Søster K Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Skal til gynekologen på torsdag og ta en "spesiell eggledertest" (som resepsjonsdamen kalte det...) Regner med at jeg skal sjekke om egglederne er tette. Er det noen som vet hvordan det gjøres? Eller om det er smertefullt...
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Skal til gynekologen på torsdag og ta en "spesiell eggledertest" (som resepsjonsdamen kalte det...) Regner med at jeg skal sjekke om egglederne er tette. Er det noen som vet hvordan det gjøres? Eller om det er smertefullt... Spørs hva slags test det er, men hvis det er hsug-ultralyd så har jeg selv tatt den og den var ikke spesielt smertefull. Kanskje litt ubehagelig på det verste, men ikke noe å være nervøs for Ikke noe verre enn en vanlig underlivsundersøkelse.
Søster K Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2011 Åh, takk. Da kan jeg slappe av litt frem til torsdag.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Den eneste måten jeg vet de kan sjekke om egglederene er åpne på er hsg-røntgen. Da sprøyter de opp en kontrastvæske i livmoren, om du har tette eller trange eggledere kan dette gjøre vondt eller sprenge, noen synes det kjennes ut som mensmurringer. Så blir det tatt ett røntgenbilde. Men dette må gjøres på sykehuset siden det trengs et røntgenapparat. Jeg har aldri hørt noen gjør dette med ultralyd, men det kan godt hende gjøres.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Den eneste måten jeg vet de kan sjekke om egglederene er åpne på er hsg-røntgen. Da sprøyter de opp en kontrastvæske i livmoren, om du har tette eller trange eggledere kan dette gjøre vondt eller sprenge, noen synes det kjennes ut som mensmurringer. Så blir det tatt ett røntgenbilde. Men dette må gjøres på sykehuset siden det trengs et røntgenapparat. Jeg har aldri hørt noen gjør dette med ultralyd, men det kan godt hende gjøres. Tror fremgangsmåten er noenlunde lik, bortsett fra at ved ultralyd brukes (naturlig nok) et ultralydapparat
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Åh..håper det er UL da Det utgjør liten forskjell for deg, det er å sette kontrasten som kan være ubehagelig.
Søster K Skrevet 4. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. november 2011 Til de nysgjerrige.. Fikk tatt denne testen, og det var mildt sagt ubehagelig.. Veldig smertefullt. (Beklager til dere som skal ta testen selv) Anbefales ikke! Men likevel godt å få konstatert at egglederne ikke er tette
Frufly Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 Til de nysgjerrige.. Fikk tatt denne testen, og det var mildt sagt ubehagelig.. Veldig smertefullt. (Beklager til dere som skal ta testen selv) Anbefales ikke! Men likevel godt å få konstatert at egglederne ikke er tette Så bra at det ikke var tette eggledere Hørtes ikke mye godt ut. Har dere prøvd i 1 år siden du måtte ta en slik test? Er så redd for at noe er galt med meg eller oss..
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 Til de nysgjerrige.. Fikk tatt denne testen, og det var mildt sagt ubehagelig.. Veldig smertefullt. (Beklager til dere som skal ta testen selv) Anbefales ikke! Men likevel godt å få konstatert at egglederne ikke er tette Har selv tatt same testen Det var sykt dårlig , veldig mye vondt var på tur til å kjefte på sykepleieren. Jeg fortalte dem hvorfor sa dere ikke at det gjør mye vondt men eggledrne var åpent, har klart å bli gravid nå venter jeg på lap prøve
Søster K Skrevet 4. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 4. november 2011 Så bra at det ikke var tette eggledere Hørtes ikke mye godt ut. Har dere prøvd i 1 år siden du måtte ta en slik test? Er så redd for at noe er galt med meg eller oss.. Vi har prøvd i to år..mer eller mindre aktivt. Har nå fått konstatert at det ikke var noe galt med meg, og mannen står for tur til sjekk nå. Så vi krysser fingrene.. Men det skal sies at jeg kun har mensen to ganger i året, og da også eggløsning to ganger i året. Så mest sannsynlig har vi bare gått glipp av den. Men lykke til, det er sikkert ikke noe galt med dere
Søster K Skrevet 4. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 4. november 2011 Har selv tatt same testen Det var sykt dårlig , veldig mye vondt var på tur til å kjefte på sykepleieren. Jeg fortalte dem hvorfor sa dere ikke at det gjør mye vondt men eggledrne var åpent, har klart å bli gravid nå venter jeg på lap prøve Jeg spurte jo litt her før jeg tok testen, og var litt forberedt. Spurte også hos gynekologen da jeg kom dit, og de sa; det er litt ubehagelig, men folk går på jobben etterpå liksom... skjønte litt mer når det første som skjedde var at jeg fikk smertestillende mens jeg ventet på å komme inn Gikk ikke på jobben etterpå for å si det sånn..hehe Men Gratulerer så masse med baby i magen
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #13 Skrevet 4. november 2011 Jeg spurte jo litt her før jeg tok testen, og var litt forberedt. Spurte også hos gynekologen da jeg kom dit, og de sa; det er litt ubehagelig, men folk går på jobben etterpå liksom... skjønte litt mer når det første som skjedde var at jeg fikk smertestillende mens jeg ventet på å komme inn Gikk ikke på jobben etterpå for å si det sånn..hehe Men Gratulerer så masse med baby i magen Bekalger kjære deg jeg mente jeg klarte ikke å bli gravid......sorry skrive feil . men vi krysser fingran
Søster K Skrevet 4. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 4. november 2011 Bekalger kjære deg jeg mente jeg klarte ikke å bli gravid......sorry skrive feil . men vi krysser fingran Åja..da krysser vi fingrene ja
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #15 Skrevet 4. november 2011 mensen min er helt normalt kommer hver gang på same dato, varer 5-6 dager. Sæden til mannen min er helt normal, vi vet ikke hva som er grunnen til at vi ikke klarer det.... jeg venter på laproskopi undersøkelse av egglederan, håper det skal skje snart. men jeg hadde ikm 03.nov, den har ikke kommet enda har små håp at det ikke skal komme, men så heldig er jeg ikke, skjønner litt mens smerter, som advarer at TR er på vei
Søster K Skrevet 4. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 4. november 2011 Åh, så frustrerende. I alle fall når alt tilsynelatende er som det skal med begge to.. Men med lap får du vel narkose kanskje? så da slipper du unna smertene. Men litt menssmerter kan vel også bety baby? ellers får vi håpe du slipper å vente så lenge pålapen da..
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #17 Skrevet 4. november 2011 Åh, så frustrerende. I alle fall når alt tilsynelatende er som det skal med begge to.. Men med lap får du vel narkose kanskje? så da slipper du unna smertene. Men litt menssmerter kan vel også bety baby? ellers får vi håpe du slipper å vente så lenge pålapen da.. ja takk, men jeg er sikkelig redd lap men får å få barn må man tåle sånne ting.....
Frufly Skrevet 4. november 2011 #18 Skrevet 4. november 2011 Vi har prøvd i to år..mer eller mindre aktivt. Har nå fått konstatert at det ikke var noe galt med meg, og mannen står for tur til sjekk nå. Så vi krysser fingrene.. Men det skal sies at jeg kun har mensen to ganger i året, og da også eggløsning to ganger i året. Så mest sannsynlig har vi bare gått glipp av den. Men lykke til, det er sikkert ikke noe galt med dere Takk, får håpe at alt er ok, og at det bare er jeg som er litt utålmodig. Krysser fingrene for dere
Athene Skrevet 5. november 2011 #19 Skrevet 5. november 2011 Vi har prøvd i to år..mer eller mindre aktivt. Har nå fått konstatert at det ikke var noe galt med meg, og mannen står for tur til sjekk nå. Så vi krysser fingrene.. Men det skal sies at jeg kun har mensen to ganger i året, og da også eggløsning to ganger i året. Så mest sannsynlig har vi bare gått glipp av den. Men lykke til, det er sikkert ikke noe galt med dere Jeg slapp lap da det ble konstatert dårlig kvalitet hos mannen. Da har det ingenting å si om egglederne var tette eller ikke - vi måtte gå for prøverør uansett. I en utredningssituasjon bør mannen alltid sjekkes ut først, det kan spare kvinnen for en god del ubehag da utredning og behandling av kvinnen er en mer kompleks prosess, mens utredning av mannen er veldig enkelt og raskt (!) gjort. Med blødning to ganger i året har man høyst sannsynlig ikke eggløsning, så da kan dere ikke bli gravide på egenhånd. Så det at det er konstatert at det ikke er noe galt med deg høres veldig rart ut? Behandling er i første omgang pergotime, dersom mannen har ok kvalitet på svømmerne. 1
Søster K Skrevet 5. november 2011 Forfatter #20 Skrevet 5. november 2011 Jeg slapp lap da det ble konstatert dårlig kvalitet hos mannen. Da har det ingenting å si om egglederne var tette eller ikke - vi måtte gå for prøverør uansett. I en utredningssituasjon bør mannen alltid sjekkes ut først, det kan spare kvinnen for en god del ubehag da utredning og behandling av kvinnen er en mer kompleks prosess, mens utredning av mannen er veldig enkelt og raskt (!) gjort. Med blødning to ganger i året har man høyst sannsynlig ikke eggløsning, så da kan dere ikke bli gravide på egenhånd. Så det at det er konstatert at det ikke er noe galt med deg høres veldig rart ut? Behandling er i første omgang pergotime, dersom mannen har ok kvalitet på svømmerne. ja, jeg er enig at mannen bør sjekkes først. Kan man unngå lap eller andre ubehagelige tester er jo det fint. Regner med det blir pergo på meg i første omgang. Vet ikke om vi får stille oss i prøverørskø før vi har forsøkt å trigge en eggløsning. forhåpentligvis kan vi gjøre begge deler samtidig. Dersom kvaliteten til mannen er bra selvsagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå