flickan Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Til sommeren overtar vi nytt hus og vi tenkte å pusse opp kjøkkenet. Driver og leker meg litt i IKEAs tegneprogram og prøver å finne gode løsninger. Her er det jeg har tegnet så langt: Rommet er avlangt med to åpninger separert av en brannvegg som må være der pga vedovnen i stua. Vi har vurdert å lukke åpningen til venstre, og da får vi åpenbart mer plass til skap på kjøkkenet. Men foreløpig har jeg latt den stå åpen, i hovedsak fordi jeg ikke liker at man da må gå i en U-trasé for å komme inn på kjøkkenet fra stua. Den andre åpningen (til høyre) er egentlig bare en forlengelse av stua, det var litt vanskelig å tegne det inn i programmet, men alt går altså i flukt her, og er ikke en "åpning" som sådan. Stua ligger parallelt med hele kjøkkenet (langsiden) og har plass til en stor og flott spisestue med plass til 14 personer. Det er derfor ikke behov for flere sitteplasser på kjøkkenet. Helt til venstre (nedre hjørne) skal det stå et kjølehjørne, det fikk jeg ikke tegnet inn på tegneprogrammet, så jeg tegnet bare en hindring med de samme målene for å illustrere plassen det vil ta. På bildet her har jeg imidlertid gjort den lavere for å få bedre sikt til kjøkkenet. Ventilator og oppvaskmaskin tenker vi å kjøpe eksternt, da vi har hørt ymse om IKEA sine, spesielt med tanke på støy. Oppvaskmaskinen vil bli integrert, men det fikk jeg ikke tegnet inn i programmet. Resten av hvitevarene tenker vi å kjøpe fra IKEA. Ved siden av oppvaskmaskinen er det en integrert fryser. Ellers fremkommer det vel greit fra bildene hva som er med. Overskapet inn mot hjørnet har skyvedører for å hindre at de kommer i konflikt med ventilatoren. Tenker derfor å ikke ha håndtak på det siste overskapet heller, men sånn "trykkeløsning", men fikk ikke til å fjerne det på bildet. Siden jeg føler det ble litt lite skapplass med den løsningen jeg har tegnet, har jeg også tegnet inn noen smale skap helt til høyre i rommet for oppbevaring av ting som ikke brukes så ofte. Jeg ser for å meg å skru disse fast i veggen sånn at de "svever", men det fikk jeg heller ikke til å tegne. Benkeplaten er jeg usikker på, har hørt at man kan kjøpe stein-kompositt på IKEA, men at disse ikke ligger på nett. Har bare tegnet inn en midlertidig plate imens. Tar gjerne imot farge og materiell-innspill til benkeplate. Endret 31. oktober 2011 av flickan
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Min første tanke er at det kanskje er litt lite benkeplass? Lite arbeidsbenk, altså.sånn sett ville jeg kanskje vurdert å stenge igjen den ene åpningen (nærmest kjølehjørnet) for å få enda mer benk der. Som bonus får du jo også flere skap til oppbevaring:) Det var det jeg tenkte først, skal se på det en gang til. Holder nemlig på å tegne mitt eget nye kjøkken nå, så jeg er i kjøkkenmodus om dagen
flickan Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2011 Takk for til tilbakemelding. Ja jeg er enig i at det nok er litt lite benkeplass.. Hmm... Kanskje vi bør lukke den åpningen likevel. Skal leke meg litt mer i kveld og prøve å lage en alternativ tegning for å sammenlikne. Skal dere og ha IKEA-kjøkken, eller tegner du noe annet? Moro å dele erfaringer
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Takk for til tilbakemelding. Ja jeg er enig i at det nok er litt lite benkeplass.. Hmm... Kanskje vi bør lukke den åpningen likevel. Skal leke meg litt mer i kveld og prøve å lage en alternativ tegning for å sammenlikne. Skal dere og ha IKEA-kjøkken, eller tegner du noe annet? Moro å dele erfaringer Det blir mest sannsynlig IKEA på oss også, har det der vi bor nå og er veldig fornøyd. Tror ikke kvaliteten står så mye tilbake for andre leverandører, har inntrykk av at mye produseres på samme fabrikk uansett Holder på å tegne fram og tilbake jeg også, kanskje jeg skal også skal legge ut her etterhvert...greit å få noen andre til å se på det, blir litt blind etterhvert En slektning av meg installerte et høyskap på sitt kjøkken som hun bruker som en slags returstasjon, hvor de kan sette tomflasker og papiravfall og søppelbøtte. Så slipper man å ha slikt på kjøkkengulvet og snuble i det. Ganske smart egentlig. 1
