Gå til innhold

Lave straffer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så utrolig lave straffer her i Norge?

Nå er jeg i mot dødstraff, men det finnes da både en og flere mellomtinger mellom dødstraff og 2 års fengsel.

Hører noen sier at Breivik er ute etter 10-15 år, jeg hører stadig om folk som bare får noen år i fengsel for voldtekt og mord og til og med samfunsstraff for rå vold.

Leste til og med i vg eller dagbladet for noen år siden om en i 20-årene som hadde misbrukt ei jente på 9 og de ville gi han 30 dagers fengsel,

han fikk samfunsstraff :kjempesinna: .

Hvorfor?

Er det virkelig så vanskelig å øke staffene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den norske straffeloven gjør det veldig vanskelig å straffe folk. De sa i justimen min at mottoet var at "det er bedre å la flere skyldige gå fri enn å straffe en uskyldig.".

Hvis man er "syk i hodet" i gjerningsøyeblikket kan dette være straffbarfrihetsgrunn, og da blir straffen redusert.

Det er vanskelig å endre lovene. Flertallet må være for det, og det tar mange år før den eventuelle loven vil trå i kraft.

Ganske håpløst ja. Idiotisk at man ikke kan få livstid i fengsel. Noen personer er jo rett og slett en fare for oss, og kan gjøre like mye skade når de kommer ut av fengsel noen år senere...

Skrevet

Det handler vel om flere ting.

Fengsel i Norge handler om rehabilitering. Man tar sikte på at en person som kommer i fengsel skal komme ut i samfunnet igjen. Lang fengselsstraff er ikke positivt for rehabiliteringen, kanskje snarere tvert imot.

Fengselsstraff skal heller ikke være folkets hevn over den straffedømte.

Problemet er ofte at folkets rettferdigshetsfølelse går på tvers av det som regnes som best for rehabiliteringen av den straffedømte. (Beklager dårlig formulering.)

Når det gjelder Breivik vil jeg tro at han vil få forvaring, og forvaring kan forlenges dersom man mener det er stor sannsynlighet for gjentagelse, noe jeg tror man alltid vil mene når det gjelder Breivik. Jeg er ganske sikker på at han aldri vil slippe ut i samfunnet igjen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...