Gjest TweetyGirl Skrevet 1. november 2011 #1 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg har nylig fått en hund som har Patella, Grad 2 & Grad 3. Er det noen andre her som har erfaring med dette? Hva bør man ta hensyn til? Da tenker jeg på lengden av turer, leking, herjing osv. Så lurer jeg på om dette er vondt for hunden? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #2 Del Skrevet 1. november 2011 Alle hunder har patella, akkurat som at du og jeg også har patella. Hunden din har patella luksasjon som betyr at patella glir ut av stilling. Ser du noe på hunden din når den går eller løper? Grad 3 er vel ganske alvorlig, så det kan vel medføre en del plager hos hunden. Jo alvorligere grad, jo lettere har patella for å forskyve seg. Jeg hadde patella luksasjon pga slappe leddbånd som ung, og det var ikke noe særlig... Selv om leddbåndene var slappe var det vondt når patella kom ut av stilling og måtte manipuleres tilbake på plass... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TweetyGirl Skrevet 1. november 2011 #3 Del Skrevet 1. november 2011 Hehe, da vet jeg det også Ja hun har grad 3 i venstre frambein, hun holder det oppe av og til og lar være å trø på denne foten etter hun har lekt eller gått tur. Har ikke lyst at hunden min skal ha det vondt! Vet du om det er operasjonen som kan fikse det eller gjøre noe med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. november 2011 #4 Del Skrevet 1. november 2011 Her finner du litt kortfattet og grei informasjon om PL. Uansett er dette en plagsom og smertefull tilstand for hunden som kan forverres, så du bør snarest sørge for at den kommer behandling hos veterinær. Jeg kjenner noen hunder som er operert, men det er ikke på langt nær alltid at operasjonen er vellykket og hunden fortsetter å halte. I slike tilfeller ville jeg ha valgt å avlive. Trist, men sant... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TweetyGirl Skrevet 1. november 2011 #5 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Takk for informasjon Skal ta henne til veterinær ja Endret 1. november 2011 av TweetyGirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. november 2011 #6 Del Skrevet 1. november 2011 Ja, det er utrolig trist og jeg føler med deg! PL er imidlertid vanlig, særlig på miniatyrhunder og små selskapshunder, og er en av mange årsaker til at jeg, og fleste andre med vettet i behold, advarer mot ukritisk avl fordi dette i hovedsak er en arvelig lidelse. Det er altså ikke for å være slemme vi gjerne går hardt ut mot folk som ønsker å parre tispa si med nabohunden fordi de er "så søte sammen" eller noe lignende. Det er fordi vi ønsker at færrest mulig skal måtte gå gjennom det du og hunden din gjør nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #7 Del Skrevet 2. november 2011 Hehe, da vet jeg det også Ja hun har grad 3 i venstre frambein, hun holder det oppe av og til og lar være å trø på denne foten etter hun har lekt eller gått tur. Har ikke lyst at hunden min skal ha det vondt! Vet du om det er operasjonen som kan fikse det eller gjøre noe med det? Det er ingen patella i frambeina, på samme måte som at vi ikke har noen patella i albuen. Patella er på bakbeina hos hund. Hvis noe er galt i frambeina (albuen) er det Albueleddsartrose. Dette er et større problem enn patella luksasjon, fordi det er fronten som bærer den største delen av kroppsvekten hos hunder. Fronten skal også ta av for støt, og hvis det er problemer her, så blir det vanskelig for hunden å gå oppover og nedover, samt å gjøre plutselige unnamanøvre i fart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TweetyGirl Skrevet 2. november 2011 #8 Del Skrevet 2. november 2011 hmm.. tror jeg må til veterinær å ta en grundig sjekk ja! Hun jeg fikk hunden av sa det var patella lukserasjon.. Så da trodde jeg det var det.. Kanskje hun blandet litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 2. november 2011 #9 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg kjenner en hund (flatcoated retriever) som ble operert for PL på begge bakbeina som valp/unghund. Først på det ene beinet, så en lang hvileperiode (6 uker?) der han måtte ligge i bur det meste av tiden for å ligge i ro, og deretter på det andre beinet. I dag er han frisk som en fisk, og jeg tror ikke han har særlige plager, men eierne er veldig flinke til å trene med ham for å holde ham i god form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå