AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 heisann! vi skal pusse opp badet nå, og har kjøpt inn det meste av materialene vi trenger. ut i fra det vi har kjøpt nå, å beregnet, skal dette gå veldig fint ut i fra det vi har spart opp. men; jeg glemte å legge inn varmekabler i beregninga. :-/ derfor har jeg sett litt på varmekabler fra megaflis. der har de en varmekabel som kan støpes ned i betong. og i og med vi skal heise gulvet, må det allikevel støpes ny betong. altså feks denne: Min lenke men må en elektriker legge de? eller kan jeg legge de selv? kan i så fall en hvilken som helst elektriker (feks om jeg kjenner en som har fagbrev) gjøre det? og i så fall, om jeg må hyre inn en elektriker, blir det veldig dyrt da? badet blir på ca 9-10 kvm.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 det skulle egentlig stå: kan i så fall en hvilken som helst elektriker (feks om jeg kjenner en som har fagbrev) gjøre det? eller må det være en som er spesialisert/sertifisert til å legge varmekabler som gjør det?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 ingen som har lagt varmekabler på bad før, og kanskje husker fra da om man kan legge dem selv, eller må ha elektriker? eller har noen tips til meg?
slask Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 I utgangspunktet er ikke dette lov, men siden jeg ikke aner noe om antall tommeltotter du og din bedre har så vil jeg si: Hør med en elektriker om dere kan gjør noe av jobben. Det er viktig å kunne dokumentere hvordan jobben er gjort før nedstøping, om det er betong eller flytsparkel som brukes. Selv om det følger med bruksanvisning så fremgår ikke alt siden det kreves forkunnskaper i elektro samt brannteknisk kunnskap. Kablene skal f.eks. ikke ligge på brennbart materiale - ei heller berøre dette selv om støp omslutter nesten helt. Den som spenningsetter kablene til slutt er ansvarlig for hele jobben og vil sjelden godkjenne dette uten å vite hvordan det ser ut nede i støpen. Han skal jo skrive en samsvars-erklæring på jobben, som du får og bør/må oppbevare. Vet du forresten hvordan termostaten skal plasseres? Pris? Jeg fikk lagt kabler i en ca 14 m2 stor entre i fjor og betalte ca 3000-3500,- inkl 1300W Nexans-kabel (men ikke noe tilkobling....ordnet selv). Dette var litt for billig, men sånn måtte det bli da kompanjongen hans hadde priset det slik litt feilaktig..... (bra for meg). Bare kabelen i mitt tilfelle koster vel omkring 2000,- og den ble lagt på Depron-plate. Ved bruk av 3mm Depron-plate (isolerende plate) er det visst ikke lov å legge varmekabel på 17w pr meter, men det er lov med 10W pr meter. Dette gjøres det visst feil med i blant. Så selv hos meg er det muligens gjort feil....
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 takk for svar! jeg har en del håndtverkere i familien, inkludert en elektriker. men han har aldri lagt varmekabler, og virket heller ikke så veldig keen på å gjøre det. (han har fagbrev, men han trodde han manglet sertifisering til å legge varmekabler). har også fler i familien som har lagt varmekabler en gang i tiden, så vi skulle nok alltids klart det på egenhånd, bare fått en elektriker til å koble det til. men som du sier så er det jo den som spenningssetter det hele som er ansvarlig, og det spørs vel om det er så mange som vil stå ansvarlig for noe de ikke har gjort selv? og jeg har lest flere steder at folk 'bare' betalte ti tusen for 4 kvadrat, og da kjenner jeg at jeg har mest lyst til å legge meg ned å grine, for jeg er så nærme, men allikevel så langt i fra bare pga de teite varmekablene. men hvordan kunne du ordne tilkobling selv? er det lov? trodde det var det som var mest kritisk at en godkjent elektriker gjorde jeg.. men hjertelig takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 noen andre som har noen synspunkter? eller som har fått lagt opp varmekabler på bad, og har noen priser jeg kan gå ut i fra?
Gjest Lille-pus Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Normalen er at eletrikker legger kabelen, stripser og megger den, monterer termostaten og monterer jordfeilbryter på kursen (dersom den ikke alt har det). Så støpes det, og elektrikeren megger kabelen en gang til før h*n kobler til og spenningssetter. Spørsmålet om hva det koster er like enkelt å svare på som spørsmålet om hvor lang en strikk er. Med en elektriker i familien så spør han hva det firmaet h*n jobber i tar for en slik jobb. Da får du et prisanslag som er reflekterer denne jobben i ditt distrikt.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 jeg spurte han hva han trodde det kostet, men det kunne han ikke besvare. han jobber i et byggefirma, og ingen av hans kolleger, eller han legger varmekabler, og har aldri vært borti det. jeg skjønner at det er vrient å svare nøyaktig, hadde bare håpet på at folk kanskje kunne komme med sånn ca hva de betalte for eksempel. badet er forresten på 9-10 kvm.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #10 Skrevet 2. november 2011 tar gjerne i mot flere tips altså.
Honesty Skrevet 2. november 2011 #11 Skrevet 2. november 2011 Du kan jo forsøke å legge inn en beskrivelse på mittanbud.no (evt. på tilsvarende side på finn.no?), og se hva slags priser du får der? Evt. tilbud er ikke bindende, men det gir deg i det minste en pekepinn for hva du kan forvente. Aberet er at du må være i stand til å beskrive jobben du vil ha utført i detalj.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #12 Skrevet 2. november 2011 det kan jeg jo gjøre. men blir jeg nedringt av folk som vil prøve å selge meg de tilbudene som blir satt opp da? for det er jeg ikke sånn voldsom lysten på..
