fridr Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Jeg trener dans to ganger i uka. Når jeg er ferdig er det sent på kveld, og jeg vet ikke hva jeg skal spise... Jeg er ikke kjempesulten, heller, men føler jo at det er lurt å spise etter å ha trent relativt hardt. Er det greit å spise en porsjon havregrøt?
lys Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Ja, det er lurt å spise litt etter trening. Jeg må av og til tvinge i meg litt mat fordi jeg kan miste litt matlyst en stund etter trenning. Havregrøt er veldig bra.
Cannavaro Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 Ja det er sikkert bra for å fylle opp energilagre igjen. Det er også en viktig del etter trening, nettopp å spise riktig. Da restituerer man bedre.
Wiggins Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 Jeg trener dans to ganger i uka. Når jeg er ferdig er det sent på kveld, og jeg vet ikke hva jeg skal spise... Jeg er ikke kjempesulten, heller, men føler jo at det er lurt å spise etter å ha trent relativt hardt. Er det greit å spise en porsjon havregrøt? Rett etter fysisk aktivitet er kroppens evne til å omdanne karbohydrater til glykogenlager omtrent dobbelt så stor som ellers, så du restituerer deg fortere om du får i deg noe umiddelbart etterpå. Havregrøt er først og fremst bra før trening og lange konkurranser, det holder lenge. Ta med en banan i bagen/veska som du kan spise med en gang dansen er ferdig. Når du kommer hjem kan du godt spise havregrøt, men det er ikke dumt med litt frukt i tillegg. Den sukkerarten som raskest omdannes til glykogen er ribose, jeg er ikke helt sikker på hvilke matsorter som er gode naturlige kilder til det, men jeg tror ikke havregryn inneholder noe særlig av det. Havregryn inneholder først og fremst stivelse. Hvis du svetter og drikker mye vann på dansen kan det også være lurt å få i seg litt salt etterpå, det er ikke så usannsynlig at du plutselig har for lite natrium hvis du svetter mye og erstatter det med reint vann en hel kveld.
fridr Skrevet 2. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2011 Ja, det erdet jeg lurer på Spiser jeg riktig? Jeg spiser en banan/eple/frukt eller gulrot og en porsjon havregrøt når jeg kommer hjem. Det er så mange som snakker om fisk eller kylling, men det gidder jeg rett og slett ikke, siden det er litt sent på kvelden.
Gjest Tigress Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Ein bør få i seg litt kjappe karbohydratar rett etter trening, så banan er fint, banan har ganske mykje næring i seg og er dessutan lett å stappe i veska.
Leifr Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 (endret) Havregrøt er bra mat til enhver tid, lettvint og full av næring. Smaker godt også. Endret 3. november 2011 av Leifr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå