Gå til innhold

Hersketeknikker?

Gjest Bianca

Anbefalte innlegg

Da hovedkontoret ble lagt ned og jeg vare den eneste igjen der på halv stilling så fikk jeg tilbud om å fortsette på hjemmekontor.

Jeg har fortsatt de samme oppgavene bortsett fra at jeg gjør de store utskiftjobbene som å fakturere og purre over nettet og skriver ut der kontoret er flyttet.

Jeg jobber mye over mail og nettverk.

Jeg opplever til stadighet at sjefen ikke svare på spørsmål og han er min nærmeste medarbeider. Har ikke kontakt med andre på samme nivå som meg selv. Han tar seg av resten av kontoret med help av sine selgere og undersåtter.

Dessuten kommer han ofte med kommentarer at "Det er ungdommen som er fremtiden" Og jeg vet ikke hva han vil fram til med det. Det kommer liksom helt ut av løse luften og uten noen sammenheng til hva vi har snakket om. Jeg blir usikker av dette.

Selv er jeg 47 år gammel og er vel ikke av den yngre garde lenger.

Noen synspunkter.

Burde jeg ikke fått mere støtte av min nærmeste medarbeider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er det med situasjonen som gjør at du mener du blir utsatt for hersketeknikker? Hvilke teknikker referer du til?

Da du sa ja til hjemmekontor, hva slags forventninger hadde du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Å ikkje svare på mail er utidig og frekt syns eg, spesielt når det er han du rapporterer til. Det kjem sjølvsagt an på innhaldet i mailane, men så lenge det er konkrete ting du bør ha svar på for å kunne jobbe vidare med ting så framtrer han som ein dårleg sjef. Eg vil foreslå at du tek eit møte med han, der du kjem til hovudkontoret, og der du tek opp dette med han. Du kan jo snu på det, og spørje han kva han hadde sagt viss du ikkje hadde svart på mailar frå han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det med situasjonen som gjør at du mener du blir utsatt for hersketeknikker? Hvilke teknikker referer du til?

Da du sa ja til hjemmekontor, hva slags forventninger hadde du da?

Jeg trenger ofte opplysninger om ting slik at jeg kan gjøre registeringer i systemet vårt. Det er fint å kunne bli ferdig med saker - skjønner?

Det er slitsomt ikke å få svar på ting slik at jeg kommer videre med sakene i forhold til kundereskontro f.eks.

Nå koker saker bort i kålen fordi jeg ikke får svar. PS det er han som har kontakt med kundene etter at kontoret ble flyttet.

Er du sjef selv eller siden du driver med kryssforhør vedr.min saklighet?

Det virker i alle fall som om det ikke betyr noe for han at jeg skal kunne gjøre en god jobb. Så jeg begynner å tenke - Kanskje han egentlig ønsker å bli kvitt meg etter hvert.

Er det ingen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikkje svare på mail er utidig og frekt syns eg, spesielt når det er han du rapporterer til. Det kjem sjølvsagt an på innhaldet i mailane, men så lenge det er konkrete ting du bør ha svar på for å kunne jobbe vidare med ting så framtrer han som ein dårleg sjef. Eg vil foreslå at du tek eit møte med han, der du kjem til hovudkontoret, og der du tek opp dette med han. Du kan jo snu på det, og spørje han kva han hadde sagt viss du ikkje hadde svart på mailar frå han.

Ja, selv svarer jeg på alle mailer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ofte opplysninger om ting slik at jeg kan gjøre registeringer i systemet vårt. Det er fint å kunne bli ferdig med saker - skjønner?

Det er slitsomt ikke å få svar på ting slik at jeg kommer videre med sakene i forhold til kundereskontro f.eks.

Nå koker saker bort i kålen fordi jeg ikke får svar. PS det er han som har kontakt med kundene etter at kontoret ble flyttet.

Det virker i alle fall som om det ikke betyr noe for han at jeg skal kunne gjøre en god jobb. Så jeg begynner å tenke - Kanskje han egentlig ønsker å bli kvitt meg etter hvert.

Jeg aner ikke om han fryser deg ut, eller bare er på etterskudd.

47år, det er 20 år med yrkesframtid igjen. Det er vel mer enn man får fra 20-åringer , som slutter etter få år.

Kan du ta en del av tingene på Skype, videokonferanse eller telefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47år, det er 20 år med yrkesframtid igjen. Det er vel mer enn man får fra 20-åringer , som slutter etter få år.

Tviler på om han er lydhør.

Han har gjort seg selv så uunnværlig for firmaet med å ta på seg mange essensielle oppgaver at han bruker makten til å gjøre akkurat som han vil. Tror ikke han er mottagelig for kritikk for å si det sånn. Han ville sikkert heller satt igang en prosess for å få meg til å si opp "siden jeg ikke er tilfreds". Han vet jeg gjerne vil beholde jobben da det jo er attraktivt med hjemmekontor.

Selve "hoved-"kontoret er flyttet til en annen kant av landet og Jeg hadde ikke valget om å få leie et mindre kontro her i området pga å skjære ned utgifter på alt inkludert husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til det med å være på etterskudd:

Jeg har hatt det med å bare la det passere om han ikke svarer på noe.

Om han ikke svarer innen et par dager så kan man være sikker på at han ikke kommer til å svare.

Har ikke samlet på alle sakene han ikke har svart på men i løpet av de siste 2 årene så er det sikkert 30 til 40 mailer.

(jeg burde kanskje samle på alle mailer for å sjekke hvilke jeg ikke fikk svar på)

Er det ikke vanlig å svare i alle tilfeller men å si f.eks.at man ikke vet eller ikke husker?

Han lar rett og slett være å svare.

Når det har vært noe jeg skulle ha oppnådd som f.eks. å få en formell kontrakt så har jeg måttet mase og mase.

Da jeg begynte i en ny stillingsprosent måte jeg purre flere ganger før jeg endelig fikk en standardkontrakt med håndskrevet på navnet ca 3/4 - år etter at jeg begynte i den stillingen med redigert stillings%.

Ba om en attest til datteren min som hadde feriejobb på kontoret. Den kunne jeg selvfølgelig ikke skrive selv da vi er i slekt. Den attesten fikk vi aldri.

Er det rart jeg er fed - up?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til det med å være på etterskudd:

Jeg har hatt det med å bare la det passere om han ikke svarer på noe.

Om han ikke svarer innen et par dager så kan man være sikker på at han ikke kommer til å svare.

Har ikke samlet på alle sakene han ikke har svart på men i løpet av de siste 2 årene så er det sikkert 30 til 40 mailer.

(jeg burde kanskje samle på alle mailer for å sjekke hvilke jeg ikke fikk svar på)

Er det ikke vanlig å svare i alle tilfeller men å si f.eks.at man ikke vet eller ikke husker?

Han lar rett og slett være å svare.

Når det har vært noe jeg skulle ha oppnådd som f.eks. å få en formell kontrakt så har jeg måttet mase og mase.

Da jeg begynte i en ny stillingsprosent måte jeg purre flere ganger før jeg endelig fikk en standardkontrakt med håndskrevet på navnet ca 3/4 - år etter at jeg begynte i den stillingen med redigert stillings%.

Ba om en attest til datteren min som hadde feriejobb på kontoret. Den kunne jeg selvfølgelig ikke skrive selv da vi er i slekt. Den attesten fikk vi aldri.

Er det rart jeg er fed - up?

Som sagt, om han saboterer eller ikke kan ikke jeg vurdere. Men du sliter med ett tungt problem her. Jeg vil tro at du bør purre mail, på en hyggelig måte med jevne mellomrom, og også følge opp på telefonen.

Det er ett faktum at mange faktisk er STORE somlekopper, og dette er trolig mer utbredt enn mobbing.

Hvis du er sikker på det med sabotering, så føler jeg at du bør ta det via fagforeningen, og er du ikke medlem, så er det på høy tid å melde seg inn. Jeg er alltid organisert når jeg jobber for folk jeg er usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, om han saboterer eller ikke kan ikke jeg vurdere. Men du sliter med ett tungt problem her. Jeg vil tro at du bør purre mail, på en hyggelig måte med jevne mellomrom, og også følge opp på telefonen.

Det er ett faktum at mange faktisk er STORE somlekopper, og dette er trolig mer utbredt enn mobbing.

Hvis du er sikker på det med sabotering, så føler jeg at du bør ta det via fagforeningen, og er du ikke medlem, så er det på høy tid å melde seg inn. Jeg er alltid organisert når jeg jobber for folk jeg er usikker på.

Jeg er ikke 100% sikker på at det er sabotering så jeg ville høre innlagg fra leserne på KG.

Men som sagt så tror jeg det er en slags hersketeknikk for å hindre at jeg blir for sterk.

Jeg er nok en perfeksjonist og vil at ting skal utføres korrekt. Kanskje blir han usikker på seg selv og dette er en måte å holde meg nede på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe kryssforhør :) ville bare vite litt mer om tankene dine rundt situasjonen før jeg svarte. Ikke alle som er ute etter å ta deg vet du :)

Å ikke få svar på konkrete spørsmål er selvfølgelig en uting og uprofesjonelt. Og når man har hjemmekontor, som legger opp til lite daglig kontakt med andre i firmaet, så vet du heller lite om han er slik mot kun deg eller om dette er han mot alle. Nettopp det er jo vesentlig for å synse om han prøver å bli kvitt deg eller ikke.

Jeg ser egentlig ikke helt for meg firmastrukturen deres.

Dere har ikke kontor? Men det er kun du som har hjemmekontor?

Hva med å ha et fast ukentlig møte med han, enten i levende live eller via feks mikogo eller skype?

Om han vil bedriften skal gå rundt så er nok interessert i at du gjør jobben din. Men ikke alle sjefer som er gode sjefer :) Finst plenty av rotehuer som er sjef og ikke klarer å jobbe strukturert nok.

Om du er helt sikker på at dette er hersketeknikker/sjikane/sabotering/trakassering så er dette noe du må ta med en eventuelt tillitsvalgt i firmaet (igjen, ser ikke helt for meg strukturen deres eller firmaets str), og så med fagforeningen din.

Når det gjelder alderen din så er ikke den noen hindring om du gjør jobben din tilfredsstillende.

Har jobbet flere steder der de godt voksne faktisk jobber dritseint. De er mye mindre effektive enn yngre ansatte. Men synes ikke alderen 47 i seg selv gjør deg gammel og grobunn for at du skal tro du får sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe kryssforhør :) ville bare vite litt mer om tankene dine rundt situasjonen før jeg svarte. Ikke alle som er ute etter å ta deg vet du :)

Å ikke få svar på konkrete spørsmål er selvfølgelig en uting og uprofesjonelt. Og når man har hjemmekontor, som legger opp til lite daglig kontakt med andre i firmaet, så vet du heller lite om han er slik mot kun deg eller om dette er han mot alle. Nettopp det er jo vesentlig for å synse om han prøver å bli kvitt deg eller ikke.

Hva med å ha et fast ukentlig møte med han, enten i levende live eller via feks mikogo eller skype?

Om han vil bedriften skal gå rundt så er nok interessert i at du gjør jobben din. Men ikke alle sjefer som er gode sjefer :) Finst plenty av rotehuer som er sjef og ikke klarer å jobbe strukturert nok.

Om du er helt sikker på at dette er hersketeknikker/sjikane/sabotering/trakassering så er dette noe du må ta med en eventuelt tillitsvalgt i firmaet (igjen, ser ikke helt for meg strukturen deres eller firmaets str), og så med fagforeningen din.

Når det gjelder alderen din så er ikke den noen hindring om du gjør jobben din tilfredsstillende.

Har jobbet flere steder der de godt voksne faktisk jobber dritseint. De er mye mindre effektive enn yngre ansatte. Men synes ikke alderen 47 i seg selv gjør deg gammel og grobunn for at du skal tro du får sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS Kontoret er flyttet til noe som bare var en av de to salgsavdelingene tidligere. Men vi jobber i nettverk. Til og med innad i det som er blitt "hovedkontoret" så jobber de gjennom nettverk som har IT avd. i et annet nordisk land.

Jeg har mye mer erfaring enn min sjef med fakturering, purring alle de nyttige rutiner som gjør at et firma går. Men nå skriver jeg ut over nettet hos dem og der blir det pakket og frankert. Deter jo en stor fordel å slippe å ha alle disse store kontormaskinene hjemme særlig når firmaet ikke er villig til å betale leie.

Du synes "godt voksne" ofte jobber seint: Jeg tror ikke jeg jobber spesielt seint. Og dessuten om jeg gjorde det så er jo det ikke noen oppsigelsesgrunn. Er dessuten ikke overbetalt. Får 150000 i året for halv stilling.

PS Sjefen er dessuten 60 + selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS Jeg er ikke organisert og som du så av mitt forrige svar så har jeg ikke så mye lønn. Har ikke råd.

Jeg har litt dårlig helse i tillegg så derfor har jeg ikke lyst til å dra ut i ny jobb.

Vi er få ansatte og tenk så er min sjef HM ansvarlig i firmaet så der kommer jeg ikke langt.

Har dessuten inntrykk av at han presset flere selgere til å slutte. Han er mer opptatt av å verne om sine egne interesser enn de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...