AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Noen som har en schæfer kennel å anbefale? Som har leveringsklare nå eller snart .. Er en jungel av kenler å velge mellom,så er ikke bare bare.. Skal ha en familiehund,driver med litt trening og litt spor. Ellers vil det bli en familiehund
Gjest badeand1 Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Har du hatt hund før? Vet du hva de vil si å ha en valp i huset? Har du tid til å trene den? osvosv?
la Flaca Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Ettersom de "driver med trening og spor" går jeg ut ifra at de er hundefolk fra før? Men særlig når det gjelder schäfer ville jeg vært veldig nøye ved valg av oppdrett altså. Ta ihvertfall ikke hensyn til hvem som har kull, dropp stresset. Jeg vet mange kjøper schäfer utenfor Norge, pga mye dårlig gemytt her. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Kennel? Kenler? Om det er sånn å forstå at du er ute etter å kjøpe hund - ikke sette bort en hund du allerede har, mens du er på ferie - så er mitt tips å roe helt ned med å finne hund som er "leveringsklar nå eller snart". Bruk heller god til på å sette deg inn i forskjellige potensielle oppdrettere, (lokale, nasjonale utenlandske?), linjer og klubber slik at du kan få hjelp til å finne den rette valpen og oppdretteren for deg. Om du ikke allerede er godt inne i rasen, vil jeg anbefale å lese om genetikk, helseproblemer, aktuelle helseprogram ++ slik at du er godt forberedt og vet hva du skal se etter og hva som gjør en god og seriøs oppdretter. Det tror jeg du vil ha mye mer igjen for i det lange løp
Havtorn Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Og dessverre er det ikke bare gemytt det står på her til lands. Eller uti verden for den saks skyld. Hva slags linjer er det du ser etter? Personlig hadde jeg sett meg om etter schæfer fra gode arbeidslinjer med sunne og stabile foreldredyr, kan godt hende du må belage deg på litt venteliste uansett dersom du vil ha både et godt hode og en god kropp, men det er det absolutt verdt! (Selv ville jeg aaaldri hatt en 8 uker gammel valp i vintermånedene, men det er nå meg ) Enkelt sagt, bruk hodet. Er ofte en grunn til at valper på en 14-15 uker fremdeles ligger til 8-9000 kr på finn. Når det er snakk om en rase med mye rusk, vær ekstra kresen. Det får dere mye igjen i senere, både med tanke på trening og hvor godt kjent man egentlig behøver å bli med den lokale veterinæren.
DBM Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Hvis du ikke har tenkt å bruke hunden noe særlig utover "litt trening og litt spor", så ville jeg sett på andre raser. Schäferhunden er en brukshund og da bør du helst ha noen planer om et aktivt hundehold, gjerne organisert trening i en hundeklubb e.l. 1
Chiara Skrevet 28. januar 2013 #8 Skrevet 28. januar 2013 Jeg drar gjerne opp denne tråden igjen. Vi skal kjøpe schæfer i løpet av året, men er opptatt av å få en hund som er sunn, frisk og godt gemytt. Er det noen som har erfaringer med oppdrettere i Sverige? Jeg har lest en plass at det er sunnere linjer der, pga mindre innavl. Evt om noen har gode erfaringer med oppdrettere på Østlandet?
Sugerøret Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 De fleste schæfere i Norge er ødelagt. Du vil dog,finne brukslinjer som er mer friske. Hva skal du bruke hunden til ? En bruksschæfer er en krevendes hund.
Chiara Skrevet 29. januar 2013 #10 Skrevet 29. januar 2013 JEg har ikke noen klar formening ennå, men det blir nok kombinasjon av flere aktiviteter, i tillegg til å være familiehund. Jeg vil nok også se litt an hva oppdretteren han brukt sine hunder til. Det blir hvertfall mye lydighetstrening, kunne tenkt meg å konkurrere innen lydighet. Dette er en gjennomtenkt avgjørelse og vi har familie som tidligere har konkurrert på høyt nivå i lydighet med schæfere, så vi har god bakgrunn.
LittleJ Skrevet 29. januar 2013 #11 Skrevet 29. januar 2013 Hvis du ikke har tenkt å bruke hunden noe særlig utover "litt trening og litt spor", så ville jeg sett på andre raser. Schäferhunden er en brukshund og da bør du helst ha noen planer om et aktivt hundehold, gjerne organisert trening i en hundeklubb e.l. Jeg hadde min schæfer i 11 år, drev ikke med en dritt og han hadde det helt topp =P Skulle man derimot ønske en svart/grå schæfer må man ha planer om litt bruk. Schæfere er egentlig veldig tilpasningsdyktige. Det er jo ikke noe sofahund, men min feks. som for det meste løp løs på gården syns også det var heeelt toppers å besøke meg på hybelen når jeg gikk på skole. Så å si at man ikke kan kjøpe schæfer om man skal ha et ganske normalt hundehold blir veldig feil!
