Gå til innhold

Filmer om andre verdenskrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har i det siste blitt veldig interessert i andre verdenskrig. Holder for øyeblikket på å lese en bok som heter Veien til Auschwitz, men tenkte å se noen filmer i tillegg. Har dere noen gode filmer å anbefale? Jeg har allerede sett Schindlers liste.

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Oi, hvor skal man begynne? Hva vil du se? Fra et amerikansk synspunkt? Europeisk? Konsentrasjonsleirfilmer? Det som skjedde her? Eller på andre siden av jordkloden? Eller alt? Krigsfilmer er det jeg liker best :)

Amerikanske:

Band of Brothers (2001) (serie) meget bra!

The Pacific (2010) (serie - om marinesoldatene i Asia)

Saving Private Ryan (1998) (om Normandie) ikke akkurat min favoritt, men mange synes den er fantastisk

Thin Red Line (1999) også fra Asia, men denne synes jeg er veldig bra, og kanskje litt oversett

Flags of our Fathers og Letters from Iwo Jima (hører litt sammen mener jeg å huske)

The Pianist (2002) mer drama enn krigsaction. Handler om en jødisk mann som prøver å overleve krigen i Warsawa

Enemy at the Gates (om Stalingrad)

Das Boot (om hva som skjedde under vann under krigen)

Europeiske (alle disse har jeg likt godt, og de er ikke så innmari patriotiske og klisjéfylte som de amerikanske):

Falskmyntnerne i Sachsenhausen (tittelen sier vel det meste)

Before the Fall/Napola (om en ung gutt på en SS-skole

Sophie Scholls siste dager (om tysk motstandsarbeid)

Katyn (om en massakre på polsk jord)

Flammen og Citronen (om dansk motstandsarbeid)

Max Manus (om norsk motstandsarbeid)

The Boy in the Striped Pajamas (fryktelig film om en konsentrasjonsleir)

Defiance (en stund siden jeg så den, men den handlet vel om polske jøder på rømmen)

Og ellers har du jo Pearl Harbour om angrepet der. Ingen favoritt, typisk amerikansk.

Der Untergang (heller ikke min favoritt, men den er veldig kritikerrost) handler om slutten av krigen.

Gjest Heloise
Skrevet

Auschwitz: The Nazis and the Final Solution (Dokumentar)

Anbefaler også Band of Brothers! :)

Skrevet

Anbefaler også mange av de samme som Badabing! Men i tillegg synes jeg at "Der Untergang" burde nevnes. En svært spesiell film, men også veldig interessant! :)

"Schindler's List" er også verdt å se! :)

Skrevet

Haha, ser nå at jeg tydeligvis ikke leste de andre innleggene godt nok, siden begge filmene jeg nevne nå allerede var nevnt! Beklager! :sjenert:

Skrevet

Det var vel filmar om 2.verdskrig som blei etterspurde, og i så fall er jo mange av dei som er lista her utanfor bestillinga. Av norske filmar er 9 liv og filmen om Max Manus dei mest kjende (9 liv fekk oscar for beste utenlandske for leeeenge sidan). Så har du Falskmynterne i Sachsenhausen, du har ein tysk film frå rundt 2005 om Hitler (heiter ikkje den Hitler mon tru?), du har Kvinnene i Rosenstrasse (tysk den og, om ariske damer gifte med jødiske menn som blei internert, og kampen dei førde for å få tilbake mennene sine), du har sjølvsagt den siste Tarantino filmen med Brad Pitt. Men nett no kjem eg ikkje på fleire for å vere ærleg. Det er eit hav av filmar om 2.verdskrig der ute, men dei er sjølvsagt av varierande kvlitet...

Skrevet

I tillegg til all of the above er filmen om Memphis Belle ganske interessant (fiksjonsfilm som er basert på en dokumentar fra 1943)

Band of Brothers er et must, en kjempebra serie! Pianisten er også veldig bra, samme med Schindlers liste. Sarah's key og La Rafle om Vel d'hiv er også veldig bra.

For mer historiske fakta er Apokalypse-serien kjempebra! :-)

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Du MÅ se pianisten. Den er sykelig bra! Den er fra 2. verdenskrig :)

Skrevet

Pianisten og schindlers liste er jo to storslagne verk du kan begynne med :) (som andre har nevnt).

Skrevet

Og så vil jeg på det varmeste anbefale Stalingrad, som forteller historien om det forferdeliget slaget om Stalingrad sett gjennom øynene til en tysk offiser. Gripende!

Skrevet

Hiroshima (dokumentar). Veldig spennende...

Skrevet

Tusen takk for tips! Skal se litt rundt etter disse filmene :)

Skrevet

Anbefaler også den franske "Utryddelsen". Ser på 2. verdenskrig gjennom barns øyne.

Skrevet

"Come and See" av Elem Klimov.

Skrevet

Jeg har nylig sett "Valkyrie" og syns den var veldig bra :)

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Stalingrad ( Tysk film )

Der Undtergang ( Tysk Film )

hold deg unna Valkyrie det er en dritt film

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

"Helter i Telemark". Omhandler sabotasjen på Vemork. Det er en britisk film med gamle kjente skuespillere. Kirk Douglas blant annet.

"Das Boot". Tysk film om krigen for en besetning på en u-båt.

"Kanonene på Navarone". Sabotasje.

"The big red one". Amerikansk film.

"A bridge too far". Amerikansk film med flere kjente ansikter. Her spiller også Liv Ullmann.

"Broen over Kwai". Amerikansk film med flere kjente ansikter.

"The longest day". Amerikansk film med flere kjente ansikter.

Endret av Pene sko...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...