Gå til innhold

Stek i leirgryte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal prøve meg på å lage svinestek i leirgryte i dag, og lurer på et par ting. Steika er vel litt over to kg, hvor lang steketid må jeg beregne og hvor mange grader? Hvordan får jeg best mulig smak på steika?

En annen ting, gryta står nå i vann på benken, er dette greit nok, eller må den stå dynket i vann i vasken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele gryta må være nedi vannet. Jeg pleier å ha nede på vaskerommet, der har jeg en stor vask. Så da fyller jeg den bare opp.

Bruk steketermometer. På den står også hvor mange grader må den vaere når den er ferdig. Stekte nettopp en kalkunbryst på over 2 kg. Jeg tror i løpet av 2 timer var den ferdig. Ihvertfall termometeret viste det. Jeg la den stå i 3 timer. Jeg setter altid på 200 grader når jeg lager noe i leirgryta. Og så senker jeg på slutten til 180 hvis jeg vet at retten er ferdig men vil bare ha den stå litt lengre inne.

Angåendes smaken kan jeg ikke hjelpe :) er det ikke nok med salt,pepper, hvitløk, løk ved siden av, så kan jo du google på steikmarinader kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har bare vask på kjøkkenet, og den er så liten at vannet ikke dekker hele gryta og lokket... Går det greit likevel, tror du, hvis jeg lar det renne litt vann over innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har bare vask på kjøkkenet, og den er så liten at vannet ikke dekker hele gryta og lokket... Går det greit likevel, tror du, hvis jeg lar det renne litt vann over innimellom?

Tror det. Jeg har en vask som "lekker" Dvs proppen er ikke tett så jeg hiver gryta nedi en plastpose og så tapper jeg vann i posen. Det blir ikke høy nok vannstand til å dekke gryta men så lenge jeg har den full av vann inni og noe vann på utsiden så trekker det jo opp i den porøse leira.

Når jeg steker steik (eh...merkelig uttrykk når jeg ser det skrevet) så er vanligvis steika på en drøy kilo. Da pleier jeg steke i 2 timer (setter leirgryta inn i kald ovn). Da er steika godt gjennomstekt. Bør vel dermed ha 3 timer for en dobbelt så stor steik, kanskje. Tror jeg bruker 180 grader hele tiden, men sånt er jo også avhengig av hvor "hardt" ovnen steker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du heller ikke plass i vasken hvis du har lokket opp ned i gryta? Og så bare tapper vann over? Du finner nok sikkert ut av det selv ;) Og det blir sikkert bra uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk meg nå på den lure ideen å legge lokket nederst, så får jeg dynket det ordentlig også. Herregud, kan jeg skylde på at det er søndag? Selve gryta har jo ligget og godgjort seg en times tid nå.

Det med kald ovn var jo også noe jeg hørte for en stund siden og helt hadde glemt, det kunne sikkert fort ha gått galt!

En annen ting, hva skal gryta stå på i ovnen? Kan den stå på rist, stekebrett, eller rett på "gulvet" i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min står på rista, på nest nederste "hylle" i ovnen. Tror det blir lovlig sterk undervarme hvis du setter den direkte på "gulvet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Fuktet leirgryte, inn i kald ovn, på rist på nedeste hylle.

Jeg pleier å brune kjøttet raskt i stekepannen før jeg legger steken i leirgryta sammen med løk og eventuelle andre grønnsaker (gulrot, persillerot, sellerirot og hvitløk er supert). Fritt valg :)

Heller stekekraften fra pannen over steken og grønnsakene i leirgryter, legger på lokket og setter gryten i ovnen.

Slår så på ovnen. Starter gjerne med 225 - 200 grader før jeg skrur ned til sånn ca 180 gr. :)

Om du har et løst steketemometer (og du fremdeles får lokket helt nedpå gryten) så bruk steketermometeret :)

En stek på + 2kg ville nok blitt stående i + 3 timer på 180 gr. her i huset. Sakte og rolig så blir den supersaftig og så mør at den kan spises med skje :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha gjort noe galt, for jeg synes steika ble tørr... Hadde litt vann i gryta og stekte sånn som dere sier. Vet ikke om det kan ha noe med at jordfeilbryteren slo inn, tok en stund før jeg merket det, så ovnen ble stående avslått en stund. Skumle greier, det var helt fuktig inni ovnen.

Men får prøve igjen, håper bare ikke hele kjøkkenet eksploderer eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan bli tørr hvis man oversteker har jeg opplevd. Da er det godt å ha en termometer oppi selve steika og skjekke sånn etter sirka 2 timer. Jeg bruker en ikke digital så da er det ingen kabel som sitter mellom lokket heller. Er jo bare å åpne gryta og skjekke av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...