AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Hei. Når jeg liten og vokste opp hadde min familie en enkel men koselig hytte vi brukte masse, i alle ferier og jeg ble enormt knyttet til stedet og hytta, - mer enn jeg er til f.eks huset jeg vokte opp i. Desverre fikk familien min økonomiske problemer og måtte selge den for noen år siden. Det var en sorg for oss alle. Nå har jeg fått høre at hytta er lagt ut for salg igjen. Den er ikke kjempedyr, den selges for 650.000, men for en som ikke har penger er det masse. Mine foreldre har ingen mulighet til å kjøpe. Men jeg har grusmt lyst til å kjøpe den selv, det hadde betydd enormt mye. Problemet er at jeg er 20 år, bare har 50.000 i banken og snart skal studere og få nok av lån iht det. Jeg drømmer om å kjøpe den. Det jeg lurer på er om det ville latt seg gjøre? Ville jeg feks fått lån av banken eller via kredittkort? Hvis jeg kunne delt avbetalingen opp over flere år ville jeg jo nsten klart det, men jeg setter meg i veldig stor gjeld. Skal etter planen studere i utlandet og jeg får lån til det av lånekassen men det blir jo sikkert flere hundre tusen tilsammen. Hva tror dere om dette? Ville det vært mulig å få til? Hvis jeg tok avbetalingen over f.eks 20 år blir det da enormt med renter slik at beløpet dobles eller hvr mye blir det egentlig? Og tror dere jeg vil kunne få lån? Takker for alle svar.
Sissan9 Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg tror i allefall ikke det ville være særlig lurt. Du vil da gå ut av skolen med nær en million i gjeld tilsammen FØR du har kjøpt deg et sted å bo. I mitt hode er hytte noe man kjøper når man har alt annet på plass, og fremdeles overskuddsøkonomi. Ikke først. Og å kjøpe den på kredittkort må du selvsagt ikke finne på, det ville du nok ikke fått til heller. Tviler også på om noen bank vil gi deg lån til det når du ikke har inntekt, eller vil ha det på en del år. Kryss heller fingre for at hytta kommer for salg igjen om 10-15 år, tenker jeg.
Lillah Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Selv om 650 000 kr ikke er MYE penger, har jeg liten tro på at du får låne det, mtp. at du ikke har fast jobb, og i tillegg skal bli student. Alternativet kunne jo vært dersom foreldrene dine hadde kjøpt den, men leid den ut, for å greie å kunne betjene lånet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Takk for svar!! Så dere tror ikke jeg får lån? Hva hvis jeg tok meg to år til å jobbe før studiene og kunne vise til en viss inntekt? Som sagt betyr dette ekstremt mye for meg. Hadde jeg fått banklån ville jeg nok klart å betjene det, hvis det nå ble 1 million sammen med studielånet ville jeg jo klart å betale det ned over 20 år, uten noe særlig problem. Men da hadde jeg vel måttet jobbe en del ved siden av studiene også? For å ha fast inntekt i alle år?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 TS: Kan du ta kontakt med meg på pm? Hei! Tråden ble skrevet fra en venninnes konto her, kunne du gitt meg din mail?
Eco Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Takk for svar!! Så dere tror ikke jeg får lån? Hva hvis jeg tok meg to år til å jobbe før studiene og kunne vise til en viss inntekt? Som sagt betyr dette ekstremt mye for meg. Hadde jeg fått banklån ville jeg nok klart å betjene det, hvis det nå ble 1 million sammen med studielånet ville jeg jo klart å betale det ned over 20 år, uten noe særlig problem. Men da hadde jeg vel måttet jobbe en del ved siden av studiene også? For å ha fast inntekt i alle år? Du trenger forsåvidt kun å dokumentere inntekt akkurat i det øyeblikket lånet tas opp. Så i teorien kan du ta deg jobb på mandag, søke lån på tirsdag, og si opp på onsdag. Men det er absolutt ikke å anbefale. Du må også stille minimum 10% i egenkapital, kanskje mer på fritidsbolig.
applecider Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Nei jeg er rimlig sikker på at du desverre ikke får lån. Når du søker lån, søker du med fjorårets selvangivelse og banken ser på inntekta du hadde i fjor. At du har fast jobb og fast inntekt er "must" for banken. Når det gjelder lån til hytte krever mange banker at du stiller med 25% egenkapital (= oppsparte midler) før du får låne resten. Til sammenligning, så har jeg nettopp søkt lån i 14 banker og til og med hyra en finansangent for å få lån til ny bolig. Jeg har 350.000kr i fast inntekt og har hatt samme jobb i nesten 4 år, eier en leilighet som ved salg gir meg over en halv million egenkapital. Alikevel ville de 14 bankene verken gi meg lån til hytte eller til mellomfinansiering til ny bolig. Siden jeg nå snakker om mellomfinansiering (lån til kjøp av ny bolig før den gamle boligen er solgt), så er jo det noe helt annet enn din situasjon så klart. Du forelår å jobbe 2 år for å kunne vise til en viss inntekt, porblemet er at du da må jobbe minst ett år først, for så å søke lån med fjorårets selvangivelse som forteller bankene hvor mye penger du har tjent, hva u har i jeld, formue osv. Bankene vil nemlig ikke gi deg lån basert på inntekt du får i fremtiden, men på grunnlag av hva du faktisk har tjent i fjor. Man kan da regne med at hytta er solgt når et er gått et år eller to. Men TS, hadde det ikke vært bedre å fortsette å spare penger og så kjøpe deg en leilighet først? Hvis du kjøper hytta så kan det bli vanskelig for deg å få lån til til egen bolig, uten å måtte selge hytta uansett. Hytter sees ikke på som lett omsettelige i eiendomsmarkedet, derfor vil ofte bankene ikke ta pant i hytter for å gi boliglån. Beklager å måtte skuffe deg når det betyr så mye for deg å få denne hytta, men jeg tror ikke det er noe mulighet for deg å få lån til hytta alene Hvis du får foreldrene dine til å stille med sikkerhet i deres bolig, som kausjonister eller medlånere, så KAN det KANSKJE være en LITEN mulighet for at du kan kjøpe den hytta. Kredittkort er uansett utelukket i aller høyeste grad, da du uansett ikke ville få så høye kreditter, og renta er uansett på i mellom 20% og 30% ( lånerenta på boliglån ligger nå på 2,8% - 4% og det sier ganske mye) du ville ikke hatt penger til å betjene en slik kredittkortgjeld, og hytta ville ha kostet sinnsykt mye mer penger enn 650.000 kr med såpass skyhøye renter. Hadde jeg vært deg hadde jeg fortsatt å spare penger i BSU og kjøpt meg leilighet etterhvert. Om noen år, når du har betalt ned en del på lånet og har spart noen penger til, så kan du kanskje ta opp lån til hytte. Jeg har gjort akkurat det, kjøpte leilighet i fjor, i år selger jeg den med flere hundre tusen i fortjeneste og har kjøpt meg et stort småbruk på landet. Jeg er 24 år nå.
applecider Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Du trenger forsåvidt kun å dokumentere inntekt akkurat i det øyeblikket lånet tas opp. Så i teorien kan du ta deg jobb på mandag, søke lån på tirsdag, og si opp på onsdag. Men det er absolutt ikke å anbefale. Du må også stille minimum 10% i egenkapital, kanskje mer på fritidsbolig. Hvordan kan det ha seg, når bankene krever kopi av fjorårets selvangivelse ??? 1
Gjest Badabing Skrevet 31. oktober 2011 #10 Skrevet 31. oktober 2011 Hvordan kan det ha seg, når bankene krever kopi av fjorårets selvangivelse ??? Hos meg så de bare på den siste lønnsslippen da jeg kjøpte meg hus.
