Gå til innhold

Oppskrift på karameller???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på karameller??

Jeg hadde en, men siden sist har jeg flyttet og jeg finner den ikke igjen. Noe så irriterende.....de var virkelig gode!

Noen som vil dele med meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel... oppskrift og oppskrift....

De gangene jeg lager det gjør jeg slik:

Fyller en stekepanne med helmelk, til ca. èn til to cm fra kanten.

Heller i sukker, til det blir en "passe haug", vil vel tippe det går med 3-400 gram. En stoooor klatt smør. Skal vi gjette... 50 gram?

Så er det bare å skru på varmen og koke, og røre. Sitt bom stille foran gryta, (nesten) ikke blunk engang. Du vil at den skal koke, men ikke koke over. Noe som er en hårfin balansegang i starten... Etter å ha vasket halvferdig, seig-klissen karamell fra komfyren et par ganger lærer man seg å bli påpasselig...

Når det begynner å bli lysebrunt, er det lurt å sette ned varmen, for da begynner tykningen å gå raskere. Det gjelder å ha nok vcarme til at det fortsetter å tykne / karamellisere, men ikke så mye at det svir seg.

Rør, rør, rør, rør.....

Hell ut på bakepapir når det er "passe" mørkt. Forsøk å dele opp i kuler / biter før det er blitt kaldt.

MMmmmmm.....

Skrevet

Det høres innmari godt ut!!!

Kom til å tenke på når jeg leste, at komfyren min ikke er noe glad i å få sukker på seg.....

Tør jeg prøve allikevel??

Om jeg tar det i kjele.....har så lyst på.......

Skrevet

Syns det er greiest i en stekepanne tross alt, fordi det er mye væske som skal fordampe - og det går saktere i en kjele.

Dersom du passer på hele tiden, går det så bra så...

Skrevet

uten sirup.. jeg har jo alt det her. Arnie har du stor stekepanne? For min er enorm og da ville jeg sikkert måtte brukt halvannen liter melk for å få den så full..

Skrevet

Nei, jeg ville vel brukt mindre enn en liter melk til ca... 300 gram sukker, tenker jeg. 400, kanskje? Er egentlig ikke så nøye. Dersom du liker harde karameller, har du i litt "mye" sukker. Liker du de myyyyke og gode så de smelter på tunga (som meg...) tar du i litt mindre. Bare ikke ha i *for* lite, da blir røra "kornete", og karamelliserer seg ikke ordentlig.

Har alltid gjort dette på slump, så det er vanskelig å angi mengene.

Skrevet

glemte at jeg ikke har helmelk.. hmm får ta det en annen dag da

Skrevet

Denne er digg :-) (men kanskje litt fet... )

Fløtekarameller

1 dl kremfløte

1 dl kaffefløte

2 dl sukker

2 dl sirup

1 ss meierismør

1 dl mandler, hakkede

Bland fløte, sukker og sirup i en kjele og kok blandingen under konstant omrøring i ca. 30 minutter. Hell en dråpe karamellmasse i et glass kaldt vann. Karamellen er ferdig hvis dråpen stivner med det samme og kan formes til en kule. Tilsett smør og mandler, og hell massen utover en smurt stekeplate. Avkjøl litt og del karamellen opp i passe store ruter. Pakk karamellene i cellofan og de er klare for konfektskålen.

Skrevet

prøvde med lettmelk, stå å rørte i 40 min uten at det ble noe farge så det var ingen god ide bluebird..

Skrevet

Mine ble kjempegode!!

Men det tok tid....tok ikke sjansen på panna så

jeg brukte en litt stor gryte i steden for.

Rørte og rørte og rørte og rørte i nesten to timer.

Så jeg er glad resultatet ble bra!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...