Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt sjokkert da jeg hadde en samtale med min venninne gjennom mange år om utdanning, studielån osv. Hun har et barn og har samboer, men før hun fikk samboer og var alenemor så var hun også lærling. Så sier hun i samtalen at hun fikk penger av nav i stede for studielån. Og jeg kjente jeg faktisk ble litt provosert, for hun hadde sagt til saksbehandleren at hun ikke ville ha mere studielån og ikke ville belastes mere økonomisk og derfor fikk hun heller støtte av nav i stede for studielån. Jeg mener, så enkelt? :O

Jeg har også vært under nav systemet, men for helt andre og langt mer alvorlige grunner enn å være alenemor. Men jeg må visst ta opp studielån som alle andre, og jeg har også gjeld fra før.

Jeg er jo glad på hennes vegne at hun faktisk fikk det sånn for hennes del, men kjenner det provoserte meg når jeg spurte om hvorfor hun søkte om det. "fordi hun ikke ville belastes mer økonomisk"

nei hvem vil vell det?? :snurt:

Så til dere (alle som lager tråder og spør) som lurer på om nav kan dekke utdanningen din fordi man ikke selv vil ta opp lån, tydeligvis :filer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke slik det funker. Kanskje hun ikke vil dele problemene sine som var den egentlige grunnen til at hun fikk støtte.

• Liker 3
Skrevet

støtten er 3000kr hver måned i 10 måneder hehehe... er ikke noe å være sur for.

Skrevet

Det er ikke slik det funker. Kanskje hun ikke vil dele problemene sine som var den egentlige grunnen til at hun fikk støtte.

vi er den type venninner som vet alt om hverandre og har vært venninner i mange år, til og med bodd sammen. Men det skal sies at det ikke er hun jeg er provosert på, det er hele systemet.

Skrevet

man får stipend på skolen også. dette er gratis penger

Skrevet

Hun får sikkert støtte til omskolering? Det er ikke det samme som studielån.

Skrevet

Hun får sikkert støtte til omskolering? Det er ikke det samme som studielån.

Det er den samme utdanningen som hun begynte på så tror nok ikke det er omskolering. Hun sa hun hadde søkt om støtte i stede for studielån for å ikke belastes mere økonomisk. rett og slett.

Skrevet

Hvis hun er alenemor, kan det være overgangsstønad det er snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Det kan være overgangsstønad hun fikk, man kan få utdannelse på det i maks 3 år. Dette er til enslige mødre.

Jeg får også nå utdannelse av nav, men deler må jeg betale selv. OG jeg har vært syk og ute av arbeidsmarkedet i 10 år, dette er noe jeg må for å komme meg ut i jobb, ellers hadde vel alternativet vært trygd. Dette er da omskolering, og ikke lett å få, jeg har kjempa lenge for å få det.

Skrevet

Du får ta deg en tur på NAV og spørre da, vettu.

Skrevet

Hvis hun er alenemor, kan det være overgangsstønad det er snakk om?

Jeg vet ikke egentlig. Men hun sa at hun søkte om å få støtte så hun slapp studielån.

Skrevet

Det kan være overgangsstønad hun fikk, man kan få utdannelse på det i maks 3 år. Dette er til enslige mødre.

Jeg får også nå utdannelse av nav, men deler må jeg betale selv. OG jeg har vært syk og ute av arbeidsmarkedet i 10 år, dette er noe jeg må for å komme meg ut i jobb, ellers hadde vel alternativet vært trygd. Dette er da omskolering, og ikke lett å få, jeg har kjempa lenge for å få det.

Jeg har også vært i systemet der og vært ute av arbeidslivet i over 2 år, og fikk attføring osv for å komme meg på bena. Og nå tar opp studier for å få utdannelsen, så jeg mener ikke at de som får hjelp av nav ikke fortjener det. Er glad for det selv. Men det var liksom det at det var så enkelt å be om å få støtte så man ikke skal belastes økonomisk for å slippe unna studielån.

Har lest så mange tråder her inne om folk som sier at de ikke vil ta opp lån, og derfor lurer på om man kan gå til nav. Og får mange krasse svar om at det selvfølgelig ikke er tilfelle bare sånn uten videre. Det var hovedpoenget med innlegget at det tydeligvis er mulig.

Skrevet

Nei, man kan ikke bare gå til NAV. Men som aleneforsørger har man bl.a. krav på overgangsstønad i en periode. Det er nok det hun fikk.

• Liker 1
Skrevet

Nei, man kan ikke bare gå til NAV. Men som aleneforsørger har man bl.a. krav på overgangsstønad i en periode. Det er nok det hun fikk.

Var rart hun ikke sa det da isåfall, når jeg spurte henne om hvorfor hun fikk de pengene så svarte hun at det var fordi hun ikke ville belastes mere økonomisk og saksbehandleren hadde tro på henne så hun var snill, hadde det vært overgangsstønad skjønner jeg jo. Men det var ikke det hun fikk det til å høres ut som.

Skrevet

Var rart hun ikke sa det da isåfall, når jeg spurte henne om hvorfor hun fikk de pengene så svarte hun at det var fordi hun ikke ville belastes mere økonomisk og saksbehandleren hadde tro på henne så hun var snill, hadde det vært overgangsstønad skjønner jeg jo. Men det var ikke det hun fikk det til å høres ut som.

Kanskje saksbehandleren var så snill så hun tok pengene fra sin egen lomme?

Skrevet

Som enslig forsørger kan man ha rett på både overgangsstønad, utanningssønad og stønad til barnetisyn. Dette utgjør såpass mye så mange ikke trenger å ta opp studielån. Jeg har ei venninne som har disse ytelsene nå, hun har en helt grei inntekt pluss at hun har barnetrygd og bidrag.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ikke utsagnet at hun ikke ønsker belastes mer økonomisk som har vært utslagsgivende for støtten, det er nok retten til overgangsstønad/utdanningsstønad.

Det er ikke alltid ting er slik man tror...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...