Gå til innhold

Har jeg råd til dette, da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat nå har jeg 4234 kr på visakortet(brukskontoen). Det er de eneste pengene jeg har å bruke.

Jeg har tenkt å ta en helgetur denne helgen å besøke venner pga en bursdag. Skal ta toget.

Får bill til 199 kr en vei, blir 398 tur-retur.

Må også betale gave - blir max 300 kr der.

Så må jeg kjøpe mat så jeg har noe å spise lørdag og søndag(spiser hos de jeg bor hos) og drikke. Har lyst til å kjøpe en vinflakse eller noe sprudlevin. Vet ikke hva det koster?

Hvor mye vil denne helgeturen koste meg, tror dere?

Tingen er at jeg har et studielån, og må betale 2721 den 15.nov. Vurderer å betale dette lånet nå, men da vil jeg bare sitter igjen med 1513 kr på kontoen.

Vil jeg klare med på 1513 kr til over helgen med de utgiftene jeg har nå? Jeg har mat i kjøleskapet så klarer meg til helgen.

Får penger igjen rett over helgen, den 7. eller 8. Kan fint betale studielånet da.

Håper noen KG-ere kan hjelpe meg med å tenke budsjett. Jeg er alltid vant med å ha med meg mer penger enn jeg trenger, just in case, men nå må jeg snu og vende på hver krone. Vil helst ikke ta av sparekonto...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall klart meg fint på det, med de tingene du nevner. Er bare å ikke sløse det. Sørg for å kjøpe tur/retur billett samtidig, så du ikke plutselig sitter der uten penger når du skal reise hjem :)

• Liker 1
Skrevet

600 kr i reise

100 kr i vin

300 kr i gave

Dette blir 1000 kr.

Du spiser hos dem du bor hos, maks 500 kr på en helg

Gjerne noe ekstra mat digg eller annet på reisen eller kanskje en vinflaske til? 500 kr

Det blur altså 1500 kr pluss 500 til ekstra rotepenger til sammen blir det 2000 kr.

Skal dere på byen å drikke pluss på 500 kr til.

Så du klarer deg fint med ekstra penger for to tusen fem hundre, og vil sikkert ha penger igjen når du er på vei hjem igjen:)

Om du vil betale studielånet nå kan du det, men da må du holde deg til reise uten ekstra midler i bakhånd.

Så har du lyst å reise, RIKTIG GOD TUR :)

Skrevet

Jeg hadde ihvertfall klart meg fint på det, med de tingene du nevner. Er bare å ikke sløse det. Sørg for å kjøpe tur/retur billett samtidig, så du ikke plutselig sitter der uten penger når du skal reise hjem :)

Og skjærer det seg fullstendig er det jo bare å ta en liten slant fra sparekontoen. Det svir nok mer psykisk enn fysisk å låne et par hundre derfra et par dager.

Skrevet

Jeg ville betalt lånet først. Da har du faktisk mulighet til å bruke de pengene du har igjen, men du slipper å falle for fristelsen til å bruke mer enn du egentlig har.

Skrevet

Jeg ville betalt lånet først. Da har du faktisk mulighet til å bruke de pengene du har igjen, men du slipper å falle for fristelsen til å bruke mer enn du egentlig har.

Men hun har jo det hun har? Det er jo ikke liksompenger vi snakker om. Hvis hun får penger på mandag og skal betale studielån den 15. så er jo den saken grei. Hvis man har økonomisk kontroll, får jevnlig penger inn på konto og har planlagte aktiviteter er det jo ingen grunn til å betale et lån for tidlig, så fremt man faktisk får nok penger inn på konto før den tid.

Skrevet

Ja, jeg tenkte på å betale studielånet nå, før helgen, og bare klare med på de 1500 kronene frem til over helgen. Men samtidig blir jeg alltid så nervøs for å ha for lite penger på kortet.

Jeg vet jeg får penger på konto den 7. eller 8., så det er ingen problem å betale studielånet da.

Jeg år bestemme meg innen fredag kveld, for jeg tenkte å dra lørdag morgen.

Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet med å betale studielånet til du får penger, siden du jo rekker det med god margin. Da kan du kose deg i helgen uten å være redd for at kortet går tomt. Jeg tenker at det kan plutselig skje noe, og da er det greit å ha litt penger i bakhånd.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...