Honesty Skrevet 2. november 2011 #13 Skrevet 2. november 2011 Nei, det blir du absolutt ikke, så det trenger du ikke være redd for. Her er det riktignok mannen min som har brukt tilbudet, men han har ikke fått noen telefoner, bare tilbud via nettstedet.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #14 Skrevet 3. november 2011 ok, takk for svar! da tror jeg at jeg skal prøve det. sitter fremdeles sterkt i minne når jeg prøvde å regne ut tilbud på forsikring nemlig, ble jo for pokker nedringt av forsikringsselgere som ville selge meg dett tilbudet jeg hadde regnet ut. :gjeiper:
slask Skrevet 4. november 2011 #15 Skrevet 4. november 2011 (endret) men hvordan kunne du ordne tilkobling selv? er det lov? trodde det var det som var mest kritisk at en godkjent elektriker gjorde jeg.. men hjertelig takk for svar! Nei, ikke lov, men jeg vet hva jeg gjør og kobler nesten all elektrisk i huset av samme grunn. Det som er kritisk/viktig er at det ikke brenner eller at noen får elektrisk støt. Veldig mange kan gjør sånt, men byråkratene sørger for at det ikke er lov og dette fordyrer jo en bolig vesentlig uten at jeg helt tror på at det blir så mye sikrere av den grunn, men da vet man hvem som skal "tas" juridisk om det skjer noe (hvis firmaet da ikke er konkurs). Hvem stoler du mest på? En elektriker som gjør en jobb for å få lønn/provisjon for å gjøre flest mulig jobber på kortest mulig tid (inkludert å fylle ut lovbestemte skjemaer) eller en teknisk kyndig boligeier som ønsker et godt og sikkert elektrisk anlegg til fornuftig pris uten byråkratisk innblanding. Jeg sier ikke at elektrikere generelt (eller andre håndverkere) er elendige fagmessig, men det finnes nok at tilfeller hvor de burde hatt annet å gjøre. Som i alle bransjer... Poenget er: Hvis noen i familien dør av brann eller elektrisk støt, så hjelper det lite å si at du har dokumentasjon på jobben. Det er jo ikke noe bevis på godt/sikkert håndverk. Kun et papir på at noen har ansvaret og at det frigjør deg fra økonomisk ruin i etterkant. Innstøpte kabler er veldig brannsikre om passer på at den varme delen ikke går opp i trevegg. Måling før og etter legging av kabelen samt bruk av jordfeilbryter gjør at elektrisk støt sjelden er noe problem. Samt jording av armeringsnett osv. Konklusjonen min er at du ikke kan gjøre sånt helt selv, men må ha hjelp. Hvem du kjenner eller drar inn i dette er jo det som avgjør prisen. Bedre å få en du stoler på enn en ukjent elektriker som du ikke kjenner. Endret 4. november 2011 av slask
Gjest Nuppdupp Skrevet 4. november 2011 #16 Skrevet 4. november 2011 (endret) . Endret 4. november 2011 av Nuppdupp
Gjest Lille-pus Skrevet 4. november 2011 #17 Skrevet 4. november 2011 (endret) Nei, ikke lov, men jeg vet hva jeg gjør og kobler nesten all elektrisk i huset av samme grunn. Det som er kritisk/viktig er at det ikke brenner eller at noen får elektrisk støt. Veldig mange kan gjør sånt, men byråkratene sørger for at det ikke er lov og dette fordyrer jo en bolig vesentlig uten at jeg helt tror på at det blir så mye sikrere av den grunn, men da vet man hvem som skal "tas" juridisk om det skjer noe (hvis firmaet da ikke er konkurs). Hvem stoler du mest på? En elektriker som gjør en jobb for å få lønn/provisjon for å gjøre flest mulig jobber på kortest mulig tid (inkludert å fylle ut lovbestemte skjemaer) eller en teknisk kyndig boligeier som ønsker et godt og sikkert elektrisk anlegg til fornuftig pris uten byråkratisk innblanding. Jeg sier ikke at elektrikere generelt (eller andre håndverkere) er elendige fagmessig, men det finnes nok at tilfeller hvor de burde hatt annet å gjøre. Som i alle bransjer... Poenget er: Hvis noen i familien dør av brann eller elektrisk støt, så hjelper det lite å si at du har dokumentasjon på jobben. Det er jo ikke noe bevis på godt/sikkert håndverk. Kun et papir på at noen har ansvaret og at det frigjør deg fra økonomisk ruin i etterkant. Innstøpte kabler er veldig brannsikre om passer på at den varme delen ikke går opp i trevegg. Måling før og etter legging av kabelen samt bruk av jordfeilbryter gjør at elektrisk støt sjelden er noe problem. Samt jording av armeringsnett osv. Konklusjonen min er at du ikke kan gjøre sånt helt selv, men må ha hjelp. Hvem du kjenner eller drar inn i dette er jo det som avgjør prisen. Bedre å få en du stoler på enn en ukjent elektriker som du ikke kjenner. I rest my case...... Endret 4. november 2011 av Lille-pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå