Honeydew Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Jeg må bare få dette ut, for det er LITE som provoserer meg mer. Menn og kvinner som går og røyker når de er på tur med babyen i vogn! Jeg mener helt alvorlig at dette burde være forbudt, og at man burde bli bøtelagt om man ble sett av politi. En ting er det at man ikke kan ta ansvar for dem som selv velger å puste inn kreft i gassform, og det er vanskelig å kontrollere hva som skjer mellom hjemmets fire vegger, men at de skal få lov å puste grumset i ansiktet på barna sine ute blant folk er for meg absurd! Finnes det NOEN argumenter for at dette skal være tillatt? Om noen trekker frem dette med selvbestemmelsesrett og frihet så vil jeg påpeke at 1) ungen bestemmer ikke selv, den er uskyldig passiv røyker. 2) det er i neste omgang vi andre som må være med å betale for de skadene både røykeren og røykerens barn blir påført. Jeg har i hvertfall null respekt for dem som røyker i nærheten av barna sine, og det er ingen som får styggere blikk fra meg enn dem. Håper jeg fornærmet noen nå. 31
Gjest Hempie Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 En ting å si om foreldre som røyker når de triller barnevogn eller har barn på fanget/umiddelbar nærhet; harry harry harry 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 Vær forsiktig nå. Jeg fikk ganske mye deng for å snakke ut mot drikking under svangerskapet i denne tråden. Jeg er forøvrig helt enig med deg.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 Hvordan skal røyken kunne skade barnet UTE? Du må da skjønne at røyken blåser bort lenge før den "hopper" ned i vogna til ungen. Da burde du også irritere deg over de som går tur ved en traffikert vei. Eksos fra 100 bilder er neppe bedre enn det som kommer ut av en sigarett. 24
Havtorn Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 Hvordan skal røyken kunne skade barnet UTE? Du må da skjønne at røyken blåser bort lenge før den "hopper" ned i vogna til ungen. Da burde du også irritere deg over de som går tur ved en traffikert vei. Eksos fra 100 bilder er neppe bedre enn det som kommer ut av en sigarett. Nei, desto større grunn til å ikke fordoble mengden dritt ungen skal måtte puste inn da. 7
Honeydew Skrevet 1. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2011 (endret) Hvordan skal røyken kunne skade barnet UTE? Du må da skjønne at røyken blåser bort lenge før den "hopper" ned i vogna til ungen. Da burde du også irritere deg over de som går tur ved en traffikert vei. Eksos fra 100 bilder er neppe bedre enn det som kommer ut av en sigarett. Så du mener at når du feks står og venter på bussen og noen ved siden av deg/et par meter fra deg står og røyker, så får du absolutt ikke noe av det i deg? Ifht trafikkerte veier er det totalt usammenlignbart. Det kan være mange praktiske årsaker til at noen må passere til og med ganske lange strekninger med mye trafikk når de skal på tur. Det finnes ingen praktiske grunner til å røyke med barna. Endret 1. november 2011 av Honeydew 5
Gjest Hannee Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 http://naaf.no/no/naafs-blader/Fagbladet_Allergi_i_Praksis/Allergi-i-Praksis-4---2010/Passiv-royking-og-lungehelse-hos-barn-----/ http://naaf.no/no/aktuelt/Nyhetsarkiv/Passiv-royking-i-fosterlivet-kan-gi-barnet-astma/ http://naaf.no/no/aktuelt/Nyhetsarkiv/Barn-skal-ikke-utsettes-for-passiv-royking-hjemme/
Gjest Apophis Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Eg syns det er idioti å røyke når man har unger i det heile tatt, uansett om man røyker nær ungen eller ikkje. Det virker som om mange ikkje forstår at det setter seg i hud, hår og klær og kan fortsatt gjøre skade selv om man ikkje sitter å blåser røyken i ansiktet på barnet. Man har dessuten noen andre i livet sitt som skal være viktigere enn å "ruse" seg og man skylder den personen å prøve å holde seg frisk, ikkje utsette seg for giftstoffer og risikere kols og kreft. Blir forbanna på mødre som slutter å røyke under graviditeten og hopper rett på giftpinnen noen måneder etter fødsel og hiver ungen over på MME istedefor å amme, kun fordi røyken er sååå viktig. Men det er min meining, sikkert noen som har noe å si på det. 7
