AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Hvorfor er det alltid slik at folk maser om at man ikke skal gå ned mer enn 1 kg i uka og ikke trene for mye? Jeg vet jo at hvis man går ned for fort så kan det være vann og muskelmasse og at man går opp fort igjen, men er det farlig? Hvis man spiser sundt og trener såpass mye at man faktisk går ned 2 kilo fett så hvorfor er det farlig? Dette med å trene for mye. Det sies hele tiden at man skal ha en dags pause imellom treningen. Hva hvis man vil trene hver dag da? Jeg f.eks har en stillesittende jobb og burde bevege meg mer. Jeg forbrenner selvfølgelig svært lite i utgangspunktet og vil ta igjen det etter jobb. Hva med de som har en hard fysisk jobb? Må de trene mindre?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Jeg tror fokuset på å gå sakte ned i vekt ligger der fordi det i 99% av tilfellene ender med at man går opp alle kiloene + noen til ellers. Forskjellen på trening og fysisk jobb er at ved jobb så bruker man ofte kroppen annerledes. På trening belaster man enkelte muskelgrupper, og mer enn man ellers ville gjort ( i den hensikt å få dem til å vokse/bli sterkere) Dette fører til "slitasje" i muskelen, som den trenger å hente inn igjen før neste økt. Ellers ender man med overbelastning = VONDT Det er ikke noe i veien for å trene hver dag. Men da bør man velge en type trening som ikke er så belastende på enkeltmuskler/muskelgrupper. Forøvrig, det er ikke noe som er FARLIG. Det er bare ordet man bruker. Samtlige mennesker vil stoppe av seg selv leeeeenge før det blir farlig, bare fordi de har VONDT. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Hvis man ser bort fra styrketrening hvor man belaster musklene veldig og trener kondisjon hver dag. Jeg bruker ellipsemaskin og skulle gjerne brukt den 30 min hver dag, men hører jo stadig om at kroppen skal hvile. Så jeg blir veldig usikker.
Gjest Coarvi Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Dette med å trene for mye. Det sies hele tiden at man skal ha en dags pause imellom treningen. Eh, det har jeg aldri sett bli sagt...? Man trenger bare en dags pause i styrketreningen av samme muskelgrupper, men det betyr ikke at man ikke kan trene. Er man helt ny innen trening er det også lurt å starte rolig og ikke trene hardt hver dag. Det er ikke direkte farlig (du dør ikke, for å si det sånn), men en utrent kropp kan raskt bli utslitt og plutselig er du syk hele tiden og tom for energi. Ikke farlig, men hvertfall ikke sunt, og funker dårlig for å gå ned i vekt. Men lytter man til kroppens signaler pleier det å gå bra.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 Jeg tror kanskje det med at det kan være "farlig" å gå veldig fort ned i vekt handler om at mange inntar ALT FOR LITE mat, og sulter kroppen ned i vekt samtidig som de trener hardt. For å miste 1 kg vekt må man ha et underskudd på 7000kcal og det er et ganske stort hardkjør på kroppen å ligge på et mye større underskudd enn det i uka.
Gjest Tigress Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Det er ikkje noko problem å trene kvar dag, men ein må justere intensiteten. Eller altså, ein kan godt trene kvar dag, og hardt også, men effekten vil bli litt redusert fordi kroppen etter kvart vil vere i ein konstant tilstand av overbelastning. Men om ein til dømes trener ein dag hardt, så ein dag med moderat intensitet og så kvile/restitusjonstrening, før ein begynner på nytt med hard trening vil eg tru går heilt greitt.
