Gå til innhold

Hvorfor bruker ingen kristne det samme som mulismer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Versene i koranen ble åpenbart i en periode på 23 år. Så at det har vært ufullstendige versoner av koranen kan sikkert stemme. Den endelige versonen, som jeg er ganske sikker på at profeten så gjennom selv, har ikke blitt forandret. Jeg tror jeg så et program på history channel eller discovery som viste et elgammelt esemplar av koranen hvor det ikke var noe forskjell fra den vi har idag. Uansett så vet jeg at man har funnet noen sider av en gammel koran som tyder på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Versene i koranen ble åpenbart i en periode på 23 år. Så at det har vært ufullstendige versoner av koranen kan sikkert stemme. Den endelige versonen, som jeg er ganske sikker på at profeten så gjennom selv, har ikke blitt forandret. Jeg tror jeg så et program på history channel eller discovery som viste et elgammelt esemplar av koranen hvor det ikke var noe forskjell fra den vi har idag. Uansett så vet jeg at man har funnet noen sider av en gammel koran som tyder på dette.

Når begynte denne råden å handle om koranen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte denne råden å handle om koranen?

Når chiqita begynte å snakke om de store kokebøkene. :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne kan ha det dritt i Syria, muslimer kan ha det dritt i Norge. Det er like grusomt for den som opplever det. Tror du det er noe bedre å bli banket opp i Norge fordi du er muslim, enn å bli banket opp i Syria fordi du er kristen?

Du har jo misforstått da. I Syria er det staten som er jævelen. I Norge diskriminerer ikke staten. Du blir ikke kidnappet og torturert bare fordi du skriver en kritisk artikkel om Jens Stoltenberg! Du blir ikke trakasert av myndighetene fordi du er muslim.

Slik er realiteten i Syria, det er derfor det er så jævlig å bo der. Syria er et av verdens værste land å bo i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge? (jeg er seriøst nysgjerrig)

Har du lest litt historie? Du vet kolonismen osv? Midtøsten har vært kolonisert i over 100 år. Og etter det har det vært diktatorer som har styrt. Hadde Norge hatt samme hsitorie og bare så vidt begynt og komme seg ut av ting (syria) så hadde det landet her ha vært akkurat som de i midtøsten.

Les bøkene "Stability and change in the modern Middle East" og Islamismen" så tror jeg kanskje du kommer til å forstå mer:)

Hvem har kolonisert midtøsten lengst , europa eller det ottomanske emperiet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria brukte jo Nijab eller hva det no heter.

Bare se på denne videoen her:

Hvorfor dekker ikke kristne seg til også? Og hvorfor ber ikke kristne og muslimer sammen?

Som jeg nevnte i en annen post, forskjellig veilledning. Når skal en kvinne "dekke seg til"? (Paulus referer til hodet/håret - ikke kroppen) Når hun «ber eller taler profetisk», slik det står i 1. Korinter 11: 5. Dette betyr ikke at hun må ha noe på hodet når hun ber i enrom, eller når hun snakker med andre om Bibelens profetier. Hun bør imidlertid ha noe på hodet som et ytre tegn på sin respekt når hun tar seg av oppgaver som vedrører tilbedelsen, og som hennes mann eller en annen mann vanligvis ville ha tatt seg av. Hvis hun ber høyt på vegne av seg selv og andre eller leder et formelt bibelstudium, og dermed er den som underviser, mens hennes mann er til stede, bør hun ha noe på hodet, selv om han ikke har samme tro som henne. Men ettersom Gud har gitt henne myndighet til å undervise sine barn, trenger hun ikke ha noe på hodet når hun ber eller studerer sammen med sine uinnviede barn når mannen hennes ikke er til stede. En sjelden gang hender det kanskje at et innviet mannlig medlem av menigheten er til stede når hun leder et bibelstudium som er avtalt på forhånd, eller at en reisende tilsynsmann som er på besøk, er med henne på et slikt studium. Hvis hun leder studiet, bør hun ha noe på hodet, men han bør framsi bønnen.

Disse versene i Korinterne har av mange blitt brukt til å undertrykke kvinner, men hvis de settes i sammenheng med Bibelen forøvrig blir det mer likeverd :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de fleste kristne har kommet lenger fram i tid.

At vi diskuterer om noen skal få lov til å ha et skaut på hue eller ei viser vel at ingen av oss har kommet noen vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi diskuterer om noen skal få lov til å ha et skaut på hue eller ei viser vel at ingen av oss har kommet noen vei :)

For en fjollete kommentar :sukk:

Hva med at man ikke får gå inn i en katolsk kirke "uanstendig" kledd? Eller at man ikke skal vise undersiden av bena sine til en buddist? Eller gå med sko inn i en moske?

Er dette ting du bare vil overse i all respektløshet fordi at disse menneskene "Ikke har kommet noen vei" i dine øyne?

Håper du fikk med deg at det i kristen sammenheng var snakk om å ha noe på hodet når man gjorde en konkret handling - noe de færreste i kristenheten bryr seg om - på samme måte som de også ignorerer mye av Bibelens veiledning forøvrig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fjollete kommentar :sukk:

Hva med at man ikke får gå inn i en katolsk kirke "uanstendig" kledd? Eller at man ikke skal vise undersiden av bena sine til en buddist? Eller gå med sko inn i en moske?

Er dette ting du bare vil overse i all respektløshet fordi at disse menneskene "Ikke har kommet noen vei" i dine øyne?

Håper du fikk med deg at det i kristen sammenheng var snakk om å ha noe på hodet når man gjorde en konkret handling - noe de færreste i kristenheten bryr seg om - på samme måte som de også ignorerer mye av Bibelens veiledning forøvrig.

Du skjønte virkelig ingenting av det jeg skrev, prøv igjen! Mitt poeng var at vi ikke har kommet noen vei (og det gjelder alle) når skaut på hue eller ikke skaut på hue er det viktigste vi debatterer.

Det gjelder å forstå det enkle faktum at det å tvinge en kvinne til å gå med skaut er like dumt som å tvinge henne til å ikke gå med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte virkelig ingenting av det jeg skrev, prøv igjen! Mitt poeng var at vi ikke har kommet noen vei (og det gjelder alle) når skaut på hue eller ikke skaut på hue er det viktigste vi debatterer.

Det gjelder å forstå det enkle faktum at det å tvinge en kvinne til å gå med skaut er like dumt som å tvinge henne til å ikke gå med det.

Jeg skjønte deg 100%

Vi deler bare ikke synet på hvordan man utviser respekt for andre mennesker iht religion og livsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler bare ikke synet på hvordan man utviser respekt for andre mennesker iht religion og livsyn.

Og hvilket syn har jeg?

Jeg er tilhenger av religionsfrihet. Jeg mener også at kvinner selv må få bestemme om de vil bruke Hijab eller ei.

Du er altså uenig i alle disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilket syn har jeg?

Jeg er tilhenger av religionsfrihet. Jeg mener også at kvinner selv må få bestemme om de vil bruke Hijab eller ei.

Du er altså uenig i alle disse tingene?

Selvsagt ikke - men tråden dreier seg om hvorfor ikke kristne har denne oppfordringen om tildekkelse - noe de da egentlig har - om enn i en mere konkret sammenheng (se tidligere post)

Det jeg mener vedrørende respekt er at HVIS man skal være en tilbeder av NOEN som helst religion så kan man ikke definere "reglene" selv når de allerede ER definert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener vedrørende respekt er at HVIS man skal være en tilbeder av NOEN som helst religion så kan man ikke definere "reglene" selv når de allerede ER definert

Javel, og hva har det med meg å gjøre? Det er du som plutselig kommer med antagelser om hva jeg mener basert på uhyre tynt grunnlag.

Det er fremdeles rimelig opplagt at du ikke forstod ironien i det jeg først sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, og hva har det med meg å gjøre? Det er du som plutselig kommer med antagelser om hva jeg mener basert på uhyre tynt grunnlag.

Det er fremdeles rimelig opplagt at du ikke forstod ironien i det jeg først sa.

Jeg forsto ironien, men den kom litt skjevt da jeg prøvde å svare saklig siden TS konkluderte at ingen forsøkte å svare på spørsmålet. Forøvrig ikke så greit å vite hvilken AB man diskuterer med :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BettyBoop28

Eh jo vi sier at kvinner kan få kle seg slik de vil og ikke slik en bok eller noen rasshøl av noen mannfolk har fortalt dem at de skal. Klart vi har kommet lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil, men ikke forvent å bli respekter når du har så nedlatende holdninger ovenfor folk som aldri har gjort deg no:)

Har du nedlatende holdninger til satanister?

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte i en annen post, forskjellig veilledning. Når skal en kvinne "dekke seg til"? (Paulus referer til hodet/håret - ikke kroppen) Når hun «ber eller taler profetisk», slik det står i 1. Korinter 11: 5. Dette betyr ikke at hun må ha noe på hodet når hun ber i enrom, eller når hun snakker med andre om Bibelens profetier. Hun bør imidlertid ha noe på hodet som et ytre tegn på sin respekt når hun tar seg av oppgaver som vedrører tilbedelsen, og som hennes mann eller en annen mann vanligvis ville ha tatt seg av. Hvis hun ber høyt på vegne av seg selv og andre eller leder et formelt bibelstudium, og dermed er den som underviser, mens hennes mann er til stede, bør hun ha noe på hodet, selv om han ikke har samme tro som henne. Men ettersom Gud har gitt henne myndighet til å undervise sine barn, trenger hun ikke ha noe på hodet når hun ber eller studerer sammen med sine uinnviede barn når mannen hennes ikke er til stede. En sjelden gang hender det kanskje at et innviet mannlig medlem av menigheten er til stede når hun leder et bibelstudium som er avtalt på forhånd, eller at en reisende tilsynsmann som er på besøk, er med henne på et slikt studium. Hvis hun leder studiet, bør hun ha noe på hodet, men han bør framsi bønnen.

Disse versene i Korinterne har av mange blitt brukt til å undertrykke kvinner, men hvis de settes i sammenheng med Bibelen forøvrig blir det mer likeverd :)

Så hvorfor bruker ikke jehovas vitner hijab eller skaut? Det står klart i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Så hvorfor bruker ikke jehovas vitner hijab eller skaut? Det står klart i bibelen.

De dekker til håret i kirka...tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...