applecider Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 Hos meg så de bare på den siste lønnsslippen da jeg kjøpte meg hus. Da utgår isåfall uasett teorien din om å få seg jobb på mandag, søke lån på tirsdag og si opp på onsdag. I alle bankene jeg har søkt lån til begge boligkjøpene ( 14 banker nå, og 17 i fjor) så måtte jeg sende inn selvangivelse for i fjor, 3 siste lønnslipper/siste lønnslipp (dette varierte), næringsoppgave for firmaet mitt, dokumentasjon for inntekt (honorar) fra oppdragsgiver (de jeg leverte tjenester til fra firmaet mitt), i tillegg mått jeg fylle ut navn på arb.giver,tlfnr til arbeidsgiver, ansatt dato, stillingsnavn, stillingsprosent osv. Jeg er i 100% stilling i fastjobb i tillegg til firmaet mitt. Regner med at du også måtte fylle inn informasjon om arbeidsforholdet ditt for å få lån, da bankene er opptatt av fast inntekt fra en fast stilling.
applecider Skrevet 31. oktober 2011 #12 Skrevet 31. oktober 2011 Da utgår isåfall uasett teorien din om å få seg jobb på mandag, søke lån på tirsdag og si opp på onsdag. Beklager, dette var ment til Eco ikke til badabing!
Gjest Badabing Skrevet 31. oktober 2011 #13 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Da utgår isåfall uasett teorien din om å få seg jobb på mandag, søke lån på tirsdag og si opp på onsdag. I alle bankene jeg har søkt lån til begge boligkjøpene ( 14 banker nå, og 17 i fjor) så måtte jeg sende inn selvangivelse for i fjor, 3 siste lønnslipper/siste lønnslipp (dette varierte), næringsoppgave for firmaet mitt, dokumentasjon for inntekt (honorar) fra oppdragsgiver (de jeg leverte tjenester til fra firmaet mitt), i tillegg mått jeg fylle ut navn på arb.giver,tlfnr til arbeidsgiver, ansatt dato, stillingsnavn, stillingsprosent osv. Jeg er i 100% stilling i fastjobb i tillegg til firmaet mitt. Regner med at du også måtte fylle inn informasjon om arbeidsforholdet ditt for å få lån, da bankene er opptatt av fast inntekt fra en fast stilling. Wow.. Men tror ikke alle bankene er så strenge. Viste som sagt bare lønnsslippen min, og så spurte de ikke mer om jobben min. Blir kanskje annerledes om man er selvstendig næringsdrivende. Men sånn generelt ligger jo gjerne hytter ute på markedet en stund, så sånn sett kan det i teorien ordne seg om TS begynner å jobbe nå. Eierforhold til hytter varer jo gjerne lenge også. Selges jo ofte kun ved dødsfall, så det spørs vel om det blir en mulighet så snart igjen. Skjønner deg godt TS, jeg har det samme forholdet til hytta vår. Men husk at du jo skal betjene dette lånet også, så veldig fornuftig er det nok ikke. Endret 31. oktober 2011 av Badabing
applecider Skrevet 31. oktober 2011 #14 Skrevet 31. oktober 2011 Wow.. Men tror ikke alle bankene er så strenge. Viste som sagt bare lønnsslippen min, og så spurte de ikke mer om jobben min. Blir kanskje annerledes om man er selvstendig næringsdrivende. Men sånn generelt ligger jo gjerne hytter ute på markedet en stund, så sånn sett kan det i teorien ordne seg om TS begynner å jobbe nå. Eierforhold til hytter varer jo gjerne lenge også. Selges jo ofte kun ved dødsfall, så det spørs vel om det blir en mulighet så snart igjen. Skjønner deg godt TS, jeg har det samme forholdet til hytta vår. Men husk at du jo skal betjene dette lånet også, så veldig fornuftig er det nok ikke. Forhåpentligvis er ikke alle banker så strenge, men 31 av bankene var det.... Nei, det var ikke fordi jeg er selvstendig næringsdrivende, fordi jeg er det i tillegg til 100% fast stilling i statlig bedrift. Selvstednig næringsdrivende kommer bare med som ekstra inntekt i tillegg til fastlønna. Er forøvrig enig med Badabingom at det nok ikke er så fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #15 Skrevet 31. oktober 2011 Wow.. Men tror ikke alle bankene er så strenge. Viste som sagt bare lønnsslippen min, og så spurte de ikke mer om jobben min. Blir kanskje annerledes om man er selvstendig næringsdrivende. Men sånn generelt ligger jo gjerne hytter ute på markedet en stund, så sånn sett kan det i teorien ordne seg om TS begynner å jobbe nå. Eierforhold til hytter varer jo gjerne lenge også. Selges jo ofte kun ved dødsfall, så det spørs vel om det blir en mulighet så snart igjen. Skjønner deg godt TS, jeg har det samme forholdet til hytta vår. Men husk at du jo skal betjene dette lånet også, så veldig fornuftig er det nok ikke. Vil vel tro at banken din har din historikk med innbetalinger fra arbeidsgiver...? Også er jo skattelistene en viss pekepinn?
