Gå til innhold

hvis et barn skader seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss har vi alltid vært friske og skånet for ulykker, og kanskje derfor tenker jeg mye på hva jeg bør gjøre hvis noe skjer. For eksempel en liten skade, f.eks. at barnet faller fra et tre og får et kutt i kneet (som kanskje må syes) og blør.

Ringer dere fastlegen? De gangene jeg har prøvd å komme gjennom der for å bestille time, har det vært LANG telefonkø, og så får man aldri snakket med legen, og får time om et par uker. Så har de jo bare telefontid noen få timer per dag uansett, og stenger tidlig.

Men legevakten er vel for ordentlig alvorlige ting, er det ikke?

Så det blit litt dumt å dra dit bare for en lite kuttskade? Da jeg var der pga en spontanabort en kveld, var det helt håpløst, i allefall. Da satt vi og ventet i 4 timer uten at noe skjedde (ga opp og dro hjem etter hvert), på de timene var det kanskje 2 pers som fikk komme til lege, og venteværelset var stappfullt av gråtende og bleke mennesker. Ikke noe hyggelig sted å ta med et barn og sitte i mange timer.

Man skulle egentlig utdannet seg innen medisin/sykepleie, så kunne man ordnet opp selv...

Videoannonse
Annonse
Gjest karikari
Skrevet

Legevakten er for akutt syke og skadete. Er kutt må syes innen 6 timer, og er absolutt en legevaktsak. Hvis man er usikker kan man ringe legevakten og høre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har prøvd begge deler , min erfaring er at fastlegen er best . Dersom legekontoret er åpent såklart .

Hos legevakten har jeg ofte måttet vente maaaange timer .

Hos fastlegen har jeg bare reist ned med barnet , når de har sett situasjonen så syr eller ordner de det som trengs .

Skrevet

Her hos oss er legevakten omtrent det samme som fastlegen... Altså en fastlege "har" legevakt og må være rede til å rykke ut når som helst. Så hvis det skjer noe så ringer vi bare og får komme inn på legekontoret med en gang. Er det svært alvorlig så bærer det jo rett på sykehuset men det avtaler en jo på telefonen :)

Skrevet

Her hos oss er legevakten omtrent det samme som fastlegen... Altså en fastlege "har" legevakt og må være rede til å rykke ut når som helst. Så hvis det skjer noe så ringer vi bare og får komme inn på legekontoret med en gang. Er det svært alvorlig så bærer det jo rett på sykehuset men det avtaler en jo på telefonen :)

Sånn tror jeg det er her også. Vesla har vært hos legevakt to ganger på dagtid, men det var barnehagen som ordnet det begge gangene. Da jeg kom frem var hun da inne hos legen, på det vanlige legekontoret.

Hos fastlegen vår kan man kun få time på dagen om en ringer mellom 8 og halv 9. Og det er nesten umulig å komme gjennom på telefonen på det tidspunktet. Min vurdering er uansett at ved sykdom som trenger relativt rask vurdering (f.eks. pga at en trenger sykemelding eller medisiner) så ville jeg prøvd fastlegen først, mens ved akutte skader (f.eks. kutt) så ville jeg ringt direkte til legevakten.

Skrevet

Enig med forrige taler, prøv fastlegen først. De har ofte satt av litt tid til akutte henvendelser. I tillegg bør du undersøke på forhånd om det er mer enn en legevakt i nærheten. I byen jeg bor har jeg vært ute for at vi satt i timesvis og ventet på et sted. Heldigvis fikk vi til slutt tips om at det var en annen en halvtime unna. Der trengte vi bare vente i ca 10 minutter før vi slapp inn. Den siste var mye mindre, men de kunne sikkert sydd et kutt. Det kan også være at du ville sluppet til mye fortere enn oss, det var ikke så akutt.

Skrevet

her har jeg opplevd en del skrammer,kutt og div. sår .De som må ha legebehandling og skjer når fastlegen er åpent,da drar jeg dit.Legen kjenner barnet godt og dessuten tar ting ikke så lang tid hos fastlegen.

Har dessverre dårlig erfaring med legevakten

Skrevet

Hadde reist rett til Volvat!

Skrevet

I vår kommune så ringer man til fastlegen på dagtid og legevakten på kveld/natt. Legevakten her har ikke annet en telefontjeneste på dagtid.

Det er alltid lurt å ringe og høre først, om du ikke kommer igjennom til fastlegen (de har ofte et "hastenr" også som kanskje blir opplyst om på telefonsvareren) så ring til legevakten og hør hva dere gjør videre.

Barn blir ofte prioritert på legevakten. Men ventetid er det nesten uansett.

Skrevet

Her varierer det om jeg velger fastlegen eller legevakten ved skader hos datteren min.Da hun skadet seg og blødde fra hodet etter fall i barnehagen,dro vi til fastlegen og ordnet såret.

Skader hun seg i helga,drar vi til legevakten.Det kan hende jeg er heldig,men jeg har ikke opplevd særlig kø på legevakten når vi har dratt inn.

Jeg har en aktiv 8 åring som elsker å klatre i trær og sykle,så noen skader blir det dessverre.Men det er engentlig sjelden at jeg trenger lege,jeg drar heller til legen med henne hvis astmaen forverres.

Hos fastlegen kan vi få time på dagen her i byen.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Eneste gangen vesla vår har skadet seg (så langt) ringte vi legevakta. Det var helg, så det var ikke annet alternativ. Fikk da beskjed om å komme med ho. Til vanlig så ville jeg ringt fastlegen, og fått beskjed om ho skulle dit eller til legevakten i byen. Kommunen vår har ikke legevakt på dagtid, så da må man avgårde. Heldigvis har fastlegen sårstue, og kan ta seg av det meste med unntak av røntgen.

Skrevet

Hadde reist rett til Volvat!

Nå er det vel ikke alle som har Volvat på hjemplassen... :roll:

Skrevet

Hvis man har Volvat hadde jeg dratt rett dit. Rask og profesjonell hjelp, vi har alltid brukt Volvat når det er noe vi vil ha hjelp med raskt. Nå er det jo også ofte slik at det er stedene som har Volvat som også har mest trøkk på legevakten, mindre plasser (uten Volvat) har skjeldent kø på legevakten da nedslagsfeltet er mindre.

Dersom legekontoret er oppe forsøker man der først, hos legevakten kan man risikere å vente i timesvis om det ikke er akutt (og kutt eller feber hos små barn blir heller ikke vurdert å være akutt).

Gjest pysepusen
Skrevet

Har legekontoret åpent hadde jeg ringt der, de pleier alltid ta telefonen og man får akutt-time på dagen. Hadde jeg ringt inn om f.eks. et kutt jeg var usikker på hadde jeg fått beskjed om å komme med en gang. Om det ikke er åpent der ringer jeg legevakten. Mener de jeg kan vente til dagen etter så gjør jeg det :)

Gjest happy_me
Skrevet

På de aller fleste legekontor blir skadede barn prioritert, altså.

Skrevet

Skader som kutt og mistanke om brudd skal uansett til legevakten hos oss. Dersom en av guttene skader seg vurderer jeg skaden og ringer ned til legevakten dersom jeg regner med at de ønsker å se barnet. Det har blitt noen kutt og et par hjernerystelser. Jeg har forøvrig vært i kontakt med fastlegen vår også, men har blitt henvist videre.

Dersom en av elevene mine skader seg gjør jeg en rask vurdering sammen med andre om vi kan vente på forsatte eller om det haster såpass at vi reiser direkte ned til legevakten/ringer etter ambulanse.

Skrevet

Kommer jo ann på hva skaden er og når det skjer da, i fastlegens åpningstid ville jeg ringt dit først hvis skaden ikke er for stor, vet av erfaring at jeg får komme inn på dagen hvis det er noe akutt evt sender de oss til sykehuset.

Legevakta er her kun åpen når fastlegen er stengt, men har jeg behov ringer jeg dit. Vært der engang med junior og det gikk raskt og uten problemer.

Har også vært på poliklinikk med kuttskader (da er det legevakta som har sendt oss dit fordi det har vært mindre travelt der enn på legevakta).

Ved større skader som brudd, store kutt som blør kraftig så hadde jeg kontaktet akuttmottaket på sykehuset.

Skrevet

Min erfaring med legevakten som pasient selv er i hvert fall at man blir sittende der i 6 timer med 40 i feber, mens barn etter barn med høysnue blir skyflet inn foran deg i køen. Sånn sett kan det vel være verdt å forsøke legevakten om barnet har skadet seg.

Skrevet

Min erfaring med legevakten som pasient selv er i hvert fall at man blir sittende der i 6 timer med 40 i feber, mens barn etter barn med høysnue blir skyflet inn foran deg i køen. Sånn sett kan det vel være verdt å forsøke legevakten om barnet har skadet seg.

Hehe, jeg har sittet i timevis med svineinfluensababy på Legevakten også, så det er nok en sannhet med modifikasjoner. Men det du har rett i er at de er svært strenge med prioriteringen, så de som "bare" er forferdelig dårlige (forkjølelse, influensa osv) ofte kunne spart seg turen og holdt ut til mandag.

Men akutte og potensielt farlige skader går rett forbi køen, og det er jeg veldig glad for. Da min sønn veltet i babystolen og slo bakhodet i gulvet sto de og ventet på meg da jeg kom løpende, da gjør det meg ingenting at jeg må vente noen timer med brystbetennelse eller potte tette bihuler. Selv om det er langt fra behagelig. Et lite kutt faller nok også i kategorien "ikke så farlig", så selv om jeg ikke er noen ekspert på temaet (skjønt har noen års erfaring), vil jeg tro det lukter ventetid.

Jeg ville nok først ringt fastlegen, dersom det skjedde på dagtid. Hvis det ikke førte fram, ville jeg ringt Legevakten- de er jo gode på å veilede per telefon også. Hvis de ville se på det, hadde jeg dratt ned og tatt med meg en bok ;) Jeg synes ikke det er noen krise at vi må vente litt når det ikke er farlig.

Skrevet

Min eneste erfaring med legevakten var venting og venting i et par timer, før resepsjonisten annonserte til de ca 40 ventende at den ene av de to legene på vakt måtte dra bort med en ambulanse til et annet sted, og at alle måtte belage seg på å vente ekstra lenge. Da var det et barn der (ca 10 år) som hadde en stor bandasje/håndkle el l viklet rundt hodet, som hadde blodflekker på, og han gråt og gråt, og de måtte finne en båre som han kunne ligge og vente på og jeg var virkelig rystet over at det ikke var noe bedre hjelp å få på sykehuset, hvis dette hadde vært mitt barn, ville jeg ha vært helt fra meg av bekymring.

Dette var i Trondheim, rundt midnatt for et par mnd siden. (Er Volvat åpent på kveldstid, mon tro?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...