Gjest Okusan Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 Jeg må bare få dette ut, for det er LITE som provoserer meg mer. Menn og kvinner som går og røyker når de er på tur med babyen i vogn! Altså, jeg er enig i at det ikke tar seg pent ut. Og at om det ikke er direkte skadelig (hvis du virkelig ser noen som bøyer seg over babyen og puster røyken midt i ansiktet på den, så foreslår jeg at du ringer barnevernsvakta) så setter det også et dårlig eksempel. Men dog. Lite som provoserer deg mer? Jaja, det er jo din mening, som du er i din fulle rett til å ha. Jeg for min del kan finne ca 5000 andre ting som provoserer meg mer, og som har en objektivt sett større risiko for å skade barn, enn røyking i friluft. Selv om jeg ikke synes det er spesielt sjarmerende. 8
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 Jeg skjønner ikke at folk vil skade seg selv med røyk, men jeg bryr meg egentlig ikke. Men når de i tillegg vil skade barnet sitt, så blir jeg provosert. 6
Gjest Consensio Skrevet 1. november 2011 #13 Skrevet 1. november 2011 Det har hendt at jeg har trillet en vogn mens jeg røyker ja. Passer på at vinden blåser slik at røyken ikke går rett inn i vognen da. Men jeg har ikke egne barn. Hadde jeg hatt det så hadde jeg nok ikke røyket i det hele tatt.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 1. november 2011 #14 Skrevet 1. november 2011 Det har hendt at jeg har trillet en vogn mens jeg røyker ja. Passer på at vinden blåser slik at røyken ikke går rett inn i vognen da. Men jeg har ikke egne barn. Hadde jeg hatt det så hadde jeg nok ikke røyket i det hele tatt. Så det er ok å utsette andres barn for røyking da? 6
mammamora90 Skrevet 1. november 2011 #15 Skrevet 1. november 2011 Jeg skjønner ikke at folk vil skade seg selv med røyk, men jeg bryr meg egentlig ikke. Men når de i tillegg vil skade barnet sitt, så blir jeg provosert. Vel, er enig i at det ikke SER veldig bra ut og at passiv røyking ikke er bra, men det er 1000 ganger bedre å røyke ute med vogna enn å røyke med barnet inne.. For å være helt ærlig tviler jeg på at barna får i seg så veldig mye fra røyken ute så lenge vinden blåser slik at røyken ikke kommer i vogna og setet er motsatt vei av ¨føreren¨.. 1
Gjest Consensio Skrevet 1. november 2011 #16 Skrevet 1. november 2011 Så det er ok å utsette andres barn for røyking da? Som sagt, passet på at ingen røyk kommer bort til barnet. Enkelt når det blåser. Ellers har jeg holdt god avstand til barn når jeg røyker.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 1. november 2011 #17 Skrevet 1. november 2011 Vel, er enig i at det ikke SER veldig bra ut og at passiv røyking ikke er bra, men det er 1000 ganger bedre å røyke ute med vogna enn å røyke med barnet inne.. For å være helt ærlig tviler jeg på at barna får i seg så veldig mye fra røyken ute så lenge vinden blåser slik at røyken ikke kommer i vogna og setet er motsatt vei av ¨føreren¨.. Men hvorfor ta sjansen? Hvorfor være et elendig forbilde for barna? Hvorfor ikke la være å røyke i nærheten av barn? 2
makkapakka Skrevet 1. november 2011 #18 Skrevet 1. november 2011 Ja dette må jo komme fra en anti anti anti røyker, som reagerer så voldsomt på folk som røyker og har små barn. Akkurat på tur med barnevogn der noen tar en røyk ved siden av er egentlig ikke noe å skrive hjem om. Jeg har den siste uka flere ganger sett en dame som har en baby på vel 6mnd. Hun sitter inni bilen og damper der babyen sitter i baksetet. DET syns jeg det er grunn til å reagere på. Det formelig oser av hele bilen når jeg går forbi. 1
mammamora90 Skrevet 1. november 2011 #19 Skrevet 1. november 2011 Men hvorfor ta sjansen? Hvorfor være et elendig forbilde for barna? Hvorfor ikke la være å røyke i nærheten av barn? Det skal mer til enn røyk for å bli elendig forbilde for barn. 2
Gjest *Røyskatt* Skrevet 1. november 2011 #20 Skrevet 1. november 2011 Så om noen har sprekt etter graviditeten, og tar seg en røyk, så er de tydeligvis forferdelige mennesker? Om man har småbarn så er man faktisk med de hele dagen. Om man skal ta seg en røyk, gjør man da nødvendigvis det i nærheten av barna.. De er utendørs, så jeg klarer faktisk ikke å se problemet. De går jo ikke å blåser røyken ned i vogna. Skal dere virkelig gjøre det så feil å røyke utendørs, at de ender opp med å røyke i skjul i stua hvor ungene virkelig må puste det inn? 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå