AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg jogger ca 5 dager i uken nå for tiden, men 3. dagen er jeg rimelig støl og det går tregt og jeg får lett melkesyre..hvordan kan jeg unngå å bli så stiv i musklaturen?
Gjest *Maja* Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 For min del hjelper det å tøye godt ut etter hver økt.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 For meg funker ikke tøying, men jeg går små turer i løpet av dagen i ulendt terreng, og det hjelper noe for min del
Geparden Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Roer du ned på slutten av økten? Nedkjøringen har mye å si for hvordan det blir i dagene etter.
Wiggins Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 Jeg jogger ca 5 dager i uken nå for tiden, men 3. dagen er jeg rimelig støl og det går tregt og jeg får lett melkesyre..hvordan kan jeg unngå å bli så stiv i musklaturen? Hvor intenst trener du? Hvis du ligger langt over syreterskel store deler av øktene er det ikke rart du fort får melkesyre. Syklister i etapperitt opplever utover i etappene at melkesyra kommer mye raskere enn de første dagene. Jogging er mye hardere belastning for kroppen enn sykling, pluss at du formodentlig ikke er profesjonell, så da høres det ut som om fem økter i uka rett og slett er i overkant for deg. Tøying hjelper ikke mot stølhet, men mot muskeltensjon, som faktisk ikke er det samme. Det er ikke gunstig å tøye ut rett etter trening, da forverrer man bare de muskelrupturene som har oppstått. Ei heller skal man tøye ut før man trener. Etter uttøying er muskulaturen innstilt på avslapping, og er mer mottagelig for belastningsskader. Jeg pleier å tøye ut før jeg legger meg, da får muskulaturen rikelig med tid på å roe seg ned etter tøyeøvelsene. Hvis jeg er sløv med tøyingen noen ganger kjenner jeg at særlig leggene blir stive og stramme, og jeg får gjerne krampe i leggen om natta.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 Hvor intenst trener du? Hvis du ligger langt over syreterskel store deler av øktene er det ikke rart du fort får melkesyre. Syklister i etapperitt opplever utover i etappene at melkesyra kommer mye raskere enn de første dagene. Jogging er mye hardere belastning for kroppen enn sykling, pluss at du formodentlig ikke er profesjonell, så da høres det ut som om fem økter i uka rett og slett er i overkant for deg. Tøying hjelper ikke mot stølhet, men mot muskeltensjon, som faktisk ikke er det samme. Det er ikke gunstig å tøye ut rett etter trening, da forverrer man bare de muskelrupturene som har oppstått. Ei heller skal man tøye ut før man trener. Etter uttøying er muskulaturen innstilt på avslapping, og er mer mottagelig for belastningsskader. Jeg pleier å tøye ut før jeg legger meg, da får muskulaturen rikelig med tid på å roe seg ned etter tøyeøvelsene. Hvis jeg er sløv med tøyingen noen ganger kjenner jeg at særlig leggene blir stive og stramme, og jeg får gjerne krampe i leggen om natta. Nja, er rimelig godt trent. Har trent 5-6 dager i uken i noen år..før det trente jeg 3-4dager i uken. Har trent mye tung styrketrening de siste 5 mnd, samt noe kondisjon, men pga tidsmangel er det mer effektivt å jogge en tur etter jobb i en måneds tid. Jeg varierer tempoet, men får ikke så mye melkesyre de første par dagene. Etter noen dager er jeg ofte stiv og det blir ikke samme farten før musklene er ordentlig varme, men da er økten på en time nesten over.. Jeg vet ikke, men det er mulig jeg bare må leve med det. Uttøying fungerer ikke etter trening, det pleier jeg å gjøre iblant på andre tidspunkt enn når jeg har/skal trene.
Wiggins Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 Jeg varierer tempoet, men får ikke så mye melkesyre de første par dagene. Etter noen dager er jeg ofte stiv og det blir ikke samme farten før musklene er ordentlig varme, men da er økten på en time nesten over.. Jeg vet ikke, men det er mulig jeg bare må leve med det. Dette høres ut som akkurat det jeg opplever når jeg har syklet etapperitt. Særlig dag 3 er fæl hvis dag 1 og 2 har vært ganske harde. Da kjennes beina daue ut, og det tar "evigheter" før de kommer i gang. Du gir rett og slett ikke deg selv nok tid til restitusjon, alternativt så kan man si at du må trene kortere og/eller mindre intense økter hvis du skal trene like mange ganger per uke.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Dette høres ut som akkurat det jeg opplever når jeg har syklet etapperitt. Særlig dag 3 er fæl hvis dag 1 og 2 har vært ganske harde. Da kjennes beina daue ut, og det tar "evigheter" før de kommer i gang. Du gir rett og slett ikke deg selv nok tid til restitusjon, alternativt så kan man si at du må trene kortere og/eller mindre intense økter hvis du skal trene like mange ganger per uke. Ja men det er ikke så lett å begrense seg. Får prøve å ha noen kortere økter i løpet av uken og da og se om det blir bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå