Gå til innhold

Hvorfor bruker ingen kristne det samme som mulismer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er jo det jeg prøver og få fram. Hvilke situasjon arabiske land har vært og er under. Men og komme og si at steining skjer i hytt og pine osv (ikke du som sa det) er virkelig og overdrive. De jeg har snakket med som har besøkt landene har som regel gode opplevelser og dele.

De som besøker Nord-Korea har også gode opplevelser å dele. De får kysse statuen av Kim-Jong-Il. De får se vakker natur, spise god mat, bo på fine hotell. De får se flotte bygninger, rene gater uten søppel og tusenvis av mennesker som marsjerer i millimeterpresisjon.

Men med seg på reisen har de en guid. Guiden passer på hvor du går og hva du sier. Om natten går sikkerhetspolitiet gjennom minnekortet på kameraet ditt. Du får aldri lov til å gå hvor du selv ønsker, kun der guiden lar deg gå.

Hvordan kan du være så blind? Hvordan kan du ignorere at millioner av muslimer lever under terror, bare fordi rike turister har det fint der? Har du så liten medfølelse for menneskers lidelse og nød?

Mennesker i land som Syria blir daglig kidnappet, fengslet, torturert og drept fordi de ikke passer inn i "malen" som regimet har fastsatt. Er du homofil? Vil du velge religion selv? Vil du si hva du mener? Vil du være journalist i en avis og skrive om samfunnets problemer? Da kan du ha det jævlig fint i Syria!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er vitsen med å ha et plagg med mye utringning om man likevel skal dekke det til med et annet plagg fordi at utringning er fyfy? Da kan de jo heller lage ett plagg som dekker alt som skal dekkes da?

Ja, det virker noe absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta debatten med Gamal al-Banna, jeg er jo ikke muslim, jeg registrer bare at en svært skriftlærd intellektuell muslim hevder at tildekking av håret ikke er påbudt ifølge Koranen og det rimer da også med det faktum at det knapt var en eneste kvinne som dekket håret når vi studerer årskullene ved Kairo-universitetet tilbake på sekstitallet.

Vet ikke om du har vært i Aserbajdsjan? Det er et land der mer enn 95 % av befolkningen er muslimer, de fleste shiamuslimer. Likevel tror jeg du kunne talt 500 til 1000 kvinner med hijab om du gikk rundt i Oslos gater og vi holdt kontakten på mobil før jeg ville sett den første kvinnen med tildekket hår i Baku, Aserbajdsjans hovedstad. Uniformeringstrenden ikke har slått inn her så landet minner på mange måter om Iran før revolusjonen.

Enig i at det er fler og fler som bruker hijab, eller dekker seg til på andre måter. Dette har nok også mye med det store fokuset på islam og muslimer, og flere og flere søker mer informasjon eller føler et sterkere behov for å identifisere seg som om muslim. Men, tildekningen som sådan er nok ikke ny, det var jo også vanlig i Norge for ikke mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er fler og fler som bruker hijab, eller dekker seg til på andre måter. Dette har nok også mye med det store fokuset på islam og muslimer, og flere og flere søker mer informasjon eller føler et sterkere behov for å identifisere seg som om muslim. Men, tildekningen som sådan er nok ikke ny, det var jo også vanlig i Norge for ikke mange år siden.

Ja, jeg tror du har rett i at det handler om en uniformering for å markere avstand til "de andre", for at muslimer skal synes som gruppe og man skal se at det er mange. Noe som kan være viktig i den grad man ønsker å påvirke samfunnet man lever i. Synlige pressgrupper har større evne til å påvirke kulturen såvel som politikken. Dette behovet er nok sterkere for muslimer som har bosatt seg i Vesten (i den grad de ikke ønsker å gå opp i samfunnene de lever i), derfor ser vi det paradoksale at hijabbruk faktisk kan være mer utbredt her enn i enkelte islamdominerte land.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som besøker Nord-Korea har også gode opplevelser å dele. De får kysse statuen av Kim-Jong-Il. De får se vakker natur, spise god mat, bo på fine hotell. De får se flotte bygninger, rene gater uten søppel og tusenvis av mennesker som marsjerer i millimeterpresisjon.

