Gå til innhold

Del dine beste flyttetips

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå er det snart klart for flytting her i gården. Jeg har sikkert flyttet ett dusin ganger før, men søker andres gode tips, da jeg synes at flytting er noe herk. Er riktignok høygravid denne gangen, så jeg slipper å bære og vaske rundt etterpå (vi skal forresten ha flyttebyrå), men satser på å pakke alt i esker selv. Vi er en familie på 5, hvorav de to eldste barna går på skole e.l. langt hjemmefra, så det er nok av saker å ta med seg!

Kanskje denne tråden også kan være til nytte for andre som skal flytte?

Endret av absinthia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare ett tips: Skriv på eskene hva de inneholder! :)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har også berre eitt tips: Lag ei "survival-eske til kjøkkenet. I den pakkar du vannkokar, kaffe/te, salt og litt krydder, brødknivar, Steikespade, steikepanne, matolje, fjøl, bestikk, servise og glas til alle i familien og noko tørrmat. Kvar av dei som flyttar bør pakke ein koffert inkl. toalettmappe som om dei skulle på ferie. På den måten slepp du å leite igjennom alle kassene for å finne det mest elementære.

• Liker 3
Skrevet

Skaff nok pappesker i ulike størrelser. Og tenk på hvor tunge de blir når du fyller dem. (Høres sikkert veldig elementert ut, men har erfaring med at ikke alle tenker på dette.)

Skriv innhold på eskene, og hvilket rom/etasje de skal bæres inn i, spesielt dersom dere får flyttehjelp av andre.

Skru fra hverandre det som kan skrus fra hverandre av møbler, og bruk pakketeip til å teipe sammen de delene som er ca like store. Sruene samler du i en pose, som du har i håndveska.

Du får kjøpt store ruller med bobleplast på feks biltema, disse gjør det veldig mye enklere å pakke glass osv.

Benytt anledningen til å kaste mest mulig. Sjekk også datoen på alt i kjøkkenskapet.

Gjest navnelapp
Skrevet

Når du skrur noko frå kvarandre: Putt skruar og mutrar og skiver i ein brødpose, og teip det fast på møbelet det høyrer til.

• Liker 1
Gjest otrivin
Skrevet

Hvis noe kan monteres før flytting. Gjør det.

Vi hadde montert alt utenom seng, sofa og skap til soverommet... Brukte bare sånn 2 timer på å flytte, montere og vaske. :P

Som andre skriver, pakk etter rom. Skriv f. eks. bad og ta alt fra badet i en eske.

Legg det i den rekkefølgen du skal sette det på plass.

Skrevet

Som flere andre nevner, skriv hvilket rom flyttekassene tilhører og hva som er i. Jeg kjøpte en stooooor rull bobleplast på Staples, superkjekt!

Skrevet

Jeg har hørt at Ikea har flytteesker med rom til glass, så det er mitt tips.

Ellers lurer jeg på om tilsvarende finnes andre steder, for eksempel på Clas Ohlson?

Skrevet

Eg har også berre eitt tips: Lag ei "survival-eske til kjøkkenet. I den pakkar du vannkokar, kaffe/te, salt og litt krydder, brødknivar, Steikespade, steikepanne, matolje, fjøl, bestikk, servise og glas til alle i familien og noko tørrmat. Kvar av dei som flyttar bør pakke ein koffert inkl. toalettmappe som om dei skulle på ferie. På den måten slepp du å leite igjennom alle kassene for å finne det mest elementære.

Støtter denne. Samtidig kan denne survival-esken lage seg litt selv, ved at man pakker sist det man bruker mest (de vanligste kjøkkentingene + kjøleskap/matskap).

Mitt aller, aller beste flyttetips etter å ha flyttet MANGE ganger, er å kaste mest mulig før du flytter. Gud så mye vi har på boden som bare har blitt flyttet fra forrige bod til neste. Tipper mye av det har blitt med siden vi flyttet hjemmefra.

Det er fortsatt loppemarkedsesong, så benytt anledningen til å tømme boder, skuffer, skap, kommoder, skjenker og kistebunner :).

Skrevet

Og sørg for at bunnen på eskene holder, ikke pakk for tungt! Da vil du til slutt ende opp med en gjeng BLIDE flyttefolk, som IKKE har vondt i ryggen ;-)

Skrevet

Ikke flytt med skittentøy - vask alt før dere flytter. Som nyinnflyttet finner man ikke en gang vaskepulver, og man har gjerne litt annet å styre med enn klesvask. Etter min erfaring med 11 flyttinger, blir ikke klesvask prioritert de første dagene, så ta mest mulig på forhånd!

Og ikke nøl med å kaste. Å pakke ting ut og finne plass til alt, tar lang tid, og da er det greit å ikke ha tatt med seg så mye unødvendig. Som f. eks. den halvtomme solkremen innerst i skapet på badet. Kjøp heller en ny til neste sommer.

Og vær snar med å endre adresse, så du slipper å dra tilbake flere ganger for å sjekke postkassen!

Lykke til. :)

Skrevet (endret)

Takk for mange fine tips, noen har jeg erfart selv og andre var nye tanker som jeg tenker å ta med på ferden. Tar gjerne i mot flere! :)

Endret av absinthia
Gjest Consensio
Skrevet

Støtter bare oppunder alt som er nevnt her. "survival"-eske har reddet meg mange ganger :fnise:

Det pluss en sekk med toalettsaker og klær.

Skrevet

Mitt beste tips er å kaste mest mulig FØR du flytter. Kast med hard hånd.

Merk esker sånn at du vet hvilket rom du hører hjemme i.

Pakk de viktigste tingene som dere vil ha bruk for de første dagene for seg og merk esken(e).

Ha en planløsning for møbler klar i hodet før dere flytter.

Gjest Coolaid
Skrevet

Flyttetips fra de gangene vi har flyttet (famlilie på 4)

Start i sinnsykt god tid på i forveien.

Ha en "general" som styrer flyttegjengen og fortell klart og tydelig hva som skal gjøres. Ha overblikk og komander!

Samle alt du har av venner, kompiser osv... og avtale dato og kl slett for flyttedagen. Skaff en gjeng som kan vaske ut av det gamle stedet, er mann 10 stk blir alt vasket ned veldig fort!

Skaff barnevakt dersom du har små barn som ikke kan hjelpe til med flyttingen og bare går i veien.

Samle banankasser gratis fra dagligvare butikker flere uker/måneder før du skal flytte. Pakk litt og litt - du har mange ting du ikke trenger daglig.

Gå på vinmonopolet og få tomme esker fra vinflasker. Disse funker utrolig godt til å pakke glass, krus, flasker osv i.

Har du mye å flytte lønner det seg å leie en lastebil med lift, enn å kjøre mange smålass med mindre biler. Ikke så dyrt heller, og husk å bestille lenge i forveien.

Skriv innhold på kassene og til hvilket rom de skal i det nye huset. Da vet flyttegjengen hvor de skal og du slipper å stå med det senere alene.

Skaff sekkejul. Da kan man flytte mange kasser på en gang uten at det blir så tungt. Dersom tilkomsten tillater det kan du også bruke palle og pallejekk også veldig lettvint.

Lag et enkelt måltid til flyttegjengen , feks pølser i brød. Gi alle mat så jobber de bedre og mer effektivt. Husk også å dele ut drikke underveis - kjøp en kasse med vannflasker.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg støttar det med vinkasser til glas! Dei er også fine til bøker viss du fjernar "romma" inni, då blir bokkassene plutseleg overkomelege å bere, også for oss damene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...