regine Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Jeg syns også fokuset på at man IKKE skal trene hver dag, man MÅ ha pause er et utrolig lite gjennomtenkt råd. For en vanlig mosjonist så er det rett og slett tull å si at man ikke skal "trene" hver dag. Hallo - vi beveger oss jevnt over for lite, ergo burde vi absolutt trene hver dag! Dette er den samme type "rådgivning" som at man MÅ spise rett etter trening. Nei - man MÅ faktisk ikke det. Man ødelegger ikke kroppen eller musklene eller noe som helst ved å ikke spise rett etter trening. Jeg er helt sikker på at en av grunnene til at folk ikke går ned i vekt selv om de trener er akkurat dette: for mye mat. Og en av kildene er altså "rett etter trening". Jeg blir både provosert og oppgitt over all denne "måingen" fordi det verken fører til at folk blir tynnere eller bedre trent, kun at det skapes usikkerhet. Som i verste fall fører itl at folk IKKE trener, eller de trener jevnt over for lite og fortsetter å spise for mye. 1
Yme Skrevet 2. november 2011 #8 Skrevet 2. november 2011 Eh, det har jeg aldri sett bli sagt...? Man trenger bare en dags pause i styrketreningen av samme muskelgrupper, men det betyr ikke at man ikke kan trene. Det kan være veldig greit med pause pga. belastning på ledd.
Gjest Coarvi Skrevet 2. november 2011 #9 Skrevet 2. november 2011 Jeg syns også fokuset på at man IKKE skal trene hver dag, man MÅ ha pause er et utrolig lite gjennomtenkt råd. For en vanlig mosjonist så er det rett og slett tull å si at man ikke skal "trene" hver dag. Hallo - vi beveger oss jevnt over for lite, ergo burde vi absolutt trene hver dag! Men hvem er det som har påstått at man ikke kan trene hver dag??? Jeg har alltid hørt og lest at en times trening anbefales hver dag, til og med de offentlige anbefalingene er at man skal trene/mosjonere hver dag. Jeg har aldri hørt at man må ha pause, så jeg er litt nysgjerrig på hva slags kilder dere har som anbefaler det?
lys Skrevet 2. november 2011 #10 Skrevet 2. november 2011 Har aldri hørt noe om at man må ha en dag hvile mellom trening. For tung styrketrening - tja, da trenger ofte musklene tid til å bygge seg opp etter forrige økt, man klarer rett og slett ikke ta i nok og får dårligere effekt av andre økt. For kondisjonstrening - jogging, sykling, svømming, må man jo gjerne trene hver eneste dag og omså flere ganger daglig. Man vil jo ikke klare å kjøre like hardt, litt avhengig av hvor godt trent man er da. Men sånn lett jogging - null stress! Bare tren så mye du orker. Tror kroppen selv i de fleste tilfeller er ganske flink til å bremse, så det skal litt til for å "overtrene" den.
Wiggins Skrevet 2. november 2011 #11 Skrevet 2. november 2011 Hvorfor er det alltid slik at folk maser om at man ikke skal gå ned mer enn 1 kg i uka og ikke trene for mye? Jeg vet jo at hvis man går ned for fort så kan det være vann og muskelmasse og at man går opp fort igjen, men er det farlig? Hvis man spiser sundt og trener såpass mye at man faktisk går ned 2 kilo fett så hvorfor er det farlig? For å gå ned 2 kg fett i uka så må du forbrenne ca. 60000 kJ mer enn du spiser. Hvis du spiser ca. 8500 kJ om dagen så tilsvarer det omtrent 60000 kJ per uke. Du skal altså forbrenne dobbelt så mye som du spiser. Det vil gi en veldig kraftig sultfølelse, og du skal være veldig flink til å plage deg selv for å holde en så hard diett. Dette med å trene for mye. Det sies hele tiden at man skal ha en dags pause imellom treningen. Hva hvis man vil trene hver dag da? Jeg f.eks har en stillesittende jobb og burde bevege meg mer. Jeg forbrenner selvfølgelig svært lite i utgangspunktet og vil ta igjen det etter jobb. Hva med de som har en hard fysisk jobb? Må de trene mindre? Med en dags pause mellom hver økt er man rimelig sikker på å ikke bli overtrent. Kroppen trenger trening og restitusjon for å bli sterkere og komme i bedre form, ikke bare trening. Om du har en stillesittende jobb så er det ingenting i veien for å sykle 30-60 minutter hver dag, så lenge du ikke blir utslitt av det. Faktisk så er det veldig viktig å være i litt aktivitet hver dag, men man skal ikke bli