Gå til innhold

Hvordan lage grøt med nok næring/jern?

Anbefalte innlegg

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Etter å ha sett på Forbrukerinspektørene om innholdet av helseskadelig palmeolje i mme og babygrøt,ønsker jeg å lage babygrøten selv.har kjøpt hirse, rismel og maismel. (Hun fikk løs mage av gluten så venter litt med det).Men hva kan jeg gjøre for å sikre at det inneholder nok jern og næring? Hun får ett grøtmåltid og ett hjemmelaget middagsmåltid hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hørte om dette programmet..

Men testet de ikke bare middagsglass?

Gjest pysepusen
Skrevet

Da bruker du jernrike kornslag som f.eks hirse og havre! Dessuten er det supert med aprikosmos enten i grøten eller etter (de inneholder godt med jern samt C-vitaminer som letter opptaket til jern). I tillegg så passer du på å ha godt med grønne grønnsaker i middagene, og gjerne også søtpotet. Laks, kalkun, rødt kjøtt osv. inneholder også godt med jern. Samlet får hun da i seg godt med jern :) Anbefaler deg å lese bloggen Bare barnemat :)

• Liker 4
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Jeg hørte om dette programmet..

Men testet de ikke bare middagsglass?

De testet middagsglass i forhold til jerninnhold, men saken om innhold av palmolje gjelder samtlige norske barnematmerker i både grøt og MME. Jeg får ikke laget MME selv, så får begynne å lage grøt selv og se hvordan det går....:/

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Da bruker du jernrike kornslag som f.eks hirse og havre! Dessuten er det supert med aprikosmos enten i grøten eller etter (de inneholder godt med jern samt C-vitaminer som letter opptaket til jern). I tillegg så passer du på å ha godt med grønne grønnsaker i middagene, og gjerne også søtpotet. Laks, kalkun, rødt kjøtt osv. inneholder også godt med jern. Samlet får hun da i seg godt med jern :) Anbefaler deg å lese bloggen Bare barnemat :)

Aprikos er herved kjøpt inn, så det skal lages til og serveres i dag! Tusen takk for info, nå føler jeg meg litt tryggere... Skal følge med på bloggen også. Takktakk :tommel:

Skrevet

Synes det er helt horribelt at barnemat og melkeerstatning er basert på palmeolje. Datteren vår er allergisk mot melkeprotein og får derfor melkeerstatning på resept. Hovedingrediens? Palmeolje...

Denne saken ga meg et spark bak til å gjøre det jeg har tenkt på lenge, kontakte produsenten og høre om de planlegger å fase ut palmeolje. Så får vi se hva de svarer.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal unger ha grøt med tilsatt jern i det hele tatt lurer jeg på?

Kunstig fremstilt pulver som man blander i vann, det skal liksom være nødvendig?

Tror man kommer langt med et kosthold med mye jern. Grønne grønnsaker, rent kjøtt osv. Er ikke så rart at småbarn er kresne her til lands når de har vokst opp på pulvergrøt, pulvermelk og middagsglass som smaker det samme alt sammen.

Skrevet

Oppskrift? Hvis du vil dele :) hva gjør du med resten av grøten, fryser du den ned?

Gjest frøken am
Skrevet

Det der så jeg og!!

Heldigvis har vi lagt om fullstendig her hjemme for lenge siden, kommer ALDRI til å kjøpe glassmat, grøt osv.

Alt lages fra bunnen.

Og det funker som hakka møkk ;)

Treåringen kaster i seg, og vi har massevis å velge mellom den dagen mini skal ha fast føde :)

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Her får baby to måltider daglig, det første er et grøtmåltid. Jeg har kokt hirsegrøt og fryst ned i porsjoner (oppskrift står på posen, man koker vann og hirse i 5-10 min), ellers koker jeg maismel eller rismel med vann i noen minutter. Men tror jeg satser på hirsegrøten. I stad laget jeg aprikosmos og det var suksess! Blander det med grøten så går det ned på høykant. Det andre måltidet er middagsmåltidet, med grønnsaksmos og evt fiskemos eller kjøttmos. Har gitt henne litt leverpostei også. Hun får litt frukt til dessert.

Summerjoy:

Skulle gjerne droppet grøten..vil helst bare gi henne grønnsaker, frukt og kjøtt men i Norge er jo frokost og lunsj basert på brødmat/ korn så tenker det er best å venne henne til det. Så skal jeg gi henne forskjellige frukt/grønsaksmoser i grøten istedet. Hva gir /ga du ungene dine som første måltid på dagen da?:)

Jeg har alltid hatt et ønske om å gi barna mine sunne matvaner og lage mat fra bunnen av. Jeg måtte dessverre begynne med MME fra 3 mnd alder, men fra nå av er det i hvert fall kun hjemmelaget hun får når det gjelder fast føde!

Helt sykt at de tilsetter palmolje. Jeg skulle GLADELIG betalt mer for å få en grøt og MME som var tvers igjennom sunn for ungen, uten tilsetninger som kun er der for å gjøre maten billigere!!

Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Det finnes masse fine erstatninger for mme (quinoamelk og rårismelk bl.a), og de som har begynt med fast føde kan trygt (har kilder om skeptiske mammaer trenger det ;)) spise bløtkokt eggeplomme, risgrøt av brunris/naturris, kokosolje og linfrøolje.

Litt eldre barn kan spise kikerter og bønner og linser.

Selvfølgelig masse grønnsaksmos og most kjøtt.

Tang er også bra! :)

Godt tips til hirsegrøten er at den ristes og tilsettes c-vitamin :) (vi bruker amla-c plus).

Endret av frøken am
Skrevet

.

Summerjoy:

Skulle gjerne droppet grøten..vil helst bare gi henne grønnsaker, frukt og kjøtt men i Norge er jo frokost og lunsj basert på brødmat/ korn så tenker det er best å venne henne til det. Så skal jeg gi henne forskjellige frukt/grønsaksmoser i grøten istedet. Hva gir /ga du ungene dine som første måltid på dagen da?:)

Jeg har nok gitt ferdiggrøt selv, så jeg skal ikke snakke. Bare tenkte litt høyt.

Har forøvrig kuttet ut grøt nå som småen spiser brødskive i stedet.

Gjest pysepusen
Skrevet

Oppskrift? Hvis du vil dele :) hva gjør du med resten av grøten, fryser du den ned?

Her er det masse om grøt :) Her lager jeg store porsjoner med grøt og fryser ned! (han er ikke så glad i skive så da begynner han gjerne dagen med havregrøt eller hirsegrøt med linfrø i)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...