Gå til innhold

Teori X eller Y? Hva er du?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Studerer et ledelsesfag, og har fått i oppgave å tenke ut om jeg er et menneske av teori X eller teori Y.

Sliter fader meg med dette, kjenner meg igjen i begge :)

Hva er du, og hvorfor? :) Er jo litt gøy å høre hva dere sier :jepp:

Noen tanker om menneskesyn:

TEORI X OG TEORI Y (Douglas McGregor, 1960).

Teori X.

Gjennomsnittsmennesket

- føler ubehag ved å arbeide og unngår det

- må derfor tvinges, kontrolleres, dirigeres og trues med straff for å yte en rimelig innsats

- foretrekker å bli dirigert, ønsker å unngå ansvar, og krever fremfor alt trygghet

Teori X beskriver ikke hvordan mennesker er, men hvordan de blir når det utøves regelstyrt ledelse.

Teori Y.

- Gjennomsnittsmennesket nærer ikke noen medfødt motvilje mot arbeide

- Kontroll og trusler om straff er ikke de eneste midler som kan få folk til å yte en innsats

- Identifisering med en målsetting avhenger av de belønninger som knyttes til gjennomførelse

- Evnen til å være kreativ og oppfinnsom i løsningen av organisasjonens problemer er tilstede hos mange

- Under de forhold som det moderne arbeidsliv fungerer, blir gjennomsnittsmenneskets intellektuelle kapasitet, kun delvis utnyttet

Teori Y peker på muligheter for menneskelig utvikling. Det er ikke spørsmål om hvordan mennesket er, men om hva det kan bli.

Endret av Labello
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt klart et Y menneske.. kan ikke fordra å bli trua til noe :|

Skrevet

Hei! Studerer et ledelsesfag, og har fått i oppgave å tenke ut om jeg er et menneske av teori X eller teori Y.

Sliter fader meg med dette, kjenner meg igjen i begge :)

Hva er du, og hvorfor? :) Er jo litt gøy å høre hva dere sier :jepp:

Noen tanker om menneskesyn:

TEORI X OG TEORI Y (Douglas McGregor, 1960).

Teori X.

Gjennomsnittsmennesket

- føler ubehag ved å arbeide og unngår det

- må derfor tvinges, kontrolleres, dirigeres og trues med straff for å yte en rimelig innsats

- foretrekker å bli dirigert, ønsker å unngå ansvar, og krever fremfor alt trygghet

Teori X beskriver ikke hvordan mennesker er, men hvordan de blir når det utøves regelstyrt ledelse.

Teori Y.

- Gjennomsnittsmennesket nærer ikke noen medfødt motvilje mot arbeide

- Kontroll og trusler om straff er ikke de eneste midler som kan få folk til å yte en innsats

- Identifisering med en målsetting avhenger av de belønninger som knyttes til gjennomførelse

- Evnen til å være kreativ og oppfinnsom i løsningen av organisasjonens problemer er tilstede hos mange

- Under de forhold som det moderne arbeidsliv fungerer, blir gjennomsnittsmenneskets intellektuelle kapasitet, kun delvis utnyttet

Teori Y peker på muligheter for menneskelig utvikling. Det er ikke spørsmål om hvordan mennesket er, men om hva det kan bli.

Store tunge spørsmål det her :) Må man virkelig tenke over noe slik? haha

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg er ihvertfall ikke en x, så da må jeg vel være en y :)

Skrevet

Jeg tenker at jeg er en X, men vil gjerne være en Y

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...