Gå til innhold

Hvilken del av Kypros?

Fremhevede innlegg

Gjest Cupcakes
Skrevet

det er vel ikke noen turiststeder på den delen som var/er okkupert av tyrkia. er ganske strenge grensevakter der, fikk ikke lov å ta handa over gjerdet engang når vi var inne i hovedstaden og tittet på grensa og så over på den tyrkiske delen.

har vært på aya napa selv, litt vel mye feststemte ungdom og mye bråk etter min smak. komme rjo ann på hva man ønsker også da.

selv liker jeg best fig tree bay på kypros :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel ikke noen turiststeder på den delen som var/er okkupert av tyrkia. er ganske strenge grensevakter der, fikk ikke lov å ta handa over gjerdet engang når vi var inne i hovedstaden og tittet på grensa og så over på den tyrkiske delen.

har vært på aya napa selv, litt vel mye feststemte ungdom og mye bråk etter min smak. komme rjo ann på hva man ønsker også da.

selv liker jeg best fig tree bay på kypros :)

Ja, men ligger ikke Fig Three Bay ved Aya Napa? Og jo - det bygges som bare det på den tyrkiske delen i dag! Vi skal reise med mange barn - så typiske feste-steder er uaktuelt! Men like uaktuelt er typiske turiststeder som bare kan fremvise hotellprosjekter - gigantiske hvor hele stedet er bygd for turister...

Skrevet

Protaras er en turisktby, og det er der du finner plass å bo. Men det er langt nok vekke fra Aya Napa til at det blir mer familipreg over det. Nå er det 10 år sidn en var der, men en tok den gangen vanlig rutebuss til nabobyer. Noe som befridde en for turister, og som bød på pizza der ketchupen var erstattet av sennep!

Gjest Cupcakes
Skrevet

fig tree bay er et stykke unna aya napa, på motsatt siden. kan fint ta buss mellom stedene og andre steder, vi tok som sagt buss inn til nicosia en dag. fig tree bay er stort, har hvert der 3 ganger og alle gangene har vi vært på forksjllige steder :)

reiser dere med barn ville jeg nok ikke valgt aya napa, sånn det har vært de siste årene har det vært et feste paradis for ungdommer, hvertfall den erfaringen jeg har og andre jeg kjenner.

Skrevet (endret)

den greske delen er min favoritt, liker ikke den tyrkiske delen i det hele tatt.

Edit: off mange skrivefeil :gjeiper:

Endret av melissa987
  • 7 år senere...
Skrevet

Hei :)

Jeg og en venninne av meg var i den tyrkiske siden av kypros året før, og det var en  spennende tur.

Vi reiste over med  båt i fra Tyrkia  vell værdt turen, ca 3 timer og kom til den tyrkiske siden i Kyrenia og dro til Girne. Kostet 240 tl over og 275 tilbake.

Prisnivået var veldig billig som i resten av Tyrkia, men selvfølgelig så skrur de opp prisene de også på noe.

En ting som vi reagerte på er att det er veldig mye mer søppel i gatene enn i Tyrkia sjenerelt, litt usikker på hvorfor...

Det var som å gå langt tilbake i tid, men det var små koselige gater med hvitkalkede hus med litt blått rundt vinduene, det var romantisk  og litt magisk.

Var og  besøkte Famagusta og havna i Girne og gikk rundt i den Tyrkiske delen av Nikosia, det er småbutikker alle steder og det er ikke egnet for rullestol brukere i denne delen av Nikosia, for det er store forskjeller i sten  formasjonene i veiene og en del trapper.

Det er veldig mye å se hvis du er glad i historie  og museer, og hvis du kan få  med deg en lokal mann/Kvinne som kan vise deg litt og å fortelle, så vill dere få en helt annen opplevelse tenker jeg.

Vi la oss inn på ett lite pensjonat i 2 etasjer gata nedenfor i  begynnelsen av gågata  av Nicosia, som het " Boutiqe" det var helt greie og rene rom i andre etasje med ett lite bad til og god  frokost. Vi var dær i 3 dager og betalte 370 tl. Det var vell værdt pengene. Eieren var en indisk mann i fra Pakistan, han hadde drevet  hotellet i 5 år.

Så anbefaler virkelig å dra og titte.

Hilsen en som virkelig vill komme tilbake å se mer:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...