Gå til innhold

Hvor mange fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en alenemamma med en gutt på 3.

Jeg jobber og studerer, og gutten min går i barnehage, så vi har fullbooka uke begge to.

På ettermiddagene spiser vi middag sammen, drar kanskje en tur til butikken eller bare slapper av med bøker, leking og barne tv. Deretter er det kveldstell og i seng for oss begge to.

I helgene syns jeg det er deilig å bare ta det med ro sammen med guttungen. Vi er slitne begge to etter en lang uke. Vi går kanskje en tur i skogen, drar på besøk til familien, eller får besøk av hans søskenbarn som er like gammel. De leker fint sammen og sees ca 1 gang i uka. Ellers tar jeg han med på julearrangementer, barnekino, åpen brannstasjon osv...

Når jeg prater med noen av de andre foreldre i barnehagen, blir de helt overrasket over at jeg ikke er med på fritidsaktiviteter 1-2 ganger i uka med ungen.

Skal jeg være helt ærlig, så har jeg ikke vist om at barn under 4 kunne være med på den ene aktiviteten. Det andre er et kristen arrangement, som ligger ett godt stykke unna der vi bor.

Nå har jeg meldt guttungen min på den ene aktiviteten. Han blir sikkert å kose seg der med barnehage-vennene sine.

Deltar dere ofte på aktiviteter med barna deres (under skolealder)?

Er jeg en kjedelig mamma som ikke har deltatt på disse arrangementene siden guttungen var født?

Eller trenger 1, 2 og 3-åringer å være med på ting på ettermiddagen/kvelden når de har lange dager i barnehagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt trenger de ikke det :)

Men unger er forskjellige, og ofte er tilbudet det også. Ene jenta mi maste om å "danse bajjett" fra hun var to år, så da meldte henne jeg på så fort hun ble tre. Veldig gøy for henne, men hun hadde nok ikke lidd noen nød uten det heller. Som regel kommer aktivitetene på løpende bånd etterhvert som de blir større likevel (og bare for å pirke: man er ikke "fullbooket" bare med jobb/studier eller barnehage, det er peanuts i forhold til hva som venter i årene som kommer... :sprettoy: ).

Håper at gutten din koser seg og at det ikke blir for mye stress :)

Gjest trådstarter
Skrevet

Selvsagt trenger de ikke det :)

Men unger er forskjellige, og ofte er tilbudet det også. Ene jenta mi maste om å "danse bajjett" fra hun var to år, så da meldte henne jeg på så fort hun ble tre. Veldig gøy for henne, men hun hadde nok ikke lidd noen nød uten det heller. Som regel kommer aktivitetene på løpende bånd etterhvert som de blir større likevel (og bare for å pirke: man er ikke "fullbooket" bare med jobb/studier eller barnehage, det er peanuts i forhold til hva som venter i årene som kommer... :sprettoy: ).Håper at gutten din koser seg og at det ikke blir for mye stress :)

Ja, det er jeg klar over. Men sånn som situasjon er nå, føles det som uka ikke har nok timer ;) Men jeg er forberedt på hvordan det blir for oss når han begynner på skolen, og fritidsaktiviteter og vennebesøk blir mer vanlig...

Skrevet

Treåring har nokk aktivitet i barnehagen. det er ikke nødvendig med aktiviteter. Hvor mye kan en treåring følge med egentlig? det blir som en timers barnevakt og ikke mer, syns jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

3-åringer på fritdsaktiviteter? Det hørtes altfor tidlig ut, spør du meg. Synes det høres ut som dere koser dere, jeg, man må jo ikke gjøre noe HELE tiden heller.

Skrevet

Da dattern var 3, så var hun med på turnlek hver lørdag, og sang-/danselek hver tirsdag. Det var mer for det sosiale og leken både for liten og stor. Jeg er også alene. Dette gjorde vi i 7 måneder, da ble det for mye for både liten og stor. Så hadde vi en pause fra aktiviteter frem til hun var 4,5. Da startet hun på svømmekurs 30 minutter en gang i uken. Og når vinteren setter inn, så vil hun delta på skilek sier hun selv iallefall og til sommern så starter hun nok på fotball. Hun får selv velge hva hun vil, og om hun ikke vil mer, eller jeg ser at hun blir mer sliten av aktivitetene, så stopper vi.

Ellers er jeg veldig opptatt av at aktivitetene ikke er organisert på en sånn måte at det er møteplikt eller at det fokuseres så innmari mye på resultater. Iallefall da hun er så liten. Det viktigste for meg da jeg vurderer aktivitetene er at det er rom for lek.

Skrevet

Har en på 2 1/2 og visste ikke engang at det fantes aktiviteter for dem under skolealder. Bortsett fra for de bitte små, som babysang og åpen bhg.

I helga går vi i svømmehallen innimellom, på lekeplasser, på besøk til familie/venner i ny og ne, og i ukedagene blir det ikke tid til noe annet når vi begge er i full jobb og barnet koser seg hjemme etter barnehagen.

Hadde vi ikke hatt full plass i bhg, hadde det kanskje vært noe å vurdere. Men nå prioriteres ro og kos i heimen :)

Skrevet

Mine unger begynte ikke med organiserte fritidsaktiviteter før de begynte på skolen. Vi syntes det var nok med barnehage. Ikke alle liker org. aktivitet etter de blir skolebarn heller. Man kan ha en veldig aktiv og sosial fritid likevel. :)

Skrevet

Jenta mi på 3 går på dans 1 gang i uka. Jeg er hjemme i permisjon, og dagene er ikke så travle. Synes det høres ut som at dere har nok å gjøre, jeg. :-) Når jeg begynner å jobbe igjen så blir det nok ikke faste aktiviteter igjen før skolealder.

Skrevet

Synes det høres ut som dere gjør masse kjekt jeg! Vi har en aktiv gutt på 6 1/2 år. Nå går han på fotball tirsdager og Barneidrett torsdager. Han begynte med Barneidrett i fjor, 5 1/2 år 1 gang per uke. Synes to ganger er litt mye nå noen ganger, men det går her fint og han trenger få utløp for energi. Før siste året i bhg, da han var 5 1/2 år, gikk han ikke på noe! Mer enn nok med lek og morro i bhg, og litt sosialt noen ettermiddager + helger!

Gjør det du føler for! Synes du høres veldig reflektert ut, så du finner helt sikkert ut av hva som passer dere!

Klem

Skrevet

Vår jente på 4 år går i kor i kirken en gang i uken, og elsker det :-) Jenta vår på 2 år går ikke på noe enda, men har veldig lyst til å begynne i koret med søsteren...

Tror ikke barn skal bli presset på aktiviteter bare fordi "man må", ihvertfall ikke så små... Men er de interessert syns jeg det er greit=)

Skrevet

Min treåring går ikke på noe organisert, nei. I hverdagen blir det ikke tid, siden vi slutter på jobb kl 16 og han begynner kvelds-stellet kl 18.30, og i mellom der skal vi både hente i bhg, komme oss hjem, lage og spise middag. Vanligvis har vi en halvannen times lek/kos mellom middag og kveldsmat. Får ikke plass til noe organisert aktivitet da!

Dessuten mener jeg det er vel så viktig med frisk luft og kvalitetstid med foreldrene, som å drive med enda mer innelek organisert av andre voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...