Gå til innhold

Hvorfor bruker ingen kristne det samme som mulismer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maria brukte jo Nijab eller hva det no heter.

Bare se på denne videoen her:

Hvorfor dekker ikke kristne seg til også? Og hvorfor ber ikke kristne og muslimer sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Før i tida var det vanleg å dekke til håret for kristne kvinner, iallfall ved spesielle høve. Bestemora mi hadde alltid skaut i kyrkja, og tok det ikkje av. Dei ortodokse kvinnene i Israel går ofte med parykk, dei vil ikkje vise sitt "ekte" hår. Kristne og muslimar har så vidt eg veit bede saman ved spesielle høve, det har vore møte som samla imamar og prestar frå ulike kyrkjelydar, til dømes i samband med 22.07.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker mat, naboen liker mat, hvorfor spiser dere ikke sammen?

Mormoren din gikk i skjørt, hvorfor går ikke du i skjørt?

<Kultur er den store forskjellen, selv om muslimer og kristne henvender seg til samme gud.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Du liker mat, naboen liker mat, hvorfor spiser dere ikke sammen?

Mormoren din gikk i skjørt, hvorfor går ikke du i skjørt?

<Kultur er den store forskjellen, selv om muslimer og kristne henvender seg til samme gud.

Jeg tror ikke muslimer og kristne er enige med deg om at de henvender seg til samme gud. Kristne henvender seg til den kristne gud som har vist seg for dem i Jesus Kristus, og dette er ikke muslimene enige i.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke muslimer og kristne er enige med deg om at de henvender seg til samme gud. Kristne henvender seg til den kristne gud som har vist seg for dem i Jesus Kristus, og dette er ikke muslimene enige i.

Nja, de mener vel at Jesus var en profet slik som Muhammed. Tror det er enighet rundt at det finnes èn gud, men forskjellige navn og måter å forholde seg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Nja, de mener vel at Jesus var en profet slik som Muhammed. Tror det er enighet rundt at det finnes èn gud, men forskjellige navn og måter å forholde seg til den.

Ja, det er enighet om at det finnes èn gud, de er begge monoteistiske religioner. Men de legger så mye forskjellig i "hver sin gud" at det er problematisk å heve at de tilber den samme gud.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er enighet om at det finnes èn gud, de er begge monoteistiske religioner. Men de legger så mye forskjellig i "hver sin gud" at det er problematisk å heve at de tilber den samme gud.

Det er vel ikke problematisk å hevde det? Jeg kjenner flere som sier det samme, både muslimer og kristne - kulturer er forskjellen - ikke guden i seg selv. Men begge sider mener selvsagt at deres religion er nærmest denne guden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk skrevet flere steder i Paulus at kvinner skal dekke til håret, og så har man jo jomfru Maria som et eksempel.

Jeg tror problemet er at hijaben har blitt et så sterkt islamsk symbol at det hadde sikkert vært litt uheldig fra et kristent syn og skulle bli sett på som en muslim hele tiden og av alle. Men jeg er ganske sikker på at det var vanlig før det ble et så "muslimsk" symbol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som muslim selv ser jeg ikke noe problem i å si at vi tilber samme Gud. Det vi muslimer ikke er enige i, er statusen Jesus(fvmh) får, altså at Jesus var Gud i menneskesikkelse. I islam er Jesus(fvmh) en høyt respektert, og en av de største profetene. Jeg kan ikke være muslim hvis jeg ikke tror på han, men noe mer enn en unik og god profet er han da altså ikke (for muslimer)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fordi kristne har utviklet seg og det har ikke muslimer

Nommen, ikke møtt en muslim før? We should meet:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket da?

syria og selv om dette er en av de minst værste av de muslimske lendene var det fortsatt helt forferdelig, og må bare si tror dere det er en tilfeldighet at alle muslimske land er fattige og uutannede?

Endret av melissa987
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syria og selv om dette er en av de minst værste landene var det fortsatt helt forferdelig, og må bare si tror dere det er en tilfeldighet at alle muslimske land er fattige og uutannede?

Syria er et av de værste landene i verden, så jeg synes det er overraskende at du rangerer de høyt sammenlignet med andre land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syria er et av de værste landene i verden, så jeg synes det er overraskende at du rangerer de høyt sammenlignet med andre land.

det var ikke det jeg mente, det jeg mente er at det er en av de beste muslimske lendene, det er ikke like ille som f.eks pakistan eller Saudi-arabia

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syria og selv om dette er en av de minst værste landene var det fortsatt helt forferdelig, og må bare si tror dere det er en tilfeldighet at alle muslimske land er fattige og uutannede?

Hvor lenge? (jeg er seriøst nysgjerrig)

Har du lest litt historie? Du vet kolonismen osv? Midtøsten har vært kolonisert i over 100 år. Og etter det har det vært diktatorer som har styrt. Hadde Norge hatt samme hsitorie og bare så vidt begynt og komme seg ut av ting (syria) så hadde det landet her ha vært akkurat som de i midtøsten.

Les bøkene "Stability and change in the modern Middle East" og Islamismen" så tror jeg kanskje du kommer til å forstå mer:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge? (jeg er seriøst nysgjerrig)

Har du lest litt historie? Du vet kolonismen osv? Midtøsten har vært kolonisert i over 100 år. Og etter det har det vært diktatorer som har styrt. Hadde Norge hatt samme hsitorie og bare så vidt begynt og komme seg ut av ting (syria) så hadde det landet her ha vært akkurat som de i midtøsten.

Les bøkene "Stability and change in the modern Middle East" og Islamismen" så tror jeg kanskje du kommer til å forstå mer:)

Lev i et muslimskt land i 10 år så kommer du til å forstå mer :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...