utslitt hver dag. Da vil man raskt møte veggen. Så lenge du ikke merker gårsdagens aktivitet noe særlig i kroppen kan du trygt ta en treningstur i dag. I sommerhalvåret pleier jeg å trene to hverdager pluss lørdag og søndag, min idrett er altså sykling. På lørdag sykler jeg en middels lang tur som jeg kjenner litt i beina på søndag, så sykler jeg en skikkelig langtur på søndag. Det går bra for meg, fordi jeg sørger for å få nok søvn og hvile. Hvis det av ymse årsaker blir litt for lite av en eller begge delene en uke og jeg kjenner meg trøtt og sliten, så dropper jeg gjerne en av treningsturene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #12 Skrevet 2. november 2011 Les gjerne denne artikkelen hvis du orker, men budskapet er vel hovedsakelig at slanking fører til stress i kroppen som kan gi deg hjertesykdom, diabetes og kreft. Det anbefales å slanke seg sakte, og 2 kg i uka er ikke sakte hvis man ikke veier veldig mye.
Geparden Skrevet 2. november 2011 #13 Skrevet 2. november 2011 Det er overhodet ikke farlig å trene flere dager på rad. Det er dumt for de som akkurat har begynt, merker at kroppen elsker å bli brukt, øker på noe dramatisk og kollapser. Da gjelder rådet. Men hvis du er i stabil drift. De fleste har lite tid til trening, eller tar seg lite tid. De kan bare pøse på. To dager på rad? Null problem, det er jo fem dager til neste gang. Når det blir litt mer trening, begynner spørsmålet om restitusjon å dukke opp. Hvis du sover lite, stress hjemme, sover dårlig, har en ansvarsfraskrivende husbond, mye stress på jobb, tilsynelatende minst 17-18 uregjerlige djevelunger som plutselig ble "dine," alt mens katten spyr opp hårballer på det langhåretet angoragulvteppet, ja så har du en ganske normal situasjon. Du restituterer deg også ganske dårlig. Jo bedre du restituerer, jo mer kan du trene. Jeg kan kjøre intervaller flere dager på rad, men så er det også lite av den lista som gjelder meg. Da jeg var ung var det enda mindre, og jeg trente enda mer... (Og da jeg tok opp igjen trening etter mange år med bare piker, vin og sang er vi tilbake i første avsnitt over.)
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #14 Skrevet 3. november 2011 For å gå ned 2 kg fett i uka så må du forbrenne ca. 60000 kJ mer enn du spiser. Hvis du spiser ca. 8500 kJ om dagen så tilsvarer det omtrent 60000 kJ per uke. Du skal altså forbrenne dobbelt så mye som du spiser. Det vil gi en veldig kraftig sultfølelse, og du skal være veldig flink til å plage deg selv for å holde en så hard diett. Med en dags pause mellom hver økt er man rimelig sikker på å ikke bli overtrent. Kroppen trenger trening og restitusjon for å bli sterkere og komme i bedre form, ikke bare trening. Om du har en stillesittende jobb så er det ingenting i veien for å sykle 30-60 minutter hver dag, så lenge du ikke blir utslitt av det. Faktisk så er det veldig viktig å være i litt aktivitet hver dag, men man skal ikke bli utslitt hver dag. Da vil man raskt møte veggen. Så lenge du ikke merker gårsdagens aktivitet noe særlig i kroppen kan du trygt ta en treningstur i dag. I sommerhalvåret pleier jeg å trene to hverdager pluss lørdag og søndag, min idrett er altså sykling. På lørdag sykler jeg en middels lang tur som jeg kjenner litt i beina på søndag, så sykler jeg en skikkelig langtur på søndag. Det går bra for meg, fordi jeg sørger for å få nok søvn og hvile. Hvis det av ymse årsaker blir litt for lite av en eller begge delene en uke og jeg kjenner meg trøtt og sliten, så dropper jeg gjerne en av treningsturene. Skjønte ikke dette med fett og kalorier. Er ikke 1 kilo fett 7 000? Dvs. to kilo er 14 000? En annen ting. Jeg vil gjerne trene de forskjellige muskelgruppene annenhver dag. Altså armer/bryst den ene dagen, mage/rygg den andre, osv.... Problemet er at jeg blir støl. Kan jeg fremdeles trene selv om jeg er litt støl og heller ta det forsiktig? Eller har det liten hensikt å bruke musklene når jeg er støl? Problemet er at jeg syns det tar så mange dager før det er helt borte. Noen ganger må jeg altså vente flere dager før jeg ikke er støl og det syns jeg blir litt lenge.