Chiara Skrevet 29. januar 2013 #12 Skrevet 29. januar 2013 Jeg hadde min schæfer i 11 år, drev ikke med en dritt og han hadde det helt topp =P Skulle man derimot ønske en svart/grå schæfer må man ha planer om litt bruk. Schæfere er egentlig veldig tilpasningsdyktige. Det er jo ikke noe sofahund, men min feks. som for det meste løp løs på gården syns også det var heeelt toppers å besøke meg på hybelen når jeg gikk på skole. Så å si at man ikke kan kjøpe schæfer om man skal ha et ganske normalt hundehold blir veldig feil! Så hyggelig å høre at den fungerte bra som familiehund også! :-) Er det noen som kjenner til oppdrettere i Sverige, da? :-)
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #13 Skrevet 29. januar 2013 Så hyggelig å høre at den fungerte bra som familiehund også! :-) Er det noen som kjenner til oppdrettere i Sverige, da? :-) http://www.midalvaland.com/ Har en hund herfra - og dette er den mest fantastiske bikkja jeg har vært borti! Trygg, stabil, veldig lettlært, og et nydelig gemytt. Dette er også en seriøs kennel som følger opp valpene - har kun godt inntrykk av dem Anonym poster: e4e1432817845088e8d30ec982569b2a
LittleJ Skrevet 29. januar 2013 #14 Skrevet 29. januar 2013 Så hyggelig å høre at den fungerte bra som familiehund også! :-) Er det noen som kjenner til oppdrettere i Sverige, da? :-) De hadde ikke vært Norges mest populære hund om de ikke gjorde det =) Igjen, hadde de ikke vært det hadde kanskje avlen vært litt bedre på de... Kjenner ikke til noen i Sverige, men det finnes sikkert en schæferhundklubb ell noe? Eller så er det mange bra fra Tyskland også! Min var faktisk halvt svensk, halvt tysk og han hadde INGEN "schæfersykdommer" =)
GMG Skrevet 1. mars 2017 #15 Skrevet 1. mars 2017 Må være veldig forsiktig med oppdrettere, de alle er kjempe flinke å prata å vise fine hundene. De sier bare bra om sin kennel, og det bli feil. På grunn alle kenel har noen gang fåt noen valp som vært med noen skade og naturligvis vanlig familie vill har sånne valp også, vis de ser på hund som familieshund. Men mange oppdrettere avlyve valpene vis de har små problem med helse, dette jeg kalle oppdrettere som har hjerne hvor gå i bare pengene, som fabrik.... Har kjøpt schæfer til utstiling og sport fra Rallarbo oppdrettere og min valp begynte bli dårlig i en bein, så vi fikk vite etter røngen bilder at hund har AD og veldig svak HD. Oppdrettere er ikke vilig samarbeide, bare avlyve sier og ta ny valp, helt forferdelig. Nå min 4 mnd valp er i operasjon og dyrlege bare riste på hude at noen kan si slik. Har kontaktet 5 dyrlege og ingen klaget at røngen bilde dårlig (som rallarbo klaget) og ingen sa at må avlyves valpen. Oppdrettere vise ikke vilje å støte deg når kommer problem, og da du sier den ekte ansikten. Ellers alle oppdrettere "veldig hyggelig" når valp er bra.... Jeg skal har en valp til ettervært men da bli fra en Kennel, men ikke fra en fabrik!!!!
ArtyFarty Skrevet 1. mars 2017 #16 Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, GMG skrev: Må være veldig forsiktig med oppdrettere, de alle er kjempe flinke å prata å vise fine hundene. De sier bare bra om sin kennel, og det bli feil. På grunn alle kenel har noen gang fåt noen valp som vært med noen skade og naturligvis vanlig familie vill har sånne valp også, vis de ser på hund som familieshund. Men mange oppdrettere avlyve valpene vis de har små problem med helse, dette jeg kalle oppdrettere som har hjerne hvor gå i bare pengene, som fabrik.... Har kjøpt schæfer til utstiling og sport fra Rallarbo oppdrettere og min valp begynte bli dårlig i en bein, så vi fikk vite etter røngen bilder at hund har AD og veldig svak HD. Oppdrettere er ikke vilig samarbeide, bare avlyve sier og ta ny valp, helt forferdelig. Nå min 4 mnd valp er i operasjon og dyrlege bare riste på hude at noen kan si slik. Har kontaktet 5 dyrlege og ingen klaget at røngen bilde dårlig (som rallarbo klaget) og ingen sa at må avlyves valpen. Oppdrettere vise ikke vilje å støte deg når kommer problem, og da du sier den ekte ansikten. Ellers alle oppdrettere "veldig hyggelig" når valp er bra.... Jeg skal har en valp til ettervært men da bli fra en Kennel, men ikke fra en fabrik!!!! Tråden er fra 2011..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå