AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg er ei sjenert jente! Det er noe jeg ikke liker! For jeg føler meg bare tilstede, og ikke med. F.eks. når jeg er ute med vennene mine(noen få jeg kan snakke mye med) og det kommer noen andre bort til oss, blir jeg helt stum! Mens alle andre driver å snakke i vei, står jeg bare å høre på hva som blir sagt! Jeg vil jo også være med i samtalen, snakke selv. Jeg begynner å tenke: hva skal jeg si? Hva pleier jeg å snakke om? Hvem er jeg egentlig? Jeg føler meg så ukonfortabel!! Dette vil jeg endre! Jeg vil bli mer selvsikker på meg selv! Noen tips? Jeg er fornøyd med mitt ytre utseende, men mitt indre liker jeg ikke(det fororsaker noe ifra barndommen min). Noen tips til hvordan man kan bli mer sosial? Kunne føre small talk! Kommer aldri til å få meg en kjæreste, når jeg ikke tør å snakke til noen, når jeg er usikker på meg selv o.s.v. Noen som har noen tips?
4stars Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Noen tips til hvordan man kan bli mer sosial? Kunne føre small talk! Kommer aldri til å få meg en kjæreste, når jeg ikke tør å snakke til noen, når jeg er usikker på meg selv o.s.v. Noen som har noen tips? Har bare et tips og det er at du må presse deg selv ut av komfortsonen din, og du må øve. Du er ikke den eneste som har det slik. Start i det små, og øv deg.
Pippi92 Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Skjønner hvordan du har det. Med mine nærmeste venner er jeg veldig åpen og snakksom, men med en gang det kommer andre som jeg ikke kjenner blir jeg veldig stille og melder meg ut av samtalen. Det eneste man må gjøre er å bare møte frykten, selv om det er utrolig vanskelig, det vet jeg alt om! Det har skjedd at jeg ikke har villet vært med på diverse ting fordi jeg er så redd for å måtte havne i en situasjon hvor det var mange folk som snakket og jeg hadde følt meg helt ukomfortabel.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 TS her. Føler nesten hele tiden at det bare er meg som er sånn. I alle fall her jeg bor. Men jeg vet at mange har det sånn! Uff, Pippi92, Leit å høre! Vi får vel prøve så godt vi kan! Begynne i det små, og gi oss selv ros om man klarte noe man vanligvis ikke hadde tørt! :D Takk for tips! Skal prøve å slippe meg løs. Skal prøve å snakke til folk, og utfordre meg selv. Men blir utrolig vanskelig! Føler meg så innesluttet og usikker...
Geparden Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 Noen tips til hvordan man kan bli mer sosial? Kunne føre small talk! Du må rett og slett øve. Det er ukomfortabelt å øve på ting du ikke kan. Men det er ingen vei utenom. Du må ut av mønsteret ditt og det er mye bedre å få det gjort først som sist og kunne slappe av sosialt i alle de år etterpå. Begynn å øve. Du må bli kommfortabel med å snakke uten at det betyr noe. Finn en ting å si, og vent på å skyte det inn. Kan egentlig være hva som helst. "Det visste jeg ikke." "Gjorde du det?" eller noe annet meningsløst, bare få deg selv komfortabel med å åpne munnen. Du skal bare begynne med å bygge litt selvtillit på små ting. Så tar du neste skritt og neste skritt, og neste, og plutselig er du der. Noen ganger er det mye lettere å øve med ukjente, for de kjenner deg ikke og vet ikke hvordan du er. Altså hvordan du selv tror du er. Da kan du spille en rolle som den du heller vil være, og ingen vet det er en rolle. Mye lettere sagt enn gjort. Ferier for eksempel er et bra sted for det. 1
Cordelia Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 (endret) En ting som har hjulpet meg er faktisk å innse at folk flest har mer enn nok med seg selv, altså at de færreste sitter og vurderer deg opp og ned. Var ihvertfall en del av det som sperret for meg, hva andre trodde om meg. Samt at det er ikke verdens undergang å si noe rart eller feil. De fleste har hatt den følelsen, og registrerer det knapt om noen andre gjør det samme. Må bare prøve å løse opp litt, samt å pushe seg litt etter litt i slike situasjoner. En må bare si til seg selv at en selv er en helt okei person og faktisk kan ha en del å komme med. Nå svarer jeg ut fra hvordan min situasjon var da..... Endret 2. november 2011 av Cordelia
Ivy Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Finn deg en jobb hvor du må møte mennesker, snakke med ukjente generelt, det kan jo være med å løse opp i floken ? Da vil du fort merke at det er ikke så skummelt å prate med vilt fremmede som man skulle tro.
shoppedilla Skrevet 5. november 2011 #8 Skrevet 5. november 2011 Jeg fikk bort en del av min sjenerthet på skolen, ved å holde masse foredrag. Faktisk så mye som en gang i uka i 3 år! Og jeg pusha meg til å holde de forann hele klassen. Til slutt holdt jeg foredrag forann hele klassen med foreldre. Jeg gikk på en skole der vi hadde mye prosjekter og sånt da, hvor vi faktisk måtte holde foredrag. Likevel, de som ikke turte å pushe seg selv holdt aldri foredrag forann klassen. Ellers kan du jo småsnakke litt med den som sitter i kassa på matbutikken? Kanskje du kjøper noe nytt, så kan du spørre om den i kassa har prøvd det? Prøv å snakk om noe du kjøper. Etter å ha sittet i kassa så har jeg hatt kunder som har snakka om det meste! Til og med været. Er det skikkelig ruskevær kan du jo si "i dag må det jo nesten være deilig å være på jobb, du som har en innejobb". Forsiden på avisa er også populært å prate om noen dager. Skulle du klare å drite deg ut, så får du tenke at da ble i hvertfall dagen til den i kassa litt mer spennende Hvis det er noen skikkelige gode venninner du står og prater med når fremmede kommer så kan du jo prate med de på forhånd og høre om de kan prøve å inkludere deg i samtalen. Spørre deg hva du tenker om temaet de prater om. Er du på fest kan du tvinge deg selv til å gå bort og prate med noen små grupper eller en som kanskje plutselig sitter alene fordi de andre gikk ut for å røyke f.eks. Sett deg i situasjoner hvor du får muligheten til å småprate om ting. Og tenk ut samtaleemner på forhånd. Tenk ut samtaleemner når du er alene, og øv deg på egenhånd for å føle deg litt mer sikker. Hvis du ikke har drømmejobben din så kan du jo jobbe i butikk, der blir det mye småprating
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå