ikke er det vondt, ikke spesielt farlig, kun ubehagelig å tråkke på det bør jo nevnes at jeg ikke har erfaring med bruk av dobbeltsidig tape. Her rusler de rundt på alle bord og benkeplater den enkelte kommer til
CathFoto Skrevet 4. november 2011 #13 Skrevet 4. november 2011 Kom plutselig på at katter hater aluminiumsfolie, legg litt på benken så blir du sikkert kvitt problemet.
Aubree Skrevet 4. november 2011 #14 Skrevet 4. november 2011 Kom plutselig på at katter hater aluminiumsfolie, legg litt på benken så blir du sikkert kvitt problemet. Spørs det, katten min elsker aluminiumsfolie å kommer springende med engang hun hører lyden av aluminiumsfolie
la Flaca Skrevet 5. november 2011 #16 Skrevet 5. november 2011 Og der kom dagen når pus har vært å kost seg på kjøkkenbenken, han har gnagd på en spekepølse, slike pøbelstreker har han aldri gjort før.. Snart kommer dagen da det ligger ei halv mus på brødfjøla om morran. Gled deg!
Athene Skrevet 5. november 2011 #17 Skrevet 5. november 2011 Mine er livredd for aliminiumsfolie, så jeg har brukt det trikset. Eneste ulempen er at de er smarte nok til å se om det ligger folie eller ikke en del steder, de står på to ben og ser seg for før de hopper opp... Sprutflasker var jeg i utgangspunktet ikke tilhenger av, men i frustrasjon med små rampe-kattunger prøvde jeg ut det også. Den ene min elsker å bli sprutet vann på, han forsøker å fange vannstrålen. Men mat bør man ikke ha fremme uansett når man har katter. Selv om at de har lært at et sted er fy å gå, blir dette som oftest ignorert når man lukter noke godt. Forøvrig er jeg enig i at katter ikke skal på kjøkkenbenk og bord, mine lærte dette uten problemer, men det spørs om du har en utfordring når katten er ett år og ikke har lært dette før.
Jenta24 Skrevet 5. november 2011 Forfatter #18 Skrevet 5. november 2011 Har han bodd hos deg/der siden han var en liten røvergutt, eller har han kommet til dere etter at han ble "voksen" ? Jeg tenker på om han hele tiden har vært vant til at kjøkkenbenk egentlig er forbudt område for pusegutter ? Bred, dobbeltsidig tape skal være et godt tips. Det er ingen som liker følelsen av å tråkke på noe som klistrer seg til føttene. Teorien er at gutten finner ut at det er litt "guffent" å gå på benken, for der er det så "klissent" under potene, så benken blir et sted han ikke ønsker å gå. En god, bred stripe dobbelsidig tape langs kanten av benken kan prøves Ikke er det vondt, ikke spesielt farlig, kun ubehagelig å tråkke på det bør jo nevnes at jeg ikke har erfaring med bruk av dobbeltsidig tape. Her rusler de rundt på alle bord og benkeplater den enkelte kommer til Katten min og jeg bodde for oss selv helt til jeg flyttet sammen med kjæresten min:)Han hoppet ikke på benken her til å begynne med, det er nå i det siste han har begynt med det:( Er det noen som har prøvd sitron?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Opp. Anonymkode: e787b...9c6 På en 9 år gammel tråd!? Hvorfor kan du ikke lage din egen? Anonymkode: 2c6dd...e25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå