AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 I min nærmeste familie er det et barn. Det barnet har etterhvert fått seg noen stesøsken da forelderen har fått seg en partner. De er godt gift, forholdet tyder på å bli ganske langvarig. Vår familie har godtatt våre nye stebarn og inkluderer dem som alle andre når det kommer til julegaver. Men vårt barn blir ikke inkludert hos familien til sin steforelder, det er utrolig trist å se. De gir bare gaver til "sine" barn, og utelater den som blir stesøskenet til deres barn liksom. Barnet "vårt" bli godt ivaretatt av sin steforelder, men vedkommendes familie overser barnet ved alle anledninger. Feks må det en diskusjon til før barnet får komme i bursdagsselskap, familieselskaper, og diverse hos sin stefamilie, det er steforelder som tar et oppgjør med sin familie og til slutt gir de seg på det. Jeg synes det er veldig trist, for barnet skjønner jo at det ikke er velkomment, og blir veldig lei seg. Gruer seg blant annet til jul fordi det skjønner at det ikke er inkludert og mange voksne bemerker det og da blir det enda verre. Er dette vanlig?
Kontormus Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Ble litt forvirret, er det deres felles barn som ikke involveres?
*Sinnataggen* Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 Leste innlegget flere ganger, men det er vanskelig å forstå hva du skriver. For å si hva jeg mener. Man skal ikke gjøre forskjell på barna om de er hel halv eller ste. Det er stygt, og dem som gjør det bør gå i seg selv.
Gjest TweetyGirl Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 Uff, dette kan jeg relatere til. Jeg har selv hatt stefamilie der jeg og min søster ikke fikk oppmerksomhet, gaver osv på lik linje med vår stesøster. Dette var veldig vondt som barn og jeg følte meg mindre verdsatt og ble selfølgelig veldig sjalu. Dette sitter veldig igjen i meg, siden jeg nå selv er stemamma (har ingen barn selv) men jeg VET at når den dagen kommer så skal jeg ALDRI behandle mine barn ulikt fra mitt stebarn, og det aksepterer jeg heller ikke at noen i familien min gjør. Det er sikkert vanskelig for foreldre, besteforeldre ++ å forstå dette noen ganger hvis de ikke har opplevd dette selv? Uansett så hadde jeg snakket med dem om det, for det er sikkert veldig vondt for barnet å oppleve dette.
Solbærpiken Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 Hvis jeg var stemor og mine foreldre ikke inkluderte det barnet tror jeg jeg ville fortalt dem at h*n er like viktig som mine andre barn og hvis ikke h*n får komme så kommer ingen av oss. Det er self helt hypotetisk, da jeg hverken har mine eller dine barn. Skjønner du, TS, ikke selv er stemor og ser det bare litt fra "den andre siden". Da er det ikke då mye du kan gjøre, annet enn å være flink å behandle alle likt og være slik du mener de andre og burde være. Jeg tenker også at dersom "deres barn" går glipp av noe fordi de andre ikke vil invitere det, så kanskje dere kan benytte anledningen til å invitere det med på noe annet til samme tid? Dette ble ganske kronglete, men... Sånn er det jo med dagens familiesituasjoner. Synes det er bra at det ikke er stemor som gjør forskjell i hvertfall - hva hennes familie igjen velger å gjøre, er ikke så lett å kontrollere. Og forhåpentlig har de ikke så mye å si i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 Skal gjøre innlegget litt enklere, men er litt redd fo å bli gjenkjent her.. Mitt søsken har barn, mitt søskens nye partner har også barn. Den nye partnerens familie respekterer ikke at de har fått et nytt stebarn inn i familien og når det er jul og bursdager så får deres 2 barn, som de har i familie, storslåtte gaver mens det lille stebarnet ikke får noe. Jeg og min familie inkluderer de 2 nye stebarna til mitt søsken som om det skulle vært vår egen blodsfamilie. Mitt søskens nye partner er veldig flink til å sette sin familie på plass, men barnet merker jo at det bare er invitert bort for at det skal slipp å bli styr me det. Jeg synes det er utrolig trist å se på..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 Det gjelder forresten ikke bare jul og bursdagsgaver, men den familien er flinke til å reise på turer og opplevelser, og de tar gjerne med seg fine ting til de to barna. De sender også fine kort, men skriver bare navnet til de to barna på, ikke det tredje barnet som da blir stebarn i deres familie. De to barna som har kommet inn i vår familie er flinke til å inkludere sitt stesøsken, så heldigvis er ikke steforelder eller stesøsken problemet, bare stefamilien.. Til gjengjeld gnir de det inn.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Jeg får si som jeg pleier å få høre når jeg tar opp noe ang stesøsken/ barn. Man kan ikke forvente lik behandling av disse.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 Jeg får si som jeg pleier å få høre når jeg tar opp noe ang stesøsken/ barn. Man kan ikke forvente lik behandling av disse. Nei, men de prøver jo ikke en gang..
Eliza Doalot Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Vel, jeg er uenig med dere som mener at barna skal likebehandles for enhver pris. Jeg har et barn. Kjæresten min har ingen barn, ergo har vi heller ingen sammen enda. Når vi får barn sammen har jeg absolutt ingen forventning til at mine svigerforeldre skal behandle mitt særkullsbarn på akkurat samme måte som de behandler barnebarna sine. Det jeg forventer er at hun er velkommen og blir fullt ut inkludert i sosiale settinger. Jeg forventer også at de ikke gjør forskjell der det koster lite ("koster" ikke bare i økonomisk forstand). Kjøper man is, kjøper man til alle barna, ikke bare til sine egne. Jeg forventer derimot ikke at hun får like store/mange gaver eller like mye oppmerksomhet som sine halvsøsken. Det har jeg forståelse for at er forbeholdt de faktiske barnebarna, og mitt barn har sine egne besteforeldre. 1
kaprifolen Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 Å "fryse ut" stebarnet er totalt uaktuellt! Ellers er jeg enig i at de fleste barn får gaver av sin egen familie, og det hender like ofte at det er "helsøsken" som må se på at "stesøsken" får både dobbelt og trippelt fra alle bauger og kanter. Her er din familie veldig generøse, og stefamilien i helt andre enden av dette mylderet av gråsoner. Jeg reagerer ikke så mye på gavebiten, stebarnet har jo egne besteforeldre som sender kort. Disse er også så kjærlige at de involverer stebarnebarn. Men å fryse barnet ut i sosiale settinger, og å gni det inn som du sier, det er ille. 3
Kontormus Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 Jeg forventer derimot ikke at hun får like store/mange gaver eller like mye oppmerksomhet som sine halvsøsken. Det har jeg forståelse for at er forbeholdt de faktiske barnebarna, og mitt barn har sine egne besteforeldre. Men om ditt barns besteforeldre tar alle barna under vingene, og behandler dem likt, da er man akkurat like langt. Jeg syns voksne mennesker bør kunne se hvor feil det blir og eskludere ett enkelt barn. Da får man heller justere ned "forpleiningene" til et nivå man kan fordele på flere. Og eventuelt forfordele på en måte som ikke er så opplagt. F. eks. opprette en sparekonto og sette inn litt ekstra på denne. Vi voksne skjønner hvorfor man må tåle å bli behandlet litt forskjellig, men man kan ikke forvente at små barn gjør det. Selv fikk jeg et barn som allerede hadde to halvsøsken. Jeg tok dette ganske tidlig opp med mine foreldre at de gav de likt, og heller litt mindre. Det var ikke noe problem, og min mor syns det var stor stas og få flere barn og barnlige gleder i huset.
Gjest Jytte Skrevet 1. november 2011 #13 Skrevet 1. november 2011 I min nærmeste familie er det et barn. Det barnet har etterhvert fått seg noen stesøsken da forelderen har fått seg en partner. De er godt gift, forholdet tyder på å bli ganske langvarig. Vår familie har godtatt våre nye stebarn og inkluderer dem som alle andre når det kommer til julegaver. Men vårt barn blir ikke inkludert hos familien til sin steforelder, det er utrolig trist å se. De gir bare gaver til "sine" barn, og utelater den som blir stesøskenet til deres barn liksom. Barnet "vårt" bli godt ivaretatt av sin steforelder, men vedkommendes familie overser barnet ved alle anledninger. Feks må det en diskusjon til før barnet får komme i bursdagsselskap, familieselskaper, og diverse hos sin stefamilie, det er steforelder som tar et oppgjør med sin familie og til slutt gir de seg på det. Jeg synes det er veldig trist, for barnet skjønner jo at det ikke er velkomment, og blir veldig lei seg. Gruer seg blant annet til jul fordi det skjønner at det ikke er inkludert og mange voksne bemerker det og da blir det enda verre. Er dette vanlig? Jeg håper ikke det er vanlig og i vår familie er det IKKE vanlig. Hadde jeg opplevd noe sånt med mitt barn - at det grudde seg til jul pga dette så hadde jeg tatt en avgjørelse og trukket meg ut av hele forholdet. Hvis mannen skulle fortsatt å ha kontakt med sin familie (med sånne fæle holdninger) så måtte det vært uten min deltagelse. Aldri ville jeg hatt noe å gjøre med sånne mennesker. 1
Eliza Doalot Skrevet 1. november 2011 #14 Skrevet 1. november 2011 Men om ditt barns besteforeldre tar alle barna under vingene, og behandler dem likt, da er man akkurat like langt. Jeg syns voksne mennesker bør kunne se hvor feil det blir og eskludere ett enkelt barn. Da får man heller justere ned "forpleiningene" til et nivå man kan fordele på flere. Og eventuelt forfordele på en måte som ikke er så opplagt. F. eks. opprette en sparekonto og sette inn litt ekstra på denne. Vi voksne skjønner hvorfor man må tåle å bli behandlet litt forskjellig, men man kan ikke forvente at små barn gjør det. Selv fikk jeg et barn som allerede hadde to halvsøsken. Jeg tok dette ganske tidlig opp med mine foreldre at de gav de likt, og heller litt mindre. Det var ikke noe problem, og min mor syns det var stor stas og få flere barn og barnlige gleder i huset. I mitt tilfelle vil jo mitt særkullsbarn og mitt evt nye barn dele besteforeldre på morssiden, og det vil sånn sett være naturlig at de får like mye oppmersomhet/gaver. Om min nåværende kjæreste hadde hatt barn som mine foreldre opptrådde som besteforeldre for, hadde det fortsatt ikke forventet at hans foreldre gjorde det samme for mitt barn. Dersom det hadde ført til en så åpenbar forskjellsbehandling av barna, at det ble et problem for mitt barn, fikk jeg heller bruke anledningen til å forklare barne mitt at det er hun som har ekstra snille besteforeldre som vil ta vare på flere, istedet for å fokusere på det hun ikke får. Jeg tror nemlig at man i stor grad kan påvirke hvordan barn oppfatter dette, ved å fokusere på det positive fremfor det negative. Om det likevl bar halt galt ad, hadde jeg isåfall heller prøvd å påvirke mine foreldre til å vie henne litt ekstra oppmerksomhet, fremfor å kreve det av mine svigerforeldre. Jeg presiserer igjen at jeg her snakker om de store tingene, i dagliglivet forventer jeg tilnærmet likebehandling. Jeg støtter dessuten oppfatningen til Kaprifolen. Det er et mylder av gråsoner, og hva som er riktig i hvert enkelt tilfelle avhenger av mange ting. Eksempelvis ville jeg nok forventet mer av stebesteforeldre som har vært endel av barnets liv lenge og siden barnet var lite, enn av noen som nettopp har møtt barnet, og likeledes i situasjoner hvor stefar er barnets primære farsfigur.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2011 #15 Skrevet 1. november 2011 Men her presenterer ikke ts bare at barnet ikke får gaver, men barnet er ikke automatisk invitert til selskaper og familiesammenkomster på siden til steforelders familie. Det er jo ganske ille spør du meg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå