Gå til innhold

Hvilken del av Kypros?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi vurderer Kypros til sommeren. Den er jo delt - en tyrkisk og en gresk del.

Rent bortsett fra at maten er anderledes, vil jeg tro - hvilke andre forskjeller er det?

Vi gjerne høre fra noen som har vært der - på en av halvdelene.

Hva syns dere? Vi er en barnefamilie og trenger ikke full fart og fest...;)

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

jeg likte meg godt på sørsiden, og siden dere er en barnefamilie, anbefaler jeg fig three bay. drar dere til den greske siden, altså i sør, så kan dere dra til nord og besøke en tyrkiske siden. men om dere drar nord, til en tyrkiske siden, kan dere ikke dra til den greske siden i sør!

i hovedstaden nicosia så står det væpna soldater langs hele "berlinermuren". det er en helt merkelig opplevelse! man skulle tro man plutselig kom til år 1943!

Endret av NozMonster
Skrevet

Jeg har vært i Fig Tree Bay på den kyprotiske siden 4 ganger og syns det er kjempe fint der :D Aldri vært på den tyrkiske siden, men hørt at den er litt mer øde og at det ikke er like turist kultur der :P

Skrevet

Det går da ingen charter-turer fra Norge til den tyrkiske delen av Kypros?

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Det går da ingen charter-turer fra Norge til den tyrkiske delen av Kypros?

nej, ikke direkte, men det kan gå ann å komme seg dit fordet ;)

Skrevet

Jeg har vært på Kypros med barn, og Nissi beach er den fineste stranden jeg så der. Helt nydelig! Var også innom Fig Tree Bay og Ayia Napa. Hele det området er bra.

Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg har vært på Kypros med barn, og Nissi beach er den fineste stranden jeg så der. Helt nydelig! Var også innom Fig Tree Bay og Ayia Napa. Hele det området er bra.

heeeelt enig! ayia napa har jo også mange blue village hoteller! vi bodde på et der, og der var det bambse-klubb og hele pakka!

Skrevet

Det letteste er å reise med charter, og de går til den greske delen.

Både Fig Tree Bay og Ayia Napa er flotte steder. Selv om det er masse utesteder i Ayia Napa så går det fint an å reise dit uten å feste eller bo oppå festingen. Fig Tree Bay er roligere og mindre.

Skrevet

Takk for mange svarf. Det går helt fint å reise til den turkiske delen -

i alle fall om man bestiller reise og bosted hver for seg.

Kjenner noen som skal til den tyrkiske delen i sommer og huset er i alle fall flottere enn jeg har sett på lenge!!

Da skal jeg sjekke ut stedene dere nevner! :)

Skrevet

nej, ikke direkte, men det kan gå ann å komme seg dit fordet ;)

Ja, værsågod, hvis man liker å gjøre ferien sin så kronglete som mulig.

Skrevet

Ja, værsågod, hvis man liker å gjøre ferien sin så kronglete som mulig.

...rent økonomisk er det ikke så dumt...;)

Skrevet

Den nordlige delen av Kypros er okkupert område, og jeg ville ikke velge å legge pengene mine igjen der.

Det er bare Tyrkia, naturlig nok, som har anerkjent den selverklærte "statens" uavhengighet, internasjonalt er den nordlige delen sett på som en okkupert del av den kypriotiske republikken.

For meg sier dette altså det meste.

Skrevet

Har en kollega som var på tyrkisk del i fjor, reiste via fastlandet i Tyrkia (Istanbul eller Izmir). Hun hadde det veldig flott der, et helt annet miljø, mye mindre turisme og helt andre opplevelser enn på den kypriotiske delen. Anbefales hvis du har lyst å oppleve noe annet enn den vanlige strømlinjeformede turismen som finnes på Kypros.

Skrevet

Har en kollega som var på tyrkisk del i fjor, reiste via fastlandet i Tyrkia (Istanbul eller Izmir). Hun hadde det veldig flott der, et helt annet miljø, mye mindre turisme og helt andre opplevelser enn på den kypriotiske delen. Anbefales hvis du har lyst å oppleve noe annet enn den vanlige strømlinjeformede turismen som finnes på Kypros.

Og, som implisert i innlegget mitt over, hvis du syns det er ok å støtte en okkupasjonsmakt. ;)

Skrevet

Og, som implisert i innlegget mitt over, hvis du syns det er ok å støtte en okkupasjonsmakt. ;)

Det standpunktet tar vel den enkelte i det de bestemmer seg for å reise til Tyrkia i det store og hele, fastlandet eller Kypros.

Okkupasjonsmakter har man vel forøvrig flere steder i verden, også land som er attraktive for "vanlige" turister.

Skrevet (endret)

Det standpunktet tar vel den enkelte i det de bestemmer seg for å reise til Tyrkia i det store og hele, fastlandet eller Kypros.

Okkupasjonsmakter har man vel forøvrig flere steder i verden, også land som er attraktive for "vanlige" turister.

Men det gjør det da ikke mer legitimt å reise dit, gjør det? :klo:

Endret av Brunhilde
Skrevet

Men det gjør det da ikke mer legitimt å reise dit, gjør det? :klo:

Nei, det gjør det ikke. Men da er vi vel over på å diskutere politikk, og ikke reisetips.

Og bare for å ha sagt det; jeg har vært en eneste gang i Tyrkia, for 20 år siden, og før jeg begynte å tenke med innsiden av hodet.....

Skrevet

Nei, det gjør det ikke. Men da er vi vel over på å diskutere politikk, og ikke reisetips.

Og bare for å ha sagt det; jeg har vært en eneste gang i Tyrkia, for 20 år siden, og før jeg begynte å tenke med innsiden av hodet.....

Sant nok. :) Jeg har aldri vært i Tyrkia, og kommer nok ikke til å reise dit med det første, heller.

Gjest MorAase
Skrevet

Den nordlige delen av Kypros er okkupert område, og jeg ville ikke velge å legge pengene mine igjen der.

Det er bare Tyrkia, naturlig nok, som har anerkjent den selverklærte "statens" uavhengighet, internasjonalt er den nordlige delen sett på som en okkupert del av den kypriotiske republikken.

For meg sier dette altså det meste.

Ok... Jeg føler for å avspore videre :gjeiper:

En gang i tiden var jeg enig med deg. Men når gresk-kypriotene klarte å stemme nei til et mer en spiselig gjennforeningsforslag så forsvant min sympati. Nå tenker jeg på gresk-kypriotene som furtne unger i en sandkasse med undertoner av hevngjerrighet.

Forøvrig er den greske delen av Kypros "syden", hverken mer eller mindre...

Skrevet

Noen flere spørsmål...

Vi er litt usikre her...Aya Napa - ligger det på den greske eller på den tyrkiske delen? I forhold til kartet på Wikipedias side om Kypros og inndelingen der ser det ut til at "tuppen" der Aya Napa ligger tilhører Tyrkia? Ikke for det - dit vil jeg IKKE!! ;)

Derimot fant vi et drømmehus i Protaras - litt nordafor - men i følge nettstedet her:

http://www.altomreiser.no/80/275/kypros/protaras/fig-tree-bay.html

høres det lite sjarmerende ut...ren turistby...

Er det stor forskjell på den kulinariske delen - maten? Typisk gresk mat på den greske delen og tyrkisk kjøkken på tyrkiske delen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...