Gå til innhold

Kan barnet mitt havne i kristen barnehage?

Anbefalte innlegg

Gjest Mahareth
Skrevet

Nå er det en stund til det blir aktuelt å søke om barnehageplass, men jeg må bare spørre nå likevel.

Jeg vil absolutt ikke ha barnet mitt i en kristen barnehage (f.eks. filadelfia). Er det noen sjanse for at barnet blir plassert der uten at jeg har søkt spesifikt på en slik barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det en stund til det blir aktuelt å søke om barnehageplass, men jeg må bare spørre nå likevel.

Jeg vil absolutt ikke ha barnet mitt i en kristen barnehage (f.eks. filadelfia). Er det noen sjanse for at barnet blir plassert der uten at jeg har søkt spesifikt på en slik barnehage?

Nei.

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg hadde vært storfornøyd hvis mitt barn hadde havnet i en kristen barnehage, fordi da hadde mitt barn lært protestantisk arbeidsetikk.

Skrevet

I vår kommune så kan vi velge tre barnehager som vi søker på, men det er ikke garantert at man får en av de tre. "Vi" fikk plass i en helt annen privat barnehage som bla. har en utvidet kristen målparagraf.

Hadde vi takket nei, hadde vi stått uten plass.

Skrevet

Niesen til en venn av meg går i kristen barnehage. Faren hennes (han er alene pappa) er ikke religiøs i det hele tatt, og jeg tror ikke at han har så veldig lyst at hun skal går der, men samtidig så er det ikke alltid det er ledig andre plasser. Denne barnehagen som jenta går i, var den eneste ledige. Nå man er desperat tar man hva som helst.

Skrevet

Man har ikke anledning til å spørre om personlig tro hos ansatte i en barnehage. Det man derimot har krav på å vite noe om, er hvordan barnehagen drives, og hvilken handlingsplan man har. Dette kan man også være med å påvirke gjennom FAU og SU.

Jeg syns imidlertid det høres rart ut om man blir tildelt plass i en barnehage som har tro som et hovedpunkt i handlingsplanen, selv om man ikke ønsker det, og da mister rett til annen plass. Man kan jo velge å stå på venteliste videre, man er aldri tvunget fra kommunen sin side til å ta en plass, men man er jo gjerne tvunget av andre årsaker, som økonomi og jobbsituasjon. Svært uheldig..

Skrevet (endret)

Jeg må bare kommentere: Så lenge barnehagene er med i det samordnede opptaket, administrerer kommunen i like stor grad opptaket i private som i kommunale barnehager, så det er egentlig opp til hver enkelt å undersøke om barnehagen driver etter utvidet kristen formålsparagraf, og evt. la være å sette disse barnehagene opp på lista. Det er sjelden man blir tildelt plass i barnehager man ikke har ført opp som alternativer, dersom man ikke i tillegg søker uspesifisert.

Da vi søkte barnehageplass i 2010, søkte vi på to private og en kommunal (gjennom barnehageweb), og fikk tildelt plass i en av disse.

*edit* Jeg er at det er ulik praksis på ulike steder i landet.

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Gjest Spinell
Skrevet

Den lovfestede retten til barnehageplass gir dessverre ikke en lovfestet rett til å velge barnehage basert på ulike livssynsgrunnlag, eller pedagogiske grunnlag for den del. (Hadde jeg hatt barn kunne jeg f.eks verken tenkt meg en menighetsbarnehage eller en steinerbarnehage...)

Man kan, som andre også har nevnt, bli tildelt barnehageplass i en av de barnehagene man ikke har satt opp på ønskelista, men under inntaket etterstrebes det selvsagt å oppfylle de ønsker som er satt opp. Dersom man skulle være uheldig med barnehagen, er vel det eneste man kan gjøre å søke om overflytting, evt søke plass i en annen barnehage fra neste år.

Skrevet (endret)

Jeg må bare kommentere: Så lenge barnehagene er med i det samordnede opptaket, administrerer kommunen i like stor grad opptaket i private som i kommunale barnehager, så det er egentlig opp til hver enkelt å undersøke om barnehagen driver etter utvidet kristen formålsparagraf, og evt. la være å sette disse barnehagene opp på lista. Det er sjelden man blir tildelt plass i barnehager man ikke har ført opp som alternativer, dersom man ikke i tillegg søker uspesifisert.

Da vi søkte barnehageplass i 2010, søkte vi på to private og en kommunal (gjennom barnehageweb), og fikk tildelt plass i en av disse.

Nå foregår barnehageopptaket forskjellig fra kommune til kommune, så det er ganske umulig å si noe generelt. Her kan man bare sette to på lista, og vi fikk da tildelt en helt annen barnehage (nå sto vi på venteliste da, så vi fikk tilslutt førstevalget likevel). Men private og kommunale stiller også på lik linje, så man kan fint få en religiøs eller noe annet spesielt. Kjenner noen som fikk plass i montesorribarnehage helt uten å ha noe ønske om det, og sier man nei stiller man jo bakerst i køen selv om man setter seg på venteliste.

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet

Huff, det er en skikkelig kattepine, det med barnehageplasser. Vi skal straks flytte, og har derfor søkt overflytting, noe vi ble anbefalt å gjøre så fort som mulig. Allikevel vet vi ikke en gang om vi får plass i en av de prioriterte barnehagene fra høsten av. Vi søkte, som sist, på tre barnehager i prioritert rekkefølge, men jeg tviler sterkt på at vi får plass i en av de to vi egentlig synes er likeverdige...

Her i kommunen var det ved barnehageårets start fortsatt rundt 80 barn som hadde rett på barnehageplass som fortsatt stod på venteliste.

Skrevet

Her finner du den nye formålsparagrafen for barnehagen. Den gjelder for alle offentlige barnehager. I '1 står det blant annet:

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene."

Livssynsbarnehager kan gjøre unntak enten ene eller andre veien, jfr. §1a: "Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at verdiene i loven § 1 ikke skal forankres i den kristne og humanistiske arv og tradisjon.

Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om tros- eller livssynsformål."

Merk at det ikke er verdiene, bare verdiforankringen man kan søke unntak fra.

Selv er jeg kristen, men jobben min hadde kjøpt plasser i en barnehage som hadde fått unntak fra formålsparagrafen, og det var de plassene vi fikk. Det var enten det eller dagmamma. Her sang man bl.a. ikke kristne julesanger, det var kun nisser og ikke julekrybber osv. Ellers var det en utmerket barnehage. ;)

Formålsparagrafen gjelder, med eller uten unntaket nevnt i § 1a, for alle barnehager, uavhengig av livssynet til dem som jobber der. Det er ikke sånn at en barnehageansatt, muslim eller kristen eller hindu eller HEF'er kan formidle eget livssyn til ungene etter eget forgodtbefinnende.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For å rette på det du skriver. Jeg gikk i en kristen barnehage og den var IKKE privat.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

For å rette på det du skriver. Jeg gikk i en kristen barnehage og den var IKKE privat.

Kommunale barnehager har kristen formålsparagraf, hvis det er det du mener?

Ellers er det jo sånn at det er samordna opptak, og søknader til barnehagene, private og kommunale, går gjennom kommunen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet

Tråden er ryddet for ensidig meningspåvirkning, avsporinger og krenkelser.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...