Men med seg på reisen har de en guid. Guiden passer på hvor du går og hva du sier. Om natten går sikkerhetspolitiet gjennom minnekortet på kameraet ditt. Du får aldri lov til å gå hvor du selv ønsker, kun der guiden lar deg gå.

Hvordan kan du være så blind? Hvordan kan du ignorere at millioner av muslimer lever under terror, bare fordi rike turister har det fint der? Har du så liten medfølelse for menneskers lidelse og nød?

Mennesker i land som Syria blir daglig kidnappet, fengslet, torturert og drept fordi de ikke passer inn i "malen" som regimet har fastsatt. Er du homofil? Vil du velge religion selv? Vil du si hva du mener? Vil du være journalist i en avis og skrive om samfunnets problemer? Da kan du ha det jævlig fint i Syria!

Tror du seriøst jeg overser alt som skjer der??? Jeg har jo søren meg familie i områdene!

Akkurat den diskusjonen her starta fordi to stk påsto at islam er grunnen til alt, og at muslimer fordi de er muslimer gjør dårlige ting. Også ble det prøvd og dra en sammenkobling mellom Midtøsten er i en fæl situasjon + Midtøsten er "muslimsk" (bortsett fra at mange andre religioner er representert) = muslimer er noe dritt. Og da sa jeg at nei det er ikke derfor, landene har som du selv sier blitt styrt av umenneskelige diktatorer og vært kolonisert i over 100 år. Så det er ikke så enkelt.

Samtidig så kjenner jeg mange som har BODD der i over 5 år, disse er studenter da altså ikke styrtrike turister som bare drar i de fine områdene og går rundt med guide, og som sjenerelt har gode opplevelser med masse hyggelige folk. At dere prøver å påstå at det er umulig å ha det bra i disse landene er idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere prøver å påstå at det er umulig å ha det bra i disse landene er idiotisk.

Det eneste jeg prøvde å argumentere for var hvor galt det er å påstå at disse landene er særlig gode. Syria utmerker seg som et av verdens værste land å leve i. Kanskje ikke for utlendinger som er på besøk.

Det er mulig å ha det bra i disse landene, men kun så lenge du er heteroseksuell, ikke kritiserer regimet eller konverterer fra islam.

Endret av Ekerilar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg prøvde å argumentere for var hvor galt det er å påstå at disse landene er gode.

Det er mulig å ha det bra i disse landene, men kun så lenge du er heteroseksuell, ikke kritiserer regimet eller konverterer fra islam.

Desverre er det sånn ja.

Så føler jeg at det ikke går ann å ha det bra her så lenge man er muslim, bruker hijab og heter Fatima. Man sliter med å få jobb, man blir konstant snakket dritt om i media, man bir konstant sett på som kriminell, uten intelligens, undertrykt, klarer ikke tenke selv eller ha egne meninger, sliter med å få leilighet osv osv.

Og hva for man som svar når man sier sånt? PELL DEG UT AV LANDET!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ille som du sier, og det er et dårlig samfunn dersom du oppfatter det slik.

Det er nok ikke bare meg...

Meeeeeeen, jeg er fortsatt ufattelig heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det sånn ja.

Så føler jeg at det ikke går ann å ha det bra her så lenge man er muslim, bruker hijab og heter Fatima. Man sliter med å få jobb, man blir konstant snakket dritt om i media, man bir konstant sett på som kriminell, uten intelligens, undertrykt, klarer ikke tenke selv eller ha egne meninger, sliter med å få leilighet osv osv.

Og hva for man som svar når man sier sånt? PELL DEG UT AV LANDET!!

Det er nok ikke bare meg...

Meeeeeeen, jeg er fortsatt ufattelig heldig :)

En tanke selvmotsigende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke selvmotsigende.

Ikke nødvendigvis. Heldig som ikke blir fengslet, torturert eller drept, slik mange blir i Syria.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du seriøst jeg overser alt som skjer der??? Jeg har jo søren meg familie i områdene!

Akkurat den diskusjonen her starta fordi to stk påsto at islam er grunnen til alt, og at muslimer fordi de er muslimer gjør dårlige ting. Også ble det prøvd og dra en sammenkobling mellom Midtøsten er i en fæl situasjon + Midtøsten er "muslimsk" (bortsett fra at mange andre religioner er representert) = muslimer er noe dritt. Og da sa jeg at nei det er ikke derfor, landene har som du selv sier blitt styrt av umenneskelige diktatorer og vært kolonisert i over 100 år. Så det er ikke så enkelt.

Samtidig så kjenner jeg mange som har BODD der i over 5 år, disse er studenter da altså ikke styrtrike turister som bare drar i de fine områdene og går rundt med guide, og som sjenerelt har gode opplevelser med masse hyggelige folk. At dere prøver å påstå at det er umulig å ha det bra i disse landene er idiotisk.

100 års kolonihistorie er jo bare en liten flik av historien, vi har i tillegg bortimot 1300 års muslimsk imperialisme. Da Muhammed og hans menn i sin tid med våpen i hånd la under seg store deler av Det kristne bysantinske riket var det jo ikke tomme områder, kristendommen som var innført før Romerrikets deling preget sivilisasjonen i Levanten, og disse områdene ble nå gradvis islamifisert under muslimske herskere. Senter for det kristne Østromerriket var Konstantinopel, våre dagers Istanbul, en by som i dag er nesten rent muslimsk. Imperialisme er altså ikke noe Vesten har monopol på.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke selvmotsigende.

Vil du heller at jeg skal sitte og syte dagen lang?

Hvem sa at livet var lett, ja jeg synes det er utrolig dårlig gjort at det skal være sånn. Men som sagt, jeg er fortsatt utrolig heldig med alt jeg har og alt jeg har muligheten til. Jeg vil heller fokusere på det positive, som at ikke alle nordmenn er sånn osv. Hadde jeg gjort det motsatte hadde jeg blitt gal..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøder, kristne og muslimer har samme gud jo.

Selvsagt så kan jo enkelte være uenige i det, men har flere muslimske venner som sier det og har sett det også på islam.no/forum at mange der også er enig i at kristnr og muslimer har samme gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Gud - forskjellig veiledning

Jødene bruker Mosebøkene ++ (Toraen)

Muslimene bruker Koranen

Kristne bruker Bibelen

Sjekk selv og finn ut hva som passer for deg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøder, kristne og muslimer har samme gud jo.

Selvsagt så kan jo enkelte være uenige i det, men har flere muslimske venner som sier det og har sett det også på islam.no/forum at mange der også er enig i at kristnr og muslimer har samme gud.

De kristne har også samme gud, selv om de kriger mot hverandre og kaller hverandre for satans disipler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts her. Dere svarer jo ikke på spørsmålet.

Jeg vil heller snu spørsmålet rundt. Hvorfor skal kristne kvinner dekke seg til? Hvorfor skal kristne og muslimer be sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange nordmenn som har bodd i Syria, Libanon, Tunia, Marocco osv. Alle vil tilbake, og alle elsket det:)

Stoler mer på dem.

HERREJESUS!

jeg tror ikke at dine venner bodde i områdene jeg bodde i. Jeg bodde i sterkt relgiøst påvirket område. Når jeg gikk forbi ropte de hore etter meg fordi jeg var kristen, jeg ble mobbet på skolen, jeg ble truet av mine medelever, kirken jeg gikk i ble det gjort hærværk på vær uke. Vi har det vondt og dine norske venner med sine penger og sine norske pass hadde det nok litt bedre enn vi som bodde der fast.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden at Norske kvinner brukte skaut. Kristendommen er ikke så sterk lengere, om vi har fått vett og egne meninger eller hva som er årsaken kan jo diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...