Azure Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Jeg lurer litt på hva deres budsjett er for julegaver til hvert bare? Har dere en fast sum gjennom hele oppveksten? Lurer på det samme når det kommer til bursdag.
Arkana Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Nå er ikke våre barn så gamle da. Eldstemann blir snart tre. Vi bruker rundt en tusenlapp på bursdagsgave (litt mer i år siden det er noe spesielt), og det samme på julegave. Lillebror på 8 mnd får nok ikke så dyr gave i år, kanskje 4-500 avhengig av hva vi skal kjøpe til ham. Jeg har ingen planer for hva vi kommer til å bruke på gaver ettersom de blir eldre, det tar vi som det kommer.
Gjest stammis Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 Vi gir for tiden 500 kr per barn både jul & bursdag, men de er ikke eldre enn 2 og 4 år, og vi er nyetablert med ganske stort lån, så jeg regner med at når ungene bli eldre og økonimien litt friere kan vi kjøpe for litt mer
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 nå er ikke mitt barn født enda, men har ikke tenkt å bruke kun en fast sum på egne barn. Har planer om at de skal få litt større/dyrere ting til jul og bursdag, og begrense det resten av året. Jeg er av den oppfatningen av at barn i dagens samfunn får ting for lett. De slipper å vente/spare/glede seg, om man vil ha- så får man, blir det ødelagt - så får man, mister man det - så får man nytt. Og det synes jeg er en ukultur. Jeg kan ikke forandre hele verden, men kan i allefall gjøre et forsøk med egne barn
Gjest Dorey Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 nå er ikke mitt barn født enda, men har ikke tenkt å bruke kun en fast sum på egne barn. Har planer om at de skal få litt større/dyrere ting til jul og bursdag, og begrense det resten av året. Jeg er av den oppfatningen av at barn i dagens samfunn får ting for lett. De slipper å vente/spare/glede seg, om man vil ha- så får man, blir det ødelagt - så får man, mister man det - så får man nytt. Og det synes jeg er en ukultur. Jeg kan ikke forandre hele verden, men kan i allefall gjøre et forsøk med egne barn Helt enig med deg! Vi kommer til å gjøre det samme
minipia Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 Vi har ikke noe fast budsjett, men det pleier å bli forholdsvis dyre gaver til jul og bursdag. De får da noe de trenger, eks. sykkel, ski, akebrett eller annet sportsutstyr, og så prøver vi å begrense gaver/ kjøp resten av året.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 En bok til 150 kr til sønnen min tenkte jeg. Han kommer til å være et halvt år da. Senere ønsker jeg også å gi litt ekstra til jul og begrense det ellers.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Vi har ikke noe fast budsjett, men det pleier å bli forholdsvis dyre gaver til jul og bursdag. De får da noe de trenger, eks. sykkel, ski, akebrett eller annet sportsutstyr, og så prøver vi å begrense gaver/ kjøp resten av året. Jeg synes ikke dette er helt gjennomførbart uten at det blir urettferdig. Søsken har vanligvis ikke bursdag i samme årstid. Gutten som har buredag i mai blir sikkert veldig glad for sykkel i bursdagsgave, men hva når broren har bursdag i desember? Skal han få sykkel i bursdagsgave som han ikke kan bruke på flere måneder? Og det samme motsatt, skal gutten i mai få ski i bursdagsgve? Og så har du et annet problem, nemlig at han som har bursdag i desember får veldig mye på kort tid, men så må det gå et helt år til neste gang. Synes det blir litt galt at han skal måtte gå hele året uten å få noe sørlig fordi han tilfeldigvis har bursdag så tett opptil jul, mens de som har burdag ellers i året har litt avstand mellom og slipper å vente så lenge før de får sjansen til å få noen gaveønsker oppfylt.
minipia Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 Jeg synes ikke dette er helt gjennomførbart uten at det blir urettferdig. Søsken har vanligvis ikke bursdag i samme årstid. Gutten som har buredag i mai blir sikkert veldig glad for sykkel i bursdagsgave, men hva når broren har bursdag i desember? Skal han få sykkel i bursdagsgave som han ikke kan bruke på flere måneder? Og det samme motsatt, skal gutten i mai få ski i bursdagsgve? Og så har du et annet problem, nemlig at han som har bursdag i desember får veldig mye på kort tid, men så må det gå et helt år til neste gang. Synes det blir litt galt at han skal måtte gå hele året uten å få noe sørlig fordi han tilfeldigvis har bursdag så tett opptil jul, mens de som har burdag ellers i året har litt avstand mellom og slipper å vente så lenge før de får sjansen til å få noen gaveønsker oppfylt. For oss fungerer det greit, men jeg ser at ski og sykkel er et problem hvis man f.eks. har bursdag i desember. Poenget mitt var at vi ønsker å gi gaver de trenger, uansett om det er en globus, pc eller ski Synes også at barna skal lære seg å sette pris på gaven uansett pris, og ikke være så opptatt av det alttid blir rettferdig på millimeteren.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Jeg synes ikke dette er helt gjennomførbart uten at det blir urettferdig. Søsken har vanligvis ikke bursdag i samme årstid. Gutten som har buredag i mai blir sikkert veldig glad for sykkel i bursdagsgave, men hva når broren har bursdag i desember? Skal han få sykkel i bursdagsgave som han ikke kan bruke på flere måneder? Og det samme motsatt, skal gutten i mai få ski i bursdagsgve? Og så har du et annet problem, nemlig at han som har bursdag i desember får veldig mye på kort tid, men så må det gå et helt år til neste gang. Synes det blir litt galt at han skal måtte gå hele året uten å få noe sørlig fordi han tilfeldigvis har bursdag så tett opptil jul, mens de som har burdag ellers i året har litt avstand mellom og slipper å vente så lenge før de får sjansen til å få noen gaveønsker oppfylt. jeg er enig med deg her. Det kan bli vanskelig å gjennomføre.selv har jeg ikke barn, men i oppveksten fikk vi (jeg og broren min) sjelden ting som ski og sykler til bursdag, fordi det var ting som vi trengte utenom og som ble mye brukt. Og ting til sport/uteaktiviteter var det egentlig sjelden at fikk i gave sånn, fordi fordi det var noe foreldrene mine likte veldig godt at vi holdt på med, og det stod liksom ikke så mye på pengene der. Andre ting, som spill, leker osv, fikk vi stort sett bare til bursdag/jul. Vi fikk feks. playstation til jul engang (på deling), og tror aldri vi fikk noen spill til den utenom bursdager og jul senere. synes det blir rart når foreldre kan kjøpe masse spill og leker til barna sine utenom jul og bursdag, men når de skal kjøpe gaver, så skal de kjøpe "bruksting". Som om leker og spill er noe de kan få når som helst, mens skiutstyr, sykler, akebrett osv. (ting som holder dem i aktivitet, og som er sunt for dem), får de kun til jul og bursdag hvis de er heldige.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 Når et barn har bursdag i juni og et annet i desember er det ingen ting i veien for at begge kan få sykkel i juni uten at de får ting hver gang de er på en lekebutikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå