Gå til innhold

Hund og katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har nettopp vært å hentet en valp på 10mnd, vandt til katter fra før av, så tenkte at dette ikke kom til å li noe problem. MEN, katten vår har blitt helt gal.

Hunden er snill som dagen er lang, ligger å ser på katten, vil leke. Men katten går inn for å skade ham, følger etter ham hèle tiden, og slår ham over øynene. Dette er noe katten definitivt gjør med vilje, han rett og slett stalker den stakkars hunden. Når vi setter katten i et annet rom, står han stadig å mjauer og nærmest klorer ned døren.

Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, gjør forsåvidt ikke samboer heller, vil jo ikke stresse opp noen av dem.

Noen gode råd? Anyone? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har både katt og hund og katten oppførte seg også sånn. Det varte en litt lenger periode, men nå er katten rolig. Katten elsker ikke hunden liksom, men den lar den faktisk snuse bortpå osv. (hunden elsker katten:P)

Vi pleide å stenge henne inne på et annet rom i en liten tid etterpå, eventuelt sprayet henne med litt vann.

Skrevet

Jeg har hørt at man skal ha hunden først, så katten. Den andre veien har jeg hørt at i svæææært få tilfeller går bra.

Dette fordi en hund vil godta en ny katt, og en katt vil godta hunden dersom den er kattunge. Men er katten gammel og det kommer en ny hund inn er det en trussel for katten og dens teritorium.

Skrevet

Belønn katten med godbit hver gang den klarer å gå forbi hunden og lar den være i fred, dette krever at dere alltid har en godbit på lur. Etterhvert belønner dere at den klarer å være i nærheten av hunden uten å gå løs på den. Høres sikkert litt vanskelig ut, men katter er smarte og gjør det meste for litt luksus. Jeg trente min katt til å bare legge seg i en kurvhylle fremfor alle andre steder i huset bare med å gi den mye kos og oppmerksomhet når den lå på rett sted fremfor på alle de andre stedene - dermed begynte katten å legge seg der og det ble snart yndlingsplassen, selv om den egentlig ikke var så gira til å begynne med. Noen ganger la jeg kattegodis dit, slik at den fikk en overraskelse når den jumpet dit av seg selv. De første gangene løftet jeg katten dit selv.

Gjorde dette fordi jeg hadde en katt som røytet noe utrolig og ville minimere kattehår/flass fra pels i sofaen og andre vanskelige steder, da jeg hadde nyfødt baby i huset.

Samme prinsippet som klikkertrening, med å belønne ønsket atferd og la katten finne ut hva som skal til for å få lønn. Dere kan sikkert også la katten ha en hundefri sone ett eller annet sted.

(Har hørt om folk som trener triks med katten og hunden sin samtidig, som mener at dette skaper fred i huset)

Lykke til, med hva dere enn måtte komme frem til!

Skrevet (endret)

Tusen hjertelig takk for svar, dere! :rodmer:

Har så ekstremt lite lyst å levere han tilbake, men er jo en selvfølge om katten(som var her først) ikke slår seg til ro med den nye. Men, katten er jo enda bare kattungen.. Han er vel rundt 5-6 mnd nå, og jeg skjønner ikke hvorfor han blir så sint, når hunden ikke gjør noe gaaalt :tristbla:

Vet det er teit og tenke sånn, men blir nemmelig litt oppgitt av dette.. Vi kan jo ikke la de være alene i en liten stund, da ser jeg for meg at hunden har mistet synet og vel så det.. Og innimellom MÅ vi jo dra bort en liten stund, uten at de kan være med! Så jeg ser altså ikke lyset i tunnelen :tristbla:

Jeg skal prøve de rådene dere har kommet med, men idra gjerne med mer om dere har noen ideèr!

Er også veldig redd for at kattepusen skal bli så missfornøyd at han stikker av.. Hva tror dere om dette?

Endret av Eline4
Skrevet

Først og fremst kan jeg berolige deg med at dette høyst sannsynlig går seg til, men at du kanskje må regne med at det tar litt tid. Her i huset har det kommet både ny katt til gammel hund, valp til voksen katt og kattunge til valp. Alt sammen har gått bra!

Det vanskeligste tilfellet var en ung katt som vi fikk "usett" (Omplasseringskatt reddet fra en ublid skjebne...) og som det viste seg var så redd hunder at han freste bare han hørte en hund bjeffe i det fjerne. For ikke å snakke om at han angrep husets hund så fort han så muligheten. Det vi gjorde da var å få klippet og filt klørne på katten hos veterinæren slik at risikoen for skader på hunden ble betraktelig mindre. (Det kan du naturligvis ikke gjøre hvis det er snakk om en utekatt, men er det skikkelig ille, kan du vurdere å holde katten inne en stund. Da reduserer du også risikoen for at den stikker av, for det kan skje).

Du må også sørge for at katten har steder hvor den kan betrakte hunden fra, men hvor den ikke føler seg truet. F.eks. en eske eller en kurv på en hylle slik at katten føler at den kan se uten å bli sett.

Det jeg også gjorde var å finne frem til noe som både hunden og katten syntes var supergodt. I vårt tilfelle var det stekt kylling og tunfisk. Utstyrt med godis satt jeg så på gulvet i gangen med hunden og katten på hver sin side (Gangen er så smal at ingen kunne komme borti hverandre uten å gå over meg) og ga dem godbiter samtidig. Katten satt langt unna i begynnelsen, men etter hvert kom den nærmere og nærmere og det tok ikke så lang tid før de kunne spise av hver sin side på en stor tallerken. Jeg la meg også på gulvet sammen med hunden når den sov og lot som jeg også sov også med ryggen til katten. Katter er nysgjerrige og når den trodde vi sov, kom den for å sjekke og siden jeg lå "i skje" med hunden kunne jeg både forhindre at den gjorde brå bevegelser og at katten fikk angrepet. Etter hvert fant katten ut at vi var ufarlige og kom for å få kos den også.

De to ble aldri perlevenner, men etter to måneder kunne de omgås og til nød sove på hver sin side av dobbeltsengen eller ligge på badet sammen.

Du må med andre ord sakte og forsikting lære katten at hunden ikke er farlig. Og så må du selvfølgelig aldri la hunden jage eller plage katten på noe vis.

Og med hensyn til å være alene, så kan du jo bare ha dem på hvert sitt rom. I mangel av rom, er det mye som for en kort periode kan løses med kompostgrinder, øyeskruer og elektrikerstrips.

Lykek til!

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Leo har nevnt alle de beste rådene her :)

Jeg har lyst til å understreke rådet om å gi katten muligheter til å observere hunden fra (for katten) trygge posisjoner i høyden.

De fleste katter er "dyr av høyde" og må ha muligheter til å benytte lengden, bredden og høyden i et rom :)

Det finnes enkelte unntak (katter som trives best på bakke-/gulvnivå, men disse er unntakene).

Husk at disse to dyrene har ganske ulike språk; en hund som logrer viser glede. En katt som logrer viser aggresjon og gir en kraftig advarsel om "kommer du nærmere nå så smller det".

Spesielt katten vil trenge tid til å vurdere dette nye individet før h*n blir tryggere på hunden. Hunden vil bli observert, så sant katten har steder som den kan observere hunden fra, - i fred.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har et stort klatrestativ til katten, så han har både høyde og en aldri så liten "hule" å gjemme seg i :) Nå har katten blitt litt mer fortroling, men tror dere jammen ikke hunden har begynt å glefse etter ham.. ( Og da mener jeg med hensikt!)

Dette går så absolutt ikke etter planen! Vi har og funnet ut at hunden(på 10mnd!) ikke kan noe som helst. Han trekker så utrolig i båndet at det er fryktelig slitsomt å gå med han, han er noe jeg vil kalle en "dum hund" pga han nekter å høre og er så sta at det virker som at han ikke VIL lære..

Jeg blir så utrolig oppgitt! Har gått to lange turer med han idag, pluss en heeel del tisseturer ut, og han har allerede tisset to ganger inne, og jeg blir så overgitt :frown:

Jeg betalte for en litt eldre hund(vi har letet LENGE etter hund nå), og den forrige eieren roste han opp i skyene, han var vandt til å være i bur, være alene, var en MESTER på å høre etter og lystre, og ikke minst veldig lettlært og lærevillig.. Jeg ville ha en hund som jeg ikke trengte å trene fra scratch, grunnet litt for lite tid til dressering.. Og jeg blir så utrolig lei meg.

I tillegg svarer ikke tidligere eier på hverken meldinger eller når jeg ringer..

What to do people!? :grine:

EDIT: Jeg VET han enda er valp, men etter alt forrige eier sa, så er han en helt annen hund. Jeg vet og at han ikke er 100% trygg og vandt her, men jeg blir så oppgitt

Endret av Eline4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Har dere hatt hund før ?

Du vet, når man får en hund på 10 mnd. så får man en hund i puberteten, - og det har sine utfordringer.

På toppen av det hele har hunden "byttet flokk" når den flyttet til dere. Så jeg "aner" en god blanding av "styrketesting/hvem er sjef i den denne flokken ?" kombinert med pubertetsutfordringer (type: "Jeg vil se om jeg er sterkere enn deg. Jeg oppfatter meg selv som sjef/alpha i denne flokken")

Jeg har egentlig mest lyst til å foreslå unghund-kurs. tror det kan være mye godt å hente ved at dere går på et slikt kurs med hunden :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke for å høres slem ut, men dere høres ikke veldig dyrevante ut, og dere har muligens tatt dere vann over hodet ved å både skaffe en katt og en hund med så kort mellomrom!

En hund vil oppføre seg forskjellig fra eier til eier, det er noe som vil gå seg til HVIS dere klarer å oppdra den på en ordentlig måte. Ingen hunder er "dumme" det er bare en dårlig unnskyldning når man ikke klarer å forholde seg til den ordentlig.

Meld dere på et hundekurs og følg rådene til Leo ang. tilpassing mellom katt og hund.

• Liker 2
Skrevet

At hunden har begynt å glefse er vel ikke så merkelig hvis den har blitt angrepet flere ganger.

Og så må du være forberedt på at ting tar tid. En hund på ti måneder kan være en langt større utfordring enn en valp. Det er heller ikke slik at hunden nødvendigvis tar med seg lærdommen til et nytt sted med nye eiere. I beste fall kommer lærdommen tilbake, men også det kan ta tid. Og at den gjør fra seg inne, tyder på at den er usikker. Noe som ikke er rart i det hele tatt, med tanke på at dere bare har hatt den en dag eller to(?).

Og når du sier at hunden er dum som ikke vil høre og sta som ikke vil lære, så tyder det bare på at du som gjør feil. Hvis du forventer at en hund skal lystre deg, så må du lære den å forstå hva du mener. "Nei" er f.eks. ikke et ord som hunder automatisk forstår hva betyr. Alle hunder kan dessuten lære, men det forutsetter at du velger riktige metoder og at det foregår på hundens premisser.

Jeg vet også at de første dagene med nye dyr i huset er utrolig stressende og det går sjelden helt etter planen. Sliten blir man også fordi alt er nytt for alle, rutinene mangler og man går litt "på nåler".

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt en god del forskjellige hunder før, ja.

Jeg er jo fullstendig klar over at han er unghund, og at det er rart å plutselig komme til ny plass. Men jeg skaffet meg hund fra denne personen pga jeg letet etter en kompanjong, men som jeg fortalte henne òg, jeg har så utrolig liten tid til å drive å lære en hund at man ikke skal tisse inne osv(jeg har ikke dårlig tid til hunden, men det er så mye som skal gjøres innimellom at jeg blir helt tullete).. Jeg er fullstendig klar over at jeg nå har tatt meg vann over hodet, men valpekurs osv er det desverre lite av her i området, og forrige eier er umulig å få tak i i tillegg..

Situasjonen blir sikkert forverret i mitt hode grunnet lite søvn og sulten mage, men det er ihvertfall veldig frustrerende akkurat nå da..

Jeg har utrolig lyst til å få det til å funke, for han er en utrolig flott hund!

Har forresten aldri introdusert katt for hund før, så takk for rådene deres :)

Skrevet

Jeg har hatt en god del forskjellige hunder før, ja.

Jeg er jo fullstendig klar over at han er unghund, og at det er rart å plutselig komme til ny plass. Men jeg skaffet meg hund fra denne personen pga jeg letet etter en kompanjong, men som jeg fortalte henne òg, jeg har så utrolig liten tid til å drive å lære en hund at man ikke skal tisse inne osv(jeg har ikke dårlig tid til hunden, men det er så mye som skal gjøres innimellom at jeg blir helt tullete).. Jeg er fullstendig klar over at jeg nå har tatt meg vann over hodet, men valpekurs osv er det desverre lite av her i området, og forrige eier er umulig å få tak i i tillegg..

Situasjonen blir sikkert forverret i mitt hode grunnet lite søvn og sulten mage, men det er ihvertfall veldig frustrerende akkurat nå da..

Jeg har utrolig lyst til å få det til å funke, for han er en utrolig flott hund!

Har forresten aldri introdusert katt for hund før, så takk for rådene deres :)

Det er mulig at du har fått et annet inntrykk av hvordan hunden skulle være fra forrige eier, men uansett hvordan hunden har vært hos oppdretter så kan ikke denne personen forutse hvordan hunden vil opptre i tilvenningsfasen hos deg. Det betyr ikke nødvendigvis at du har kjøpt "hunden i sekken" og at hunden ikke var slik eier beskrev da den bodde hjemme.

Dessuten går det fram at denne hunden er relativt nyinnflyttet. Jeg synes ikke du kan klage over hundens oppførsel og oppdragelse før den har fått minst noen uker på å tilvenne seg - dette gjelder hund uansett alder. Om du har andre forventninger og krav til akkurat dette, så er det åpenbart ikke rett tid for deg å få hund nå.

Forhåpentligvis vil situasjonen roe seg ned når hunden har blitt mer kjent med nytt hjem og ny familie, og når katten og hunden har lært å akseptere hverandre.

Å kjøpe hund uten å ta høyde for at ting ikke alltid blir som man hadde tenkt finner jeg personlig noe naivt. Med avgjørelsen om å ta til seg kjæledyr bør det alltid være klart at man har økonomi og tid til rådighet for de fleste uforutsette bumps in the road.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du ender opp med to harmoniske kjæledyr.

Skrevet

At den har tisset inne et par ganger, ville ikke ha bekymret meg nevneverdig. Har den vært renslig før, vil den temmelig sikkert slutte med det igjen når situasjonen har stabilisert seg. En ung og usikker hund kan også godt finne på å la være å gjøre fra seg ute på steder hvor andre hunder har tisset/markert og i stedet vente til den kommer inn i trygge omgivelser. Du trenger ikke nødvendigvis gå så lange turer nå i begynnelsen. Gå heller flere ganger på de samme stedene slik at hunden får anledning til å gjøre seg kjent og finne sine steder hvor den føler at det er trygt å gjøre fra seg.

Siden hunden er helt ny i husholdningen, ville jeg ikke ha prøvd å lære den så veldig mye nå i begynnelsen. Du kan jo i så fall starte helt forsiktig med å belønne den når den gjør noe du synes er bra. Gjør den noe du ikke liker, så nøyer du deg med å overse det eller evt. fjerne hunden fra situasjonen hvis det er noe som er farlig for noen eller noe. Det er ikke nødvendig å si så mye og å straffe den fysisk må du absolutt ikke finne på!

Skrevet

Hei

Jeg har ikke lest tråden, men jeg ser at du nevner at katten er rundt 5 mnd. gammel. Er den kastrert enda? Det er mye rart som kan forsterkes hvis pus er i det verste hormonrushet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...