Gå til innhold

Innvandrere får dobbelt så mye penger som meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir provosert når jeg får vite at innvandrere kommer til norge og får dobbel trygd og dobbelt så mye aap som meg osv ...

Er dette riktig? Eller tar jeg feil?

Jeg få ubetlat litt over 9000 og jeg sliter. Jeg er jo helnorsk, også får jeg vite dette ...

Hørte en afriansk dame fortelle at hun fikk dobbelt mye som meg hver mnd. Hun har lært seg flytende norsk på kort tid, noe som er bra. Og nå tar hun vgs fag med meg.

Hun kommer stadig med pene klær og virker som om hun har god råd, mens jeg går i slitte klær og har ikke råd.

Er dette rettferdig da?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det høres absolutt ikke rettferdig ut!

Jeg kjenner ikke reglene men det høres merkelig ut. Er det virkelig sånn at hjelpetrengende fra et annet land får mer enn hjelpetrengende nordmenn?

Skrevet

Det er bare tull og tøys at innvandrere får dobbelt trygd. Men det er en hardnakket myte.

• Liker 8
Skrevet

Dette høres ut som enten

A) en som - nok en gang - prøver å sverte personer med utenlandsk bakgrunn ved å late som de får alt servert på sølvfat,

eller

B) en som ikke forteller halve historien engang.

Selvsagt finnes det ingen regel om at utlendinger skal ha dobbelt så mye penger som nordmenn. Men i noen tilfeller kan det kanskje bli sånn i praksis pga diverse støtteordninger, som enslig utenlandsk mor kontra samboende barnløs norsk student. Mange sånne ting spiller inn, både for nordmenn og utlendinger.

Det eneste "ekstra" utlendinger kan være heldige å få er en startsum for å kunne skaffe seg det mest nødvendige av klær og utstyr for å overleve i Norge (en afrikansk flyktning er sjeldent utstyrt med vintertøy og sko for norske forhold fra hjemlandet sitt). Men dette er ikke noe alle utlendinger i Norge får. Det er snakk om spesielle tilfeller der personer har kommet til landet som flyktninger/asylsøkere uten noe mer bagasje enn klærne de har på seg når de kommer.

• Liker 16
Skrevet

Nei, det høres absolutt ikke rettferdig ut!

Jeg kjenner ikke reglene men det høres merkelig ut. Er det virkelig sånn at hjelpetrengende fra et annet land får mer enn hjelpetrengende nordmenn?

Ja, det er derfor jeg spør her. Jeg aner ikke om det er sant, men om det er sant blir jeg sint, fordi jeg er veldig forsiktig med pengene og har med matpakke på skolen hver dag.

Denne afrianske damen kjøper mat og drikke på skolen hver dag, og gjerne to ganger dagen.

Også hørte noe snakk om at de får det dobbelte av det jeg får.

Jeg har ikke tenkt å sverte noen, jeg vil ha fakta og sannhet på bordet!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å sverte noen, jeg vil ha fakta og sannhet på bordet!

og fakta og sannhet er altså at det ikke er sant. Men det var kanskje ikke det svaret du ønsket deg?

• Liker 7
Skrevet

og fakta og sannhet er altså at det ikke er sant. Men det var kanskje ikke det svaret du ønsket deg?

Av en eller annen grunn har hun fått inntrykk av at det er sånn og derfor spør hun her. Jeg vet heller ikke og derfor svarte jeg det jeg svarte i #2. :)

Man kan svare på en hyggelig måte.

• Liker 4
Gjest grapefrukt
Skrevet

Av en eller annen grunn har hun fått inntrykk av at det er sånn og derfor spør hun her. Jeg vet heller ikke og derfor svarte jeg det jeg svarte i #2. :)

Når du omtaler deg selv som "helnorsk" og denne damen som "innvandrer" så kan du ikke forvente å få hyggelige svar, du høres veldig rasistisk ut, i tillegg til at det du spør om er feil, men hun har antagelig et annet grunnlag enn deg ift. hvor mye penger hun mottar.

• Liker 6
Skrevet

Når du omtaler deg selv som "helnorsk" og denne damen som "innvandrer" så kan du ikke forvente å få hyggelige svar, du høres veldig rasistisk ut, i tillegg til at det du spør om er feil, men hun har antagelig et annet grunnlag enn deg ift. hvor mye penger hun mottar.

Hvor har jeg omtalt meg selv som "helnorsk"?

Jeg har heller ikke svart noe som helst rasistisk og jeg har ikke stilt noen spørsmål.

Kan du muligens ha svart på feil innlegg her?

Hvis ikke så er jeg ganske forvirret! Eller kanskje jeg er mindre intelligent?

• Liker 1
Skrevet

La meg ta det en gang til "Grapefrukt". Og det er fordi svaret ditt irriterer meg.

Jeg har ikke omtalt meg selv som "helnorsk" og jeg har ikke kalt noen som helst for "innvandrer".

Jeg har ikke vært rasistisk på noen måte og jeg har ikke stilt noen spørsmål.

Hva hun mottar av penger i forhold til hva jeg har har heller ikke vært noe jeg har bragt på bane.

Jeg begriper rett og slett ikke hvorfor du går løs på meg. :vetikke:

• Liker 7
Skrevet

Jeg har jobbet i NAV i flere år og det er selvfølgelig tull. En av mange svertekampanjer som folk er dumme nok til å tro på - på samme måte som folk trodde at jøder spiste barn på 30 tallet.

Generelt får de lavere satser fordi de har mindre "fartstid", de fleste (selvfølgelig ikke alle) gjør en mye større innsats en etnisk norske (selvfølgelig ikke alle) for å skaffe seg jobb og må søke mange flere jobber før de får en. Husker godt en mann som søkte over 600 jobber og flyttet familien på tvers av landet for en jobb på bensinstasjon - vis meg en nordmann som ville gjort det?!?

• Liker 14
Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Jeg blir provosert når jeg får vite at innvandrere kommer til norge og får dobbel trygd og dobbelt så mye aap som meg osv ...Er dette riktig? Eller tar jeg feil?Jeg få ubetlat litt over 9000 og jeg sliter. Jeg er jo helnorsk, også får jeg vite dette ...Hørte en afriansk dame fortelle at hun fikk dobbelt mye som meg hver mnd. Hun har lært seg flytende norsk på kort tid, noe som er bra. Og nå tar hun vgs fag med meg. Hun kommer stadig med pene klær og virker som om hun har god råd, mens jeg går i slitte klær og har ikke råd.Er dette rettferdig da?

Hvor har jeg omtalt meg selv som "helnorsk"?Jeg har heller ikke svart noe som helst rasistisk og jeg har ikke stilt noen spørsmål.Kan du muligens ha svart på feil innlegg her?Hvis ikke så er jeg ganske forvirret! Eller kanskje jeg er mindre intelligent?

Hvis du AB ikke er ts, så kan du kanskje bruke en signatur slik at man kan skille deg fra ts, som også er Anonym bruker.

La meg ta det en gang til "Grapefrukt". Og det er fordi svaret ditt irriterer meg. Jeg har ikke omtalt meg selv som "helnorsk" og jeg har ikke kalt noen som helst for "innvandrer".Jeg har ikke vært rasistisk på noen måte og jeg har ikke stilt noen spørsmål.Hva hun mottar av penger i forhold til hva jeg har har heller ikke vært noe jeg har bragt på bane.Jeg begriper rett og slett ikke hvorfor du går løs på meg. :vetikke:

Jeg går ut fra at det er du som er ts (trådstarter) og hvis du leser ditt eget startinnlegg så ser du at du både kaller damen innvandrer, du skriver til og med at innvandre kommer til Norge og mottar dobbel trygd. I tillegg omtaler du faktisk deg selv som helnorsk, "jeg er jo helnorsk".

Og tråden heter faktisk "innvandrere får dobbelt så mye penger som meg", så det er jo du som har tatt opp hva hun du går på skole med får av penger i forhold til deg selv.

Er du ikke Ts så kan du kanskje vurdere å signere med et tall eller noe annet så man kan vite hvem som er ts - som var den signerte som anonym bruker først, og hvilke andre anonyme brukere som også svarer i tråden.

Men svaret mitt er likefullt rettet mot deg, ettersom det var du som skrev at man kan svare hyggelig - hvorpå jeg svarer at man ikke kan forvente hyggelige svar når man virker rasistisk i måten man omtaler seg selv og andre på, de fleste her i verden synes nemlig rasisme er en uting.

Endret av grapefrukt
  • Liker 12
Skrevet

Jeg blir provosert når jeg får vite at innvandrere kommer til norge og får dobbel trygd og dobbelt så mye aap som meg osv ...

Er dette riktig? Eller tar jeg feil?

Jeg få ubetlat litt over 9000 og jeg sliter. Jeg er jo helnorsk, også får jeg vite dette ...

Hørte en afriansk dame fortelle at hun fikk dobbelt mye som meg hver mnd. Hun har lært seg flytende norsk på kort tid, noe som er bra. Og nå tar hun vgs fag med meg.

Hun kommer stadig med pene klær og virker som om hun har god råd, mens jeg går i slitte klær og har ikke råd.

Er dette rettferdig da?

Det står tydelig at du er helnorsk, men at noen her hyler opp om rasisme for ingenting, synes jeg er for drøyt. Mange er rasister, og til tider ikke så rart, men gud forby at de vil innrømme det!! Det er liksom ikke politisk korrekt.

• Liker 4
Skrevet

Hvis du AB ikke er ts, så kan du kanskje bruke en signatur slik at man kan skille deg fra ts, som også er Anonym bruker.

Jeg går ut fra at det er du som er ts (trådstarter) og hvis du leser ditt eget startinnlegg så ser du at du både kaller damen innvandrer, du skriver til og med at innvandre kommer til Norge og mottar dobbel trygd. I tillegg omtaler du faktisk deg selv som helnorsk, "jeg er jo helnorsk".

Og tråden heter faktisk "innvandrere får dobbelt så mye penger som meg", så det er jo du som har tatt opp hva hun du går på skole med får av penger i forhold til deg selv.

Er du ikke Ts så kan du kanskje vurdere å signere med et tall eller noe annet så man kan vite hvem som er ts - som var den signerte som anonym bruker først, og hvilke andre anonyme brukere som også svarer i tråden.

Men svaret mitt er likefullt rettet mot deg, ettersom det var du som skrev at man kan svare hyggelig - hvorpå jeg svarer at man ikke kan forvente hyggelige svar når man virker rasistisk i måten man omtaler seg selv og andre på, de fleste her i verden synes nemlig rasisme er en uting.

Det er jo ganske åpenbart når du leser det innlegget du svarer på når du kaller henne rasistisk at hun ikke er TS, da. Hun skriver jo helt klart at det er en annen som er TS og at hun selv har svart TS, jo.

Helt enig i at det ofte er forvirrende å måtte forholde seg til flere AB, men her er det nok bare du som ikke har lest innlegget hennes ordentlig når du antar at hun er TS.

-En helt annen AB.

• Liker 4
Skrevet

Hm, det er jo spørs hvor mange barn dama har, og er hun kanskje skilt? Da får jo hun f.eks ekstra barnetrygd og 64% tilskudd til barnetilsyn, kanskje til og med bostøtte? Kanskje hun har skatteklasse 2 som enslig forsørger?

Det er selvfølgelig ikke sånn at innvandrere får dobbelt trygd. Jeg er innvandrer selv og får mer lønn enn de fleste kolleger, men dette pga utdannelsen jeg har, ikke noe annet.

Så hvor mye man får utbetalt trygt, støtte, lønn og hvilken skatt man betaler kommer helt an på situasjon.

• Liker 2
Skrevet

Alle som mener TS er rasistisk bør ta en titt på ordet "rasisme" i ordboka: Oxford Dictionary: Racism

Å kalle TS for rasist er bare en lavpannet måte å pungtere diskusjonen på. Jeg har selv måttet leve på dagpenger fra NAV (hele 6200 kr i mnd til alle utgifter!), og da blir man naturlig nok veldig opptatt av hvem som får mer penger enn en selv.

Jeg ville spurt dama, jeg... Spør hvorfor hun er berettiget til mer penger enn deg. Det finnes sikkert en logisk forklaring!

Generelt får de lavere satser fordi de har mindre "fartstid", de fleste (selvfølgelig ikke alle) gjør en mye større innsats en etnisk norske (selvfølgelig ikke alle) for å skaffe seg jobb og må søke mange flere jobber før de får en. Husker godt en mann som søkte over 600 jobber og flyttet familien på tvers av landet for en jobb på bensinstasjon - vis meg en nordmann som ville gjort det?!?

Bare av nysgjerrighet... Lavere fartstid? :klo: Hvis man er arbeidsledig etter å ha vært student (=ingen dagpengegrunnlag, og null fartstid i systemet), så får man niks og nada i støtte, uavhengig av hvor flittig man søker på jobber. Hvordan henger dette sammen?