Gjest Iah Skrevet 31. oktober 2011 #16 Skrevet 31. oktober 2011 Tråden er ryddet for e-postadresse. Iah, mod
Ergune Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 Hei! Tråden ble skrevet fra en venninnes konto her, kunne du gitt meg din mail? Det er tydeligvis av en eller annen grunn ikke lov, så da blir det vanskelig.
Alison Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Hvordan kan det ha seg, når bankene krever kopi av fjorårets selvangivelse ??? Forhåpentligvis er ikke alle banker så strenge, men 31 av bankene var det.... Nei, det var ikke fordi jeg er selvstendig næringsdrivende, fordi jeg er det i tillegg til 100% fast stilling i statlig bedrift. Selvstednig næringsdrivende kommer bare med som ekstra inntekt i tillegg til fastlønna. Banken vil ha kopi både av selvangivelsen og lønnsslipper. Hos oss bruker vi i hovedsak selvangivelsen til å se på hva slags gjeld og formue kunden har. Lønnsslippene bruker vi for å se hva inntekten er. Det å be om navn og telefonnummer til arbeidsgiver er nok noe som det blir bedt om unntaksvis. De gangene jeg har ringt arbeidsgiver i forbindelse med en lånesøknad har det enten vært spesielle forhold rundt inntekt/inntekspotensiale og/eller mistanke om at dokumentasjonen som er mottatt ikke stemmer. Til TS: Det er nok dessverre lite sannsynlig at du får lån til å kjøpe hytta. For å få lån må du ha fast inntekt som er høy nok til å betjene lånet. Du må også ha god nok sikkerhet for lånet. Siden det er snakk om kjøp av en fritidsbolig må du gjøre regning med å stille med minimum 25 % egenkapital + dekke omkostningene ved kjøpet (totalt nærmere 180.000,- ved kjøp av en hytte til 650.000,- + omkostninger), eventuelt tilleggssikkerhet (realkausjonist). Det blir også sett på historikken din i banken. Endret 31. oktober 2011 av Alison
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #19 Skrevet 1. november 2011 Hei TS her. Nå har det vært en utvikling i saken. Har snakket med mine foreldre og de sier at de kan klare å betale 500.000, MEN ikke et øre ver. Så dette går hvis jeg kan skaffe 150.000 kr. 55.000 har jeg jo, så nå trenger jeg bare 100.000. Tror dere jeg vil kunne få lånt det? Eller er det og for mye for en i min situasjon?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #20 Skrevet 1. november 2011 Har du tatt høyde for omkostningene som Alison beskriver i sitt innlegg, på rundt 180 000kr? Og hvis du og dine foreldre skraper dere for den hytta der, er det ikke noe månedlig utgifter på det? Vedlikehold for høst og vinter osv? Det er vel ikke bare å kjøpe hytta, så holder den seg selv? Jeg bare tenker at dette kan bli for mye for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå