Gå til innhold

OPPDRAGELSE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei lita jente i trass alderen, enkelte dager er rett og slett et helvete!!!!

Hun er vårt første barn og vi har null erfaring med barn fra føra.

Vi klarer oss helt greit, men skulle gjerne hatt noen tips og råd.

Er det noen der ute som har en god bok eller noe lignende om trassalder & oppdragelse og anbefale????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jesper Juul har jo endel bra bøker.

Søk på han.

Forutenom det så er mitt beste råd til dere: Hold hodet kaldt.

Ikke la trassen vippe dere av pinnen.

La et nei være et nei, uansett om det hyles i ti minutt eller i ti timer.

Skap forutsigbarhet, stabilitet og trygghet, og la henne rase fra seg. :)

Lykke til

Skrevet

- Vær konsekvent men kjærlig.

"Nei, du får ikke mer melk." Da må du stå for det, og være tydelig. Men du må også vise forståelse for at ungen blir ILLSINT fordi hun ikke får melk. "Nå ser jeg at du ble veldig sint. Forstår at du hadde lyst på melk". Men gi altså ikke etter..

- Prøv å kom trassen litt i forkant. Unngå for eksempel trøtt og sulten jente så langt du kan. Det er ofte medvirkende faktorer til at ungen går helt "beserk"

- Vit at det er helt normalt (og sunt!) med trassing, det er utrolig slitsomt og frustrerende, men det går over.

- Gu tydelige beskjeder som ungen forstår og følg opp.

Nekter ungen å feks komme når du sier det, gi en grei beskjed som ungen forstår. "Enten kommer du her nå, eller så kommer jeg og henter deg". Eller "enten slutter du å kaste den leken i gulvet, eller så tar jeg den fra deg".

- La ungen få lov å rase fra seg. Det er sunt og bli sint, og det skal være lov. Men vis at du er der og kan gi trøst om det er behov for det. Hold gjerne rundt ungen, ha den på fanget osv. Barna blir veldig berolighet av voksne som ikke mister "fatningen" når de selv er sinte. Husk at en 2 åring har vanskeligheter for å roe seg selv ned, de evene er ikke ferdig utviklet.

- Gi masse masse ros!

Har til tider vridd meg i håret over 2 åringen, men plutselig en dag så var ting blitt mye bedre. Nå er hun nesten 3 og veldig stabil i humøret igjen. (slik hun var før hun ble 2 og alt ble vanskelig, hehe)

• Liker 1
Gjest Villanda
Skrevet (endret)

En ting jeg har sett fungerer veldig godt (om ikke alltid...) er at når du gir en beskjed så bruk frasen "jeg vil"

eks: "Nå vil jeg at du skal gå å vaske hendene, for nå er det middag".

"Nå vil jeg at du ska rydde bort lekene dine, for nå skal du få legge deg".

Jeg hørte det første gang når jeg begynte å jobbe i barnehagen jeg er i nå, og syntes kanskje det var litt rart. Men den kan altså gjøre underverker! jeg har hørt og sett den stoppe de mest intense rasserianfall! :ler:

Også er det viktig å huske og aldri gi beskjeder til barnet mens det raser. Barnet klarer ikke å ta til seg beskjeder når det trasser, men det er lett å glemme når man blir frustrert og føler at man nærmer seg kokepunktet. Vent til de erferdige, uansett hvor lang tid det tar, og husk masse ros når de hører etter:)

edit: la til siste avsnitt

Endret av Villanda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...