• Liker 3
Skrevet

Bare av nysgjerrighet... Lavere fartstid? :klo: Hvis man er arbeidsledig etter å ha vært student (=ingen dagpengegrunnlag, og null fartstid i systemet), så får man niks og nada i støtte, uavhengig av hvor flittig man søker på jobber. Hvordan henger dette sammen?

Man får jo fortsatt sosialstønad, og det er det de fleste "uten fartstid" får her i landet, uansett hvilket land de kommer fra.

Og ts har da virkelig ikke noe med økonomien til andre enn seg selv å gjøre. Hun har ingen rett til å spørre ut vedkommende.

• Liker 2
Skrevet

AAP:

"Arbeidsavklaringspengene utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget. Størrelsen på arbeidsavklaringspengene avhenger blant annet av

tidligere inntekt

om du forsørger barn

om du får andre folketrygdytelser

om arbeidsevnen din ble nedsatt med minst halvparten før du fylte 26 år

yrkesskade eller yrkessykdom

Stønaden utregnes per dag og gis for fem dager per uke. Forsørger du barn under 18 år, får du et barnetillegg på kr 27 kroner per barn fem dager i uken. Får du flere barn, må du gi NAV-kontoret ditt skriftlig melding innen tre måneder fra fødselen for å få barnetillegg fra fødselstidspunktet. Melder du fra etter at det har gått tre måneder, får du tidligst barnetillegg for det nye barnet fra dagen du melder fra.

Gjennomfører du arbeidsrettede tiltak eller utredning, kan du også søke om tilleggsstønader til dekning av

bøker og undervisningsmateriell

daglige reiser til utredning eller tiltak

utgifter til hjemreiser

flytteutgifter

barnetilsyn i forbindelse med utredning eller tiltak

ekstrautgifter til bolig i forbindelse med utredning eller tiltak"

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

Forstår mange reagerer, da TS temmelig direkte forklarer det som at hennes studiekollega får dpbbelt så mye AAP og trygd som henne fordi dama er afrikansk.

Det er mange ulike årsaker til at du får mindre. Men neppe fordi hun har en annen hudfarge enn ts.

Også stusset jeg på innledningen, trygd OG AAP? (sitat: Jeg blir provosert når jeg får vite at innvandrere kommer til norge og får dobbel trygd og dobbelt så mye aap som meg osv ...")

Jeg trodde AAP var en form for trygd, samme som sykemeldingspenger er det, og pensjon? Og det får man vel ikke flere av, eller kan man få både AAP og sykemeldingspenger?

Eller er jeg på bærtur?

• Liker 3
Skrevet

Hei, ts her! :)

Jeg vil bare si at jeg ikke er en rasist.

Eneste problemet mitt kan være fremmedfrykt, men alle er redd noe som de ikke kjenner.

Men jeg har bodd i norge hele mitt liv, og jeg har jobbet i mange år og betalt skatt, og da forventer jeg at norge skal hjelpe meg når jeg trenger det.

Jeg klarer meg på det lille jeg får, men når det kommer folk fra andre land inn i mitt land og får det bedre enn MEG som har betalt skatt og er født og oppvokst her i landet, så lurer jeg litt på systemet. Helt greit at innvandrere har det like godt som meg, men når de får MER enn meg, og har råd til å spise ute hver dag og kjøpe fine klær hele tiden ... mens jeg ikke har det ... da syns jeg det er noe galt her.

Om jeg innvandrer kommer hit og tar utdannelse og tjener mer enn meg, DET har jeg INGEN problem med, så ikke bland disse tingene ...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror irritasjonen din bunner i at du føler du får for lite trygd i forhold til hva du trenger til livsopphold, snarere enn misunnelse over andre. Jeg vet lite eller ingenting om trygd, og vet heller ikke hva satser du får, eller hva damen du sammenlikner deg får. Du må i midlertid huske at en trygde er ikke bare en trygd. Det er vanskelig å sammenlikne den trygden du får og den andre får. Det er mulig invandrere får et større beløp (ikke vet jeg) for å skape seg en plattform og å komme igang, med å lære språk, for å komme seg i jobb samt bli integrert i samfunnet noe som igjen vil betale seg tilbake til samfunnet. Du får din trygd basert på din bakgrunn.

Istedet for å sammenlikne seg med denne damen som du nok ikke kjenner hele historien til ,eller nøyaktige tall , syns jeg du skal konsentrere deg om hvordan du kan gjøre det beste utav din situasjon. Forstår frustrasjonen din over lite penger og dårlige økonomiske fremtidsutsikter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...