Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg fyller straks 21 år, og skal i den forbindelse flytte hjemmefra. Har bodd en periode i utlandet, så er ikke helt ukjent med flytting. Jeg har en fulltidsjobb som er 10 min hjemmefra med bil, hvor jeg som regel alltid får låne bilen til foreldrene mine (litt bortskjemt her ja). Nå skal jeg altså flytte ut, og lurer i den forbindelse på hva jeg bør tenke på når det gjelder plassering av leiligheten. Bør jeg finne et sted i gåavstand til jobben, eller bør jeg heller satse på å kjøpe meg en billig bil? Bor i storby, så leieprisen er fra 6000 til 9000, er dette som er aktuelt for meg. Tjener ca 17 000 netto, og har over to hundre tusen på sparekonto.

Har dere tips og råd til meg? På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan og nevne at det ikke er så veldig mange boliger som leies ut i jobbområdet mitt, da de aller fleste boligene der er til salgs.

Skrevet

Ingen?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det ville vere nyttigare om du sa kva by det er snakk om. We ain't gonna blow your cover... ;-)

Skrevet

Syns du heller bør kjøpe siden du har spart opp 200 000. Å leie er jo å kaste penger ut av vinduet, men deg om det.

Jeg ville absolutt anbefalt deg å bo et sted med enten gangavstand eller kollektiv til jobb. En billig bil kan fort bli dyr.

• Liker 1
Skrevet

Bor i Bergen :) Jeg har vurdert å kjøpe, men problemet er at jeg ikke vet hva eller hvor jeg eventuelt skal studere neste år, så føler at det er litt risky å kjøpe. Eller er det bare meg? Har ikke så god greie på boligøkonomi :gjeiper: Hm ja, men området jeg jobber i er det flest salgsbolige, dårlig med utleie der.

Skrevet

Hvorfor er ikke "reise kollektivt til jobb" et av alternativene? Det er mye rimligere enn å kjøpe bil.

Skrevet

Joda, kollektiv er et alternativ, men da er jeg igjen avhengig av at det er gode busstilbud der jeg evt. flytter, og ikke trenger å bytte busser eller at de går hver time. Jobber mye skiftarbeid, og kan i tillegg plutselig få telefoner om jeg kan komme på jobb, så er avhengig av at jeg kan komme meg dit relativt raskt. Men dette er jo ting jeg må sjekke, selvfølgelig :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du har ein tidshorisont på 2-5 år bør du kjøpe. Då vil eg anbefale deg å kjøpe nær jobben din, det er dit du skal mest, og du vil spare masse tid på å sleppe å pendle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...