Gjest Tigress Skrevet 3. november 2011 #15 Skrevet 3. november 2011 Skjønte ikke dette med fett og kalorier. Er ikke 1 kilo fett 7 000? Dvs. to kilo er 14 000? Jau, 1 kilo feitt er 7000 kilocalorier. Men Lance oppga det i kiloJoule, som er den offisielle energieininga.
regine Skrevet 3. november 2011 #16 Skrevet 3. november 2011 jeg trener selv om jeg er støl. Hvorfor ikke? Jeg er IKKE toppiddrettsutøver - jeg skal ikke prestere til noe mesterskap, jeg trener fordi jeg har glede av det og kroppen blir sterkere. Og skulle jeg aldri trent selv om jeg var støl - så ville det periodevis ikke blitt trening = jeg ville aldri oppnådd å bli sterkere/mer utholdende heller. Dessuten blir man ikke mer støl av å trene når man er støl - snarere tvert i mot. Noen uker får jeg trent 3-4 ganger, andre 1-2. Noen ganger kommer treningsøktene rett etter hverandre - noen ganger er det en eller flere dager mellom. Men det funker helt fint. Hvis jeg skal ha en masse regler om at jeg MÅ trene sånn og IKKe sånn, og da men ikke da - ja da får jeg ikke trent. Så enkelt er det. Når jeg gir beng i alle "råd" om ditt og datt - da får jeg trent og verden blir et mye bedre sted å være. Og kroppen min blir sterkere! 1
Wiggins Skrevet 3. november 2011 #17 Skrevet 3. november 2011 Skjønte ikke dette med fett og kalorier. Er ikke 1 kilo fett 7 000? Dvs. to kilo er 14 000? Som Tigress påpekte så brukte jeg enheten joule, symbol J, ikke kalori. 1 J = 4,2 cal. Kalori er en gammel og uhensiktsmessig enhet, mens joule er en SI-enhet som er bygd opp av grunnenheter i SI-systemet. (SI = Système International) En annen ting. Jeg vil gjerne trene de forskjellige muskelgruppene annenhver dag. Altså armer/bryst den ene dagen, mage/rygg den andre, osv.... Problemet er at jeg blir støl. Kan jeg fremdeles trene selv om jeg er litt støl og heller ta det forsiktig? Eller har det liten hensikt å bruke musklene når jeg er støl? Problemet er at jeg syns det tar så mange dager før det er helt borte. Noen ganger må jeg altså vente flere dager før jeg ikke er støl og det syns jeg blir litt lenge. Når du trener muskler som ikke er vant til hard trening blir du veldig støl de første 1-3 gangene. Når du er så støl er det fordi det har oppstått ganske kraftige muskelrupturer, slik at kroppen trenger en del tid på å restitueres. Om du trener selv om du er støl så tar restitusjonen enda lenger tid. Mosjonister trener sjelden så hardt at det oppstår skader om man trener selv om man er støl, men de første gangene kan man vel vente noen dager ekstra og la kroppen bli vant til styrketreningen. Da er man helt sikker.