flickan Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2011 Det blir mest sannsynlig IKEA på oss også, har det der vi bor nå og er veldig fornøyd. Tror ikke kvaliteten står så mye tilbake for andre leverandører, har inntrykk av at mye produseres på samme fabrikk uansett Holder på å tegne fram og tilbake jeg også, kanskje jeg skal også skal legge ut her etterhvert...greit å få noen andre til å se på det, blir litt blind etterhvert En slektning av meg installerte et høyskap på sitt kjøkken som hun bruker som en slags returstasjon, hvor de kan sette tomflasker og papiravfall og søppelbøtte. Så slipper man å ha slikt på kjøkkengulvet og snuble i det. Ganske smart egentlig. Åh, den "returstasjonen" hørtes lur ut, kanskje jeg og må vurdere noe sånt.. Vi har IKEA-kjøkken i leiligheten vi bor i nå, og i den forrige(men ikke vi som har bygd noen av de), og vi har ikke noe å utsette på kvaliteten. Dessuten har de så mange kjekke løsninger som koster skjorta andre steder, så for oss er det et forholdsvis enkelt valg. Skal faktisk ta meg en tur på IKEA i dag for å få litt inspirasjon.
Fanteria Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Er det et sjalusiskap du har til venstre for ovnen? Om det er det ville jeg personlig valgt en annen løsning. For min del hadde det blitt for langt fra ovn til benk. Kunne evnt. byttet om på sjalusiskap og ovnskap.
flickan Skrevet 1. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2011 Er det et sjalusiskap du har til venstre for ovnen? Om det er det ville jeg personlig valgt en annen løsning. For min del hadde det blitt for langt fra ovn til benk. Kunne evnt. byttet om på sjalusiskap og ovnskap. Takk for innspill! Det skal jeg ta med meg. Det viser seg at grunnmålene har justert seg litt når jeg tegnet, så jeg må begynne litt på nytt. Legger ut nye tegninger når jeg er ferdig med de.
flickan Skrevet 1. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2011 Da har jeg tegnet på nytt. Mannen er ikke gira på å lukke åpningen, så foreløpig har jeg latt den stå, men laget den litt mindre. Kjølehjørnet tar himla stor plass, og jeg synes det er vanskelig å bygge rundt den på en fornuftig måte. Var på IKEA og kikket litt i går, og da ble jeg veldig usikker på front-valget. Vi hadde sett for oss hvit høyglans, men både jeg og mannen synes den var litt "kjedelig" da vi så den i går. Har nå prøvd å tegne en variant med brunsvart NEXUS kombinert med hvit høyglans som kontrast til. Tror det kan bli stilig med kombinasjonen matt-blank mot hverandre. Og så blir det ikke så tungt som hvis hele kjøkkenet er mørkt. Kjøkkenet har paneltak som vi tenker å male i relativt høy glans, samt sette i noen spotter, og da tror jeg det blir et veldig stilig/elegant kjøkken. Hvilke fronter liker dere? Har fått til noe mer benkeplass på denne løsningen, men det er nesten blitt verre i forhold til stekeovnen. Hvor "viktig" mener dere det er å ha benkeplass i umiddelbar nærhet til å sette platene på? Jeg kan jo evt flytte komfyren under platetoppen, men jeg har eegentlig lyst til å ha den i arbeidshøyde... Men har aldri hatt det før, så jeg vet liksom ikke om det er "verdt" det.. Har fjernet skapseksjonen som jeg hadde laget på veggen helt til høyre på denne tegningen. Bør jeg tegne den inn igjen for å få mer skapplass, eller er det fornuftig med plass sånn som det står nå? Takker for alle tilbakemeldinger
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #9 Skrevet 2. november 2011 hvor er kjøleskapet tiltenkt? Det viktigste er å tenke på den effektive arbeids3kanten. Du skal ikke behøve å flytte beina altfor mye mellom vask, komfyr og kjøleskap. Om dere ikke er spesielt glad i matlaging ser det greit ut. Om du liker å styre på kjøkkenet med middag og baking må man tenke på maksimal benkplass. Hvor bredt er rommet? 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #10 Skrevet 2. november 2011 Og hva er greien med den sjalusibiten? Er det et must for dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå