Gå til innhold

"En annen datamaskin har samme IP"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk plutselig en melding på dataen om at en annen maskin på dette nettverket har samme IP som meg. Det stod videre at jeg skulle kontakte nettverksansvarlig for å løse problemet. Jeg skjønner ikke helt hva dette betyr, kan noen hjelpe meg? Det har ikke skjedd noe med dataen min, jeg er fortsatt på nett og har ikke merket noen endring, men den meldingen skremte meg litt. Kan jeg ha blitt hacket eller noe? Hvordan kan noen ha samme IP?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du en annen datamaskin/mobil/annet dings som er koblet til internett? i så fall kan det hende de blir tildelt samme ip, ikke noe farlig. ;-)

i verste fall så kan du dra ut strømmen på routeren, la den stå ute litt, å plugge den inn igjen. :)

Skrevet

har du en annen datamaskin/mobil/annet dings som er koblet til internett? i så fall kan det hende de blir tildelt samme ip, ikke noe farlig. ;-)

i verste fall så kan du dra ut strømmen på routeren, la den stå ute litt, å plugge den inn igjen. :)

IP-adresse tilbehører én enkelt elektronisk dings, uansett om du er koblet på samme internett. Det her minner meg om hacking, selv om jeg ikke vet stort om det.

Skrevet

TS her.

Jeg har ingen andre digser koblet til internett, og jeg har internett gjennom kabel til PC-en.

Skrevet (endret)

IP-adresse tilbehører én enkelt elektronisk dings, uansett om du er koblet på samme internett. Det her minner meg om hacking, selv om jeg ikke vet stort om det.

Jeg er koblet til vpn nett, samme som alle andre brukere på bygget (studentbolig). Når jeg svarer på kommentarene i bloggen min får jeg opp ulikt IP-nummer for hver kommentar. Om IP-nummeret er fast på en elektronisk gjennstand, hvordan er det da mulig? De fremste siffrene er alltid de samme, men de tre siste er ulikt for hver gang.

På nettet der jeg er i praksis er det motsatt, da får jeg opp samme IP uansett hvilken maskin jeg bruker...

Endret av Lykkelitenen
  • Liker 2
Skrevet

TS igjen.

Jeg bor i studentbolig, hvis det spiller noen rolle. Har altså ikke privat nett.

Skrevet

Om du også bruker fellesnett på studentbolig er det nok det som er grunnen :)

• Liker 1
Gjest happy_me
Skrevet

Det er nok bare noe tull med innstillingene på en av maskinene på nettverket.

Skrevet

En av pc'ene som er koblet inn på nettet er sannsynligvis satt opp med en statisk IP istedenfor en dynamisk en. Ved dynamisk IP så bytter man IP hver gang man kobler til nettverket, ved statisk IP beholder man samme IP'n hele tiden.

På de fleste private PC'er så bruker man dynamisk IP, og tildeles en tilfeldig IP hver gang man kobler til et nettverk. På steder der en bestemt IP må kunne tilknyttes en bestemt PC så bruker man statisk IP. Dette er gjerne tilfellet der hvor man benytter seg av lukkede nettverk.

Skrevet

Nei? hvor har du det fra?

Skrevet (endret)

En av pc'ene som er koblet inn på nettet er sannsynligvis satt opp med en statisk IP istedenfor en dynamisk en. Ved dynamisk IP så bytter man IP hver gang man kobler til nettverket, ved statisk IP beholder man samme IP'n hele tiden.

Da tipper jeg den pcen med statisk IP i ts sitt nett, er satt opp feil på noe vis. Sannsynligvis satt opp med fast ip lokalt på maskina. Hvis dette er satt opp på DHCP serveren/domenekontrolleren, vil jo denne vite at den aktuelle IPen er i bruk, og ikke prøve å tildele den til noen andre.

På de fleste private PC'er så bruker man dynamisk IP, og tildeles en tilfeldig IP hver gang man kobler til et nettverk. På steder der en bestemt IP må kunne tilknyttes en bestemt PC så bruker man statisk IP. Dette er gjerne tilfellet der hvor man benytter seg av lukkede nettverk.

F.eks servere eller printere kan man gi en fast ip. Det er ofte en fordel at de får fast ip også. I mitt eget nettverk har jeg satt opp en gammel printer med fast ip, men den ipen har jeg satt utenfor adresseområdet til DHCP serveren (ruteren), så jeg ikke risikerer at det blir krøll. Hadde printeren støttet DHCP protokollen, kunne jeg tildelt IP til den, men bestemt at den fikk samme IPadresse hver gang, basert på MAC adressen til printeren.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Da tipper jeg den pcen med statisk IP i ts sitt nett, er satt opp feil på noe vis. Sannsynligvis satt opp med fast ip lokalt på maskina. Hvis dette er satt opp på DHCP serveren/domenekontrolleren, vil jo denne vite at den aktuelle IPen er i bruk, og ikke prøve å tildele den til noen andre.

Var det ikke det jeg nettopp sa? Meg bekjent så vil aldri et nettverk broadkaste statiske IP-adresser, men de kan derimot settes opp til kun å godta spesifikke (statiske) IP'er.

Skrevet

Var det ikke det jeg nettopp sa?

Eh.. jo. :sjenert:

Meg bekjent så vil aldri et nettverk broadkaste statiske IP-adresser, men de kan derimot settes opp til kun å godta spesifikke (statiske) IP'er.

Men dette må vel da settes opp i DHCP server/domene kontroller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...