Gå til innhold

Kan mor nekte far å se barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier det meste, men litt bakgrunns info

Møte min kjære på nettet for 1 1/2år siden, han hadde da samboer og 2 barn.

Det oppstod følelser mellom oss, og han flyttet fra sin samboer. Det er viktig for meg å si at bortsett fra å snakke i telefon, sms, facebook osv så møtes vi ikke før etter at han var flyttet ut.

Etter at han hadde vært singel i noen månder begynte vi å treffes og følelsene vokste seg sterkere, og vi snakker oftere og oftere om at vi ønsker å flytte sammen, få barn osv. Eneste skår i gleden for min del er at jeg enda ikke har fått helst på hans barn. Jeg har presset han, men han viker unna og har sagt at de trenger tid og det blir anderledes når vi flytter sammen.

I kveld slapp han en bombe: Mor til hans barn har sagt at han ikke får se de mere om han flytter sammen med meg. Faktisk har hun vist sagt om vi i det hele tatt forsetter å være sammen.

Jeg syntes det høres helt vilt ut og sier at det har hun ikke lov til. Han på sin side er redd for å miste barna og vet ikke hva han skal gjøre.

Hjelp, hva kan jeg gjøre? Kan noen fortelle meg hva loven sier om dette?

Når de flyttet fra hverandre så avtalte de at barna skulle bo hos henne men at han kunne se de når han hadde lyst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan ikke mor nekte far å treffe barna. Hvis hun prøver seg får han bare kontakte advokat ASAP!

• Liker 17
Skrevet

Nei, mor har ikke lov til å nekte far å se barna.

• Liker 1
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Hun kan ikke nekte sine barn å treffe sin egen far. Det høres ut som dama bruker barna som pressmiddel for å manipulere han til å ikke gå videre i livet.

• Liker 3
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det oppstod følelser mellom oss, og han flyttet fra sin samboer. Det er viktig for meg å si at bortsett fra å snakke i telefon, sms, facebook osv så møtes vi ikke før etter at han var flyttet ut.

Etter at han hadde vært singel i noen månder begynte vi å treffes og følelsene vokste seg sterkere, og vi snakker oftere og oftere om at vi ønsker å flytte sammen, få barn osv. Eneste skår i gleden for min del er at jeg enda ikke har fått helst på hans barn. Jeg har presset han, men han viker unna og har sagt at de trenger tid og det blir anderledes når vi flytter sammen.

I kveld slapp han en bombe: Mor til hans barn har sagt at han ikke får se de mere om han flytter sammen med meg. Faktisk har hun vist sagt om vi i det hele tatt forsetter å være sammen.

Jeg syntes det høres helt vilt ut og sier at det har hun ikke lov til. Han på sin side er redd for å miste barna og vet ikke hva han skal gjøre.

Når de flyttet fra hverandre så avtalte de at barna skulle bo hos henne men at han kunne se de når han hadde lyst.

Hva er det med slike sjalu bitchy biomødre? Nekte faren å treffe sine barn fordi han har fått ny kjæreste? Eller ennå verre. Hun STRAFFER sine barn ved å nekte DE å treffe sin far pga sine egne egoistiske følelser??? Dette har hun faen meg ikke rett til, den hurpa.

• Liker 14
Skrevet

Hva er det med slike sjalu bitchy biomødre? Nekte faren å treffe sine barn fordi han har fått ny kjæreste? Eller ennå verre. Hun STRAFFER sine barn ved å nekte DE å treffe sin far pga sine egne egoistiske følelser??? Dette har hun faen meg ikke rett til, den hurpa.

litt bitter eller?

• Liker 3
Skrevet

litt bitter eller?

På seg selv kjenner man andre best...

• Liker 2
Skrevet

Eller kanskje det er noe kjæresten din sier for å trekke ut at du maser for å treffe barna hans/flytte sammen.? Kanskje han begynner å få kalde føtter og ønsker å trekke seg ut.

• Liker 7
Skrevet

Nei, hun kan ikke nekte barna å se sin far. Men dette er sikkert et svært sårbart punkt hos ham - og det blir sannsynligvis ikke bedre om du fortsetter å presse ham. Dette er en sak mellom han og moren til barna og du gjør klokt i å ikke blande deg for mye inn her.

• Liker 6
Skrevet

Hva er grunnen hennes til å mislike deg? Altså, det kan godt hende at hennes EGENTLIGE grunn er at han forlot henne for deg, men hun må da ha en litt mer vanntett ofisiell grunn?

Skrevet

Hva er grunnen hennes til å mislike deg? Altså, det kan godt hende at hennes EGENTLIGE grunn er at han forlot henne for deg, men hun må da ha en litt mer vanntett ofisiell grunn?

Jeg har ikke hørt noe annen grunn enn at vi er sammen, og at om vi forsetter det så mister han retten til å se barna. Hva hun evt. sier til venner, familie osv vet jeg ikke, vi bor i ulike landsdeler og jeg har aldri snakket med henne.

Skrevet

Nei, hun kan ikke nekte barna å se sin far. Men dette er sikkert et svært sårbart punkt hos ham - og det blir sannsynligvis ikke bedre om du fortsetter å presse ham. Dette er en sak mellom han og moren til barna og du gjør klokt i å ikke blande deg for mye inn her.

Jeg har ikke et ønske om å blande meg for mye, men jeg ønsker å kjenne hva rettigheter han har slik at jeg kan hjelpe og støtte han. Jeg hadde ingen aning før i går at situasjonen var som den er, og forstår selvsagt at dette er vanskelig for han, og at det forklarer hvorfor ting har vært som de har.

Men barna er en del av han, jeg elsker han og ønsker et liv sammen med han. Han ønsker et liv med meg, men er redd for å miste barna sine om vi satser. Da må jeg få lov til å være en støtte og hjelp. Det ligger ikke i min natur å snu ryggen til, og jeg akter heller ikke å gi opp kjærligheten fordi det ikke passer hans eks at han har fått ny kjæreste.

Skrevet

Jeg har ikke et ønske om å blande meg for mye, men jeg ønsker å kjenne hva rettigheter han har slik at jeg kan hjelpe og støtte han. Jeg hadde ingen aning før i går at situasjonen var som den er, og forstår selvsagt at dette er vanskelig for han, og at det forklarer hvorfor ting har vært som de har.

Men barna er en del av han, jeg elsker han og ønsker et liv sammen med han. Han ønsker et liv med meg, men er redd for å miste barna sine om vi satser. Da må jeg få lov til å være en støtte og hjelp. Det ligger ikke i min natur å snu ryggen til, og jeg akter heller ikke å gi opp kjærligheten fordi det ikke passer hans eks at han har fått ny kjæreste.

Det er jo flott at du ønsker å støtte han så mye som mulig, det vil han sikkert oppleve som godt. Siden du selv skrev at du hadde presset han tidligere, så nevnte jeg det i mitt svar til deg. Men du er helt sikkert klok nok til å se at det ikke er veldig smart akkurat nå. Stakkars mann - han blir jo satt i en helt umulig posisjon. Får håpe hans ex tar til fornuften og ser at det er hennes barn som rammes her.

Gjest hermine
Skrevet

Det er forskjell å på støtte og det å presse han.

Tidsapsektet her er ikke langt. Dere møttes for halvannet år siden og siden da har han flyttet ut hjemmefra, og det gikk i følge deg enda noen mnd før dere begynte å treffes. Alt i alt kan jeg ikke se at han har gjort noe feil, den tiden har har gitt barna burde de få.

Når det er sagt må jeg si som de andre; moren kan ikke hindre han i å se barna. Om faren skal flytte til deg, langt fra barna, kan det jo derimot bli lite samvær som lar seg gjennomføre. Kommer jo også an på alder.

• Liker 1
Skrevet

Nei dette kan mor ikke gjøre.

Det er barneloven som gjelder og ikke "mors lov".

http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.htm

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19810408-007.html&emne=barnelov*&

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-mors_rettigheter_naar_far_faar_ny_kone.html

http://www.verdensbestepappa.no/sitesearchlaw?cx=partner-pub-7521264652890561%3Abtpj2e65b70&cof=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=mor+nekter+far+samv%E6r+n%E5r+han+har+ny+kj%E6reste&siteurl=www.verdensbestepappa.no%2Fsitesearchlaw%3Fcx%3Dpartner-pub-7521264652890561%253Abtpj2e65b70%26cof%3DFORID%253A11%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dmor%2Bnekter%2Bfar%2Bsamv%25E6r#1540

http://www.verdensbestepappa.no/sitesearchlaw?cx=partner-pub-7521264652890561%3Abtpj2e65b70&cof=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=mor+nekter+far+samv%E6r#1334

Skrevet

Lovens prinsipielle utgangspunkt er at et barn har rett til samvær med begge foreldrene, selv om de bor hver for seg. Dette gjelder uavhengig av om foreldrene har vært gift eller ikke. Begge foreldrene har ansvar for at samværsretten blir oppfylt..

Selv om mor nekter har far et ansvar for å følge opp samværet, her kan han velge megling, advokat, NAV, barnevernet osv for veiledning og råd om hvordan han bør forholde seg..

i 2010 (tror jeg) kom det en endring i barneloven som gir en utvidet samværsrett.

Den gang het det at;

Endringen i barneloven fører til at ettermiddagssamvær gir rett til forlengelse med overnatting. I tillegg blir det rett til samvær annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-, vinter- og påskeferie.

Samtidig kom det inn dette med varslingsplikt ved flytting, da spesielt flytting til utland..

Kapittel 5 og 6 omhandlar det med busted og samvær i loven.

Barneloven

§ 42. Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld.

Videre sier loven at om ikkje anna er avtalt gjeld "vanlig samvær" rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Skrevet

Skjønner godt at hun helst ikke vil ha barna sine boende sammen med deg. Samme hvor godt du pakker det inn, så lyser det gjennom at du var medvirkende til deres brudd. Du var derfor også medvirkende til at hun ikke lenger har den familien hun trodde hun skulle ha resten av livet, og at barna ikke lenger bor med begge sine foreldre.

Så jeg skjønner henne godt. Men bortsett fra det så tror jeg ikke hun har rett til å nekte han å treffe barna. Men gjøre det vanskelig, det kan hun. Håper hun gjør det skikkelig surt for dere, så lærer du kanskje å la andre sine menn og andres familier være i fred!

• Liker 5
Skrevet

De bør forøvrig ta en tur på familievernkontoret og formalisere en avtale om samvær som ikke bare er dropp inn når du vil.

• Liker 1
Skrevet

... vi bor i ulike landsdeler og jeg har aldri snakket med henne.

Skal flytte til deg, eller skal du flytte til han?

Hvis han og barna skal bo i ulike landsdeler sier det seg selv at samværet vil bli begrenset, av praktiske grunner.

• Liker 1
Skrevet

Det tenker jeg også.

MEN, man må sette sine følelser bort når man får barn. Barna har behov for å se både mor og far. Så hun er egoistisk om hun faktisk prøver å gjennomføre det. Tenk hvordan barna reagerer når de blir større og finner det ut! Da slår det tilbake på henne 10 ganger tilbake.

Om det blir slik at hun nekter kan far kontakte advokat. Han har sitt på det tørre, det har ikke mor om hun nekter faren å se barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...