AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Jeg og kjæresten min snakker om å flytte sammen. Det er jo sååååå koselig. Men - Han har katt og jeg har hund. Det blir evt jeg som flytter til han, siden han har eget hus. Hans katt på 3 år er ikke vant med hunder, og min hund på 5 år er ikke vant med katter. Kan dette gå bra? Og hvordan skal vi introdusere dem for hverandre? Jeg har aldri hatt med meg hunden til han mens katten har vært inne. Vi har derfor vært mest hos meg. Vi er jo lile glad i dyrene våre begge to, men vi er også veldig glade i hverandre.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Det kan gå bra Det kan hende at de må "rase" litt fra seg i starten, men etter hvert vil de nok la hverandre være i fred. Jeg har en hund på 8 og katt på 3 som ble introdusert for hverandre i sommer. De er ikke bestevenner, men går greit sammen. Katten kan lappe til hunden noen ganger på nesa om den blir for nysgjerrig, men det er ikke farlig
Leo Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 Dette kan helt sikkert gå bra, men vær forberedt på at det kan ta litt tid. Jeg skrev et innlegg om noe av det samme før tidligere i dag, så jeg kopierer det: Først og fremst kan jeg berolige deg med at dette høyst sannsynlig går seg til, men at du kanskje må regne med at det tar litt tid. Her i huset har det kommet både ny katt til gammel hund, valp til voksen katt og kattunge til valp. Alt sammen har gått bra! Det vanskeligste tilfellet var en ung katt som vi fikk "usett" (Omplasseringskatt reddet fra en ublid skjebne...) og som det viste seg var så redd hunder at han freste bare han hørte en hund bjeffe i det fjerne. For ikke å snakke om at han angrep husets hund så fort han så muligheten. Det vi gjorde da var å få klippet og filt klørne på katten hos veterinæren slik at risikoen for skader på hunden ble betraktelig mindre. (Det kan du naturligvis ikke gjøre hvis det er snakk om en utekatt, men er det skikkelig ille, kan du vurdere å holde katten inne en stund. Da reduserer du også risikoen for at den stikker av, for det kan skje). Du må også sørge for at katten har steder hvor den kan betrakte hunden fra, men hvor den ikke føler seg truet. F.eks. en eske eller en kurv på en hylle slik at katten føler at den kan se uten å bli sett. Det jeg også gjorde var å finne frem til noe som både hunden og katten syntes var supergodt. I vårt tilfelle var det stekt kylling og tunfisk. Utstyrt med godis satt jeg så på gulvet i gangen med hunden og katten på hver sin side (Gangen er så smal at ingen kunne komme borti hverandre uten å gå over meg) og ga dem godbiter samtidig. Katten satt langt unna i begynnelsen, men etter hvert kom den nærmere og nærmere og det tok ikke så lang tid før de kunne spise av hver sin side på en stor tallerken. Jeg la meg også på gulvet sammen med hunden når den sov og lot som jeg også sov også med ryggen til katten. Katter er nysgjerrige og når den trodde vi sov, kom den for å sjekke og siden jeg lå "i skje" med hunden kunne jeg både forhindre at den gjorde brå bevegelser og at katten fikk angrepet. Etter hvert fant katten ut at vi var ufarlige og kom for å få kos den også. De to ble aldri perlevenner, men etter to måneder kunne de omgås og til nød sove på hver sin side av dobbeltsengen eller ligge på badet sammen. Du må med andre ord sakte og forsikting lære katten at hunden ikke er farlig. Og så må du selvfølgelig aldri la hunden jage eller plage katten på noe vis. Og med hensyn til å være alene, så kan du jo bare ha dem på hvert sitt rom. I mangel av rom, er det mye som for en kort periode kan løses med kompostgrinder, øyeskruer og elektrikerstrips. Lykke til! Siden din hund ikke er vant til katter, kan det tenkes at den prøver å jakte på katten spesielt når den løper. Det unngår du ved å holde hunden i bånd, også innendørs, til å begynne med og belønne når den forholder seg rolig. Katten på sin side vil etter hvert sannsynligvis få med seg at hunden forholder seg roligere når den går rolig forbi enn om den løper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå