Gå til innhold

Alltid trøtt i bhg

Anbefalte innlegg

Gjest Dunilla
Skrevet

Hei!

Barnet på 1,5 år er en morgenfugl, så vi står oftest opp før kl 06. Etter litt innkjøringsproblemer ol i barnehagen (pluss overgang til vintertid nå, bah!) så står vi igjen med følgende problem som jeg bekymrer meg for.

I innkjøringsfasen fikk "trøtte" barn seg en dupp på morgenen etter at de kom i bhg. Nå er alle våkne frem til spisetid, og de får først sove i 11.30-tiden.

Mitt barn går og er grinete fra 9-tiden pga trøtthet. Andre barn i bhg våkner gjerne 7-8 og er ikke like trøtte som min.

Hva i alle dager skal vi gjøre? I helgene får h* sove når h* er trøtt, og i det siste medfører det opptil 2-3 timer søvn.

Barnet legges senest kl 19 hver kveld, men har alltid et par korte oppvåkninger om natta gr forkjølelse/tett i nesen.

Noen som har råd til oss? For tiden føler jeg det er ekkelt at barnet aldri får sove etter behov i bhg, og humøret blir deretter på ettermiddagene.

Hvordan kan jeg best hjelpe barnet mitt til å få nok og riktig søvn? Det ser ikke ut til at h* er noe B-menneske uansett...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han ikke få en morgendupp i barnehagen da? Det kan da ikke være så vanskelig for dem.

Gjest Kvikklunsj
Skrevet

I bhg vi bruker har alltid en voksen "sovevakt" så barna sover ved behov. De prøver å få alle til å sove 11.30, så nå sover nesten alle samtidig.min startet der i aug. Pg sov alltid fra 10, men etter sakte tilvenning sover han 11.30 må:-) han er like gammel som din, ts:-)

Skrevet

Det samme er det her om dagen, eldstemann er oppe mellom 5 og 6.. Heldigvis er barnehagen fleksible på sovingen og lar de som trenger det få en dupp eller legges litt før den fastsatte sovetiden, selv om det kan gå på bekostning av fellesturer, det pedagogiske osv.. Du må bare snakke med barnehagen, det er vel det beste for alle parter om ungen din er uthvilt til læring og lek :)

Skrevet

Er ikke kl syv litt seint å legge seg for en 1.5åring? Kanskje prøve å legge h*n kl seks? :)

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg hadde sagt at mitt barn skulle få sove i 9-tiden jeg da. Her får barn sove ved behov og jeg ser ut fra sovelista at det er to eller tre (av fem) som fremdeles har to lurer om dagen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at ungen sover for lite når den først sover? De fleste 1 åringer klarer seg vel med 1 lur for dagen, men det er vanlig at den er på 2 og gjerne 3 timer.

Min jente var morgenfugl i den alderen også. Morgen kl 6. Ofte før også.. Men hun klarte å holde ut til 11-11-30. Men da sov hun som regel 2,5 - 3 timer i strekk.

Jeg var nøye med å legge henne i den tiden i helger/fridager også, for at ungen skulle bli vant til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...