Gå til innhold

Katten min nesten påkjørt pågrunn av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så sint!!!!! :frustrert:

Ble nettopp vitne til at min lille søte pus, min baby!! nesten ble påkjørt.

Vi bor i en firemannsbolig, og han ene som bor over oss har to (jakt)hunder. Da pusen vår var liten var det et forslag fra han at hundene skulle bli vant til katten, og derfor så lot vi den ene hunden hans møte pusen vår. (han sa hunden var snill og at det ville gå helt fint). Det gjorde det IKKE. Hunden jafset tak i kattungen, som HELDIGVIS (får nesten tårer i øynene av å skrive det..) fikk kommet seg unna, men var i sjokk, og hadde problemer med å puste på grunn av et trykk han hadde fått på halsen.

Dette er nå 2 år siden.

Jeg kom tilfeldigvis hjem fra jobb nettopp og ser katten min pile ut fra hagen vår, over veien, med en hund løpende etter seg. To biler bråbremset og klarte såvidt å stoppe for både hunden og katten.

Da jeg kom inn i gården vår, spurte jeg om det var min katt som løp over veien. Ja, det var det. Jeg ble så sint..!! fikk en klump i halsen og klarte ikke få fram annet enn "kanskje de hundene burde være i bånd??" Fikk til svar at "ja, han hadde stått klar med bånden, men..blabla" Jeg fikk svart tilbake "ja, de hundene burde kanskje være i bånd når vi har en katt her. vi bor rett vei veien også og katten mn holdt nettopp på å bli påkjørt på grunn av hunden din!"

Det var vel og merke kameraten til hundeieren som bor her sin hund, men han har ofte andre hundeeiere på besøk (på grunn av jakthobbyen sin). Og han vet GODT at de fakisk bor 2 katter to av fire av boligiene her.

Noen som vet reglene for båndtvang??? :frustrert:

Jeg er redd nok som det er siden vi bor nærmt veien. Men pusen min går aldri mot veien. Heller motsatt vei. Så det må kun være når han eventuelt blir jaget. Og de hundene har tydeligvis lyst på katten min!!

Stakkars!! Han hadde stått å ventet utenfor døren og ville inn..Håper han kommer tilbake snart! :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

det er ikke båndtvang enda... utrolig skremmende med pusen din! men godt den lever enda! puuuh..

Skrevet

Det er ikke en hyggelig opplevelse, men nå er det en gang slik at du har katten ute i det fri. Alt kan desverre skje.

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke hundene skremme katten like mye om de er i bånd egentlig? Katter skvetter og da løper de hvor som helst. De kan jo skvette like mye av biler, unger eller andre dyr! Er egentlig for båndtvang hele året selv, men syns egentlig ikke det er noe å dra inn her.

Katten din kunne like gjerne skremt hundene (ja, det skjer ofte at hunder blir skremt av katter) slik at en av hundene kunne løpt ut i veien og blitt påkjørt.

• Liker 2
Skrevet

det er bare å ringe kommunen å høre hvordan reglene for båndtvang er hos dere. her jeg bor er det båndtvang hele året!

heldigvis for det! og det er jeg ikke sein med å fortelle hundeeierne om hunden er løs.

jeg er selv hundeeier.

Gjest NozMonster
Skrevet

Kan ikke hundene skremme katten like mye om de er i bånd egentlig? Katter skvetter og da løper de hvor som helst. De kan jo skvette like mye av biler, unger eller andre dyr! Er egentlig for båndtvang hele året selv, men syns egentlig ikke det er noe å dra inn her.

Katten din kunne like gjerne skremt hundene (ja, det skjer ofte at hunder blir skremt av katter) slik at en av hundene kunne løpt ut i veien og blitt påkjørt.

enig med du! hundeeiere irriterer seg over katter(katteeiere) og motsatt.

småbarnsmødre irriterer seg over at folk ikke flytter seg for dem i trange butikker, og alle andre irriterer seg grønn over småbarnsmødre som tar ALL plass!

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Ja, katter kan kanskje skremme hunder, men de skremmer ikke hunden ut i veien, hvis hunden er i bånd!

Og nå er det snakk om i vår felles hage/gård. Det må da være båndtvang da?

Og jeg vet det er noen som sikkert kommer til å påstå at "da burde katten din være å bånd også" men det blir feil med tanke på dyrs rettigheter og trivsel. Det er ikke naturlig for en utekatt å bli luftet i bånd.

Skrevet

Husk at båndtvang i ordets rette forstand er til for å verne villdyr. Det du kan gjøre er å få til en avtale med din nabo om at de bikkjene bør holdes i bånd når dine katter er ute, og du kan ta inn dine katter når han vil ha bikkjene litt løs osv, så langt dere kan styre det. Slik at kattene kan leke fritt, og det kan hundene også, når pusene er inne. Felles areal må en kunne dele litt på :)

• Liker 5
Skrevet

Ingen har nevnt noe om bånd, men verden er ikke ufarlig og katten kan like lett bli påkjørt i morgen fordi noen bråkete ungdommer går forbi e.l.

• Liker 1
Skrevet

Ingen har nevnt noe om bånd, men verden er ikke ufarlig og katten kan like lett bli påkjørt i morgen fordi noen bråkete ungdommer går forbi e.l.

Jo, man kan ALLTIDS finne andre grunner for at ting skjer, men her er snakk om å prøve å minske risikoen LITT. Man kan bli påkjørt av bussen og dø, dø av hjerteinfarkt og lignende, men det er smart å slutte å røyke for å unngå å dø av det likevel.

• Liker 1
Skrevet

Da synes jeg kattene i mitt nabolag også skal ha båndtvang, for de terger hunden min ut i veien, og siden han er ganske sterk så blir jeg også med. Og da dør jeg. På grunn av katten.

• Liker 6
Skrevet

Det er desverre ditt ansvar å gjøre katten din trafikksikker. Det er mye annet som kan skremme katter også, som du ikke får gjort noe med. (Jeg har både hund og katt, og ser det litt fra begge sider.)

• Liker 5
Skrevet

Da synes jeg kattene i mitt nabolag også skal ha båndtvang, for de terger hunden min ut i veien, og siden han er ganske sterk så blir jeg også med. Og da dør jeg. På grunn av katten.

Slik er det hos oss også. Har en hund på over 60 kg, og farer det en katt foran oss på tur, er det ikke lett å holde ham igjen selv om vi bruker halti.

Skulle virkelig ønske det var båndtvang på katter også. :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Dere som ønsker båndtvang på katter er rett og slett dyreplagere.

Jeg har både hund og katt, og hvis hunden deres løper etter katter ute og drar dere med, så har dere ikke riktif oppdragelse på hunden deres.

Ja, jeg vet at det er et innstink, men hunder kan fint læres opp til med snakk, at den skal slutte å løpe/dra.

Tenk å ville ta frie katter i bånd, og nekte dem å løpe fritt ute! Det er STOR forskjell på hund og katt, og katter skal av natur IKKE gå i bånd...

• Liker 2
Skrevet

Tenk å ville ta frie katter i bånd, og nekte dem å løpe fritt ute! Det er STOR forskjell på hund og katt, og katter skal av natur IKKE gå i bånd...

Det ligger vel heller ikke i hundens natur å gå i bånd. Begge arter er domestisert til å være kjæledyr, og kan dermed også fint lære å gå i bånd.

• Liker 6
Skrevet

TS her.

Ja, katter kan kanskje skremme hunder, men de skremmer ikke hunden ut i veien, hvis hunden er i bånd!

Og nå er det snakk om i vår felles hage/gård. Det må da være båndtvang da?

Og jeg vet det er noen som sikkert kommer til å påstå at "da burde katten din være å bånd også" men det blir feil med tanke på dyrs rettigheter og trivsel. Det er ikke naturlig for en utekatt å bli luftet i bånd.

Det er ikke naturlig for en hund å bli luftet i bånd heller. De fleste bruker lang tid på å lære hunden å gå i bånd. Det strider veldig mot dens naturlige instinkter.

Jeg hadde katt, i et borettslag hvor det var båndtvang på katter. Gikk helt fint det. Tok ikke lenger tid å venne kattungen på å gå i bånd enn det tok å venne hundevalpen på å gå i bånd. Brukte kattesele og flexiline, slik at katten fikk rom nok til å klatre litt opp og ned på trærne vi passerte på lufterunden. Bortsett fra klatringen oppførte den seg omtrent som en hund da vi gikk tur i bånd. Den visste ikke om noe annet, så båndet plagde den ikke mer enn det plager en hund å gå i bånd. Faktisk gjør hunden min mye mer vesen ut av at den ikke vil ha på bånd enn hva katten min gjorde. Katten ville gjerne ha på selen fordi den forbant den med å være ute. Hunden min stritter imot hver bidige gang båndet skal på, selv om jeg har trent på situasjonen etter alle kunstens regler. Katten ble etterhvert mye flinkere til å "gå fot" uten bånd også, da vi sluttet å bruke det. Hunden er helt umulius på det området..

..så det er ikke noen naturlig grunn til at hunder skal gå i bånd og katter ikke. Store hunder kan dog være farlige, og katter får ikke fanget mus og rotter når de er i bånd, så båndtradisjonen har sikkert slike praktiske forklaringer.

• Liker 1
Skrevet

Dere som ønsker båndtvang på katter er rett og slett dyreplagere.

Jeg har både hund og katt, og hvis hunden deres løper etter katter ute og drar dere med, så har dere ikke riktif oppdragelse på hunden deres.

Ja, jeg vet at det er et innstink, men hunder kan fint læres opp til med snakk, at den skal slutte å løpe/dra.

Svært så bastant vi er her da. Min katt har ingen problemer med å gå i sele/bånd ute, så å påstå at det er dyreplageri er drøyt.

Og for å være litt vrang; er det naturlig for hunder å gå i bånd? Eller er det muligens noe som ble innført av oss mennesker når hunden ble temmet og gjort til husdyr?

Jeg foreslår at alle tar så godt vare på dyrene sine som de kan, og er litt raus mot hverandre. TS bør snakke med nabo og ta det opp på en pen måte, men også tenke over hvordan man kan gjøre katten mer trafikkvant og trygg på hunder og andre dyr. I tettbebygd strøk må man tåle at folk har forskjellige dyr, og da er høflighet og kommunikasjon nøkkelen.

• Liker 2
Skrevet

...og katter får ikke fanget mus og rotter når de er i bånd, så båndtradisjonen har sikkert slike praktiske forklaringer.

Jeg har hørt historier (her inne?) om katter som har fanget både mus og fugler mens de ble luftet i bånd, så det er ingen umulighet :)

Forøvrig må både hunder og katter læres til å gå i sele/bånd mens de er små for å venne dem til det. Det er ikke naturlig for verken katter eller hunder å gå i bånd, men det er overhodet ikke dyreplageri.

Gjest otrivin
Skrevet

Neste gang er det kanskje en hjort eller måke som skremmer katten din ut i veien. Skulle de også vært i bånd?

Om du er så redd for katten din, hvorfor kjøpte du ikke en huskatt (hvis det faktisk er sånn at de er inne i hus, aner virkelig ingenting om katter).

Her i nabolaget skremmer kattene livdriten ut av hunden min. Skal jeg virkelig gå og kreve at kattene må være inne, i bur eller i bånd... Nei, seriøst...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...