Gå til innhold

Katter og krangling..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte er "normalt" at katter krangler? Hvor ofte hører/ser dere at kattene deres krangler ute med andre katter? Jeg vet at det ikke finnes noen fasit, og selvsagt er det jo bare et fåtall ganger man faktisk hører eller ser de. De krangler nok ofte uten at man merker det.

Jeg er bare så bekymret for at vi kanskje bør bytte boplass. Her i boligfeltet er det flere svææære, langhårede hannkatter - og de er etter mine to hele tiden. Har en jente og en gutt (sterilisert og kastrert). De er mor og sønn, og krangler ikke med hverandre.

Jeg tror ikke at alle kattene rundt her er kastrert, da jeg ser og hører de angripe og krangle med alle andre også. Det er spesielt noen få som virker veldig aggressive. Dessuten stinker det kattepiss i enkelte grøftekanter, og det lukter ikke så sterkt når kattene er kastrert. Jeg har i hvert fall hørt at kastrerte katter krangler mindre, i hvert fall ikke legger opp til krangling. Mine to (som ble kastrert når de var små) er veldig sky og springer gjerne unna. det hjelper lite når de blir jaget på sitt eget territorium også.

De jager kattene våre vekk fra sitt eget hjem. For et par kvelder siden hang minstepusen vår ned fra taket fordi en av de store kattene jaget han oppå taket.. I morges våknet jeg med halvveis hjerteinfarkt, fordi de hylte og kranglet i gangen (jeg har en lei tendens til å la døren stå åpen når de er ute fordi de har kranglet så mye utenfor her - når de står og vil inn. Nå hender det titt og ofte at disse kattene følger etter mine - inn i vår gang. og krangler og styrer. Frekke kattekrek! jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg.. rekker jeg ut i gangen i tide, altså før fremmedkattene jager de videre, så kommer pusen min og gjemmer seg bak meg med verdens mest triste blikk. jeg får helt vondt av de, jeg.. Vi flyttet hit i mai, og jeg har vært hos dyrlegen med bittsår, hovne poter og lepper og måtte operert - flere ganger.

det er sikkert mange som vil si at det godt kan hende at det er mine som legger opp til bråk, men det har jeg skrekkelig vanskelig for å tro. Noen ganger gjør de nok det, men i de fleste tilfellene er det nok ikke det. Jeg har sett de blitt jaget og angrepet så mange ganger, og de holder seg gjerne rundt huset vårt. Det er spesielt en av disse svære hannkattene jeg har sett yppe på og angripe andre katter rundt her - det er han som jager mine ofte også, etter det jeg har sett.

jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er redd vi bør vurdere å flytte her i fra.. Har noen råd/tips.. ett eller annet? :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send oppfordring til alle naboene om å kastrere kattene sine. Gud jeg hater når folk ikke tar ansvar.. Min katt ble vel jaget rett utfor vinduet 1-4 ganger i uken. Men tror de har kastrert den katten nå, for pusen min har ikke blitt jaget på nesten 2 uker.

Skrevet

Jeg bor i et nabolag med mange katter, og har selv to. Både mine og alle naboenes katter er, såvidt jeg vet, kastrerte.

Det du beskriver er i alle fall ikke vanlig her. Her er kattenaboskapet preget av fred og vennskap. Det virker ikke som om de er så opptatt av territoriet, og jeg ser stadig andre katter som er innom og "hilser på" mine på tomta vår. Ser også at de ligger i nærheten av hverandre og gløtter ut i lufta og sover, eller snuser litt på hverandre. Nærmeste krangling jeg har hørt er et kort fres om den ene blir litt nærgående med luktingen, men neste øyeblikk kan de likevel finne på å rulle seg rundt og begynne å vaske seg selv.

Så jeg misstenker at du har rett i at dette henger sammen med kastrering. Dessverre hjelper det ofte lite med oppfordringer om kastrering, de som ikke har gjort det vet godt at det burde gjøres fra før av....

Skrevet

Om det ikke fører frem med eierne ang. kasterering, hadde jeg sprutet vann på disse kattene. Kanskje ikke hageslangen på denne tiden av året, men vannpistol e.l.

Skrevet

Om du bor i borettslag ville jeg tatt dette opp som sak på neste møte. Jeg ville i tillegg, borettslag eller ei, kopiert opp en av de mange, flotte "Kastrer katta di!"-kampanjene og lagt i ALLE postkasser rundt om i nabolaget. Dersom du er kjent med noen av naboene i nabolaget som også har katt, kan dere kanskje gå sammen om å finne de som har ukastrerte katter?

Ukastrerte katter gir større sjans for slosskamper, nærkontakt med påfølgende klor og bittsår gir økt sjanse for katteaids, jo flere katter som vandrer rundt med katteaids, jo større smittepress. Dette kan være et argument å benytte seg av, for hvem vil vel ha en epidemi i nabolaget?

Du kan også ringe rundt til veterinærklinikker og høre om det er noen som har kastreringskampanjer som du kan annonsere for i skrivet du deler ut.

Jeg legger ved noen linker til fordeler ved kastrering og kampanjer som du kan sjekke ut:

Kastrer katta di

Hvorfor kastrere

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...