lys Skrevet 3. november 2011 #18 Skrevet 3. november 2011 Les gjerne denne artikkelen hvis du orker, men budskapet er vel hovedsakelig at slanking fører til stress i kroppen som kan gi deg hjertesykdom, diabetes og kreft. Det anbefales å slanke seg sakte, og 2 kg i uka er ikke sakte hvis man ikke veier veldig mye. Har du lest hele artikkelen? (og ikke bare tittelen?) Det der er ikke noen gjennombruddsartikkel som slår ned all forskning har vist over flere tiår. For eks at livsstil har betydning for disposisjon for hjerte/karsykdom, som fortsatt er den sykdommen med høyest dødelighet i landet og der mange individer har potensiell stor gevinst å hente ved å legge om sin livsførsel noe. Men den sier no om alt vi gjør for helsa som ikke er dokumentert å være gunstig for helsa - eks spise vitaminer, rynkekremer ... etc. Men den oppfordrer jo til fysisk fostring selv om den peker på det faktum at ingen forskning viser at trening har effekt som slankemetode. Og ja - det står at slanking kan føre til ugunstige virkninger på kroppen. Men overgår de de positive effektene av å være slank kontra overvektig (hvis man faktisk klarer å slanke seg og holde seg slank fremover - som jo svært få faktisk klarer)? Akkurat det sier artikkelen lite om. Og det kunne jo vært interessant å vite. Det er jo slik det er med medisiner og, de færreste medisiner kommer helt uten bivirkninger. Da må man veie opp ifht om effekten overgår de potensielle bivirkningen og velge det alternativet som er gunstigst for kroppen.
hulaboer Skrevet 3. november 2011 #19 Skrevet 3. november 2011 Når det gjelder trening, er det vel slik at man bør begynne forsiktig for å tilpasse kroppen. Hvis man kjører rett på med tunge løft, for eksempel, så er det slik at musklene blir sterkere raskere enn senene i kroppen. Det gjør da at du kan løfte tyngre, og til slutt løfter du tyngre enn senene tåler. Da oppstår det skade.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #20 Skrevet 3. november 2011 Har du lest hele artikkelen? (og ikke bare tittelen?) Det der er ikke noen gjennombruddsartikkel som slår ned all forskning har vist over flere tiår. For eks at livsstil har betydning for disposisjon for hjerte/karsykdom, som fortsatt er den sykdommen med høyest dødelighet i landet og der mange individer har potensiell stor gevinst å hente ved å legge om sin livsførsel noe. Men den sier no om alt vi gjør for helsa som ikke er dokumentert å være gunstig for helsa - eks spise vitaminer, rynkekremer ... etc. Men den oppfordrer jo til fysisk fostring selv om den peker på det faktum at ingen forskning viser at trening har effekt som slankemetode. Og ja - det står at slanking kan føre til ugunstige virkninger på kroppen. Men overgår de de positive effektene av å være slank kontra overvektig (hvis man faktisk klarer å slanke seg og holde seg slank fremover - som jo svært få faktisk klarer)? Akkurat det sier artikkelen lite om. Og det kunne jo vært interessant å vite. Det er jo slik det er med medisiner og, de færreste medisiner kommer helt uten bivirkninger. Da må man veie opp ifht om effekten overgår de potensielle bivirkningen og velge det alternativet som er gunstigst for kroppen. Selvsagt har jeg lest artikkelen Jeg har vel aldri sagt at dette er en gjennombruddsartikkel. Jeg har heller ikke sagt at en skal slutte å trene når en slanker seg. Artikkelen sier at lett overvektige sannsynligvis ikke får noen helsegevinst ved å slanke seg. Selvsagt kan personer med fedme få en helsegevinst av å slanke seg. Poenget var at TS lurte på hvorfor en ikke skal slanke seg for fort. Artikkelen sier hvorfor det er ugunstig å gå fort ned i vekt, og det var det jeg svarte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå