Snuppelure Skrevet 9. desember 2003 #1 Del Skrevet 9. desember 2003 I går kjøpte jeg en pakke med EL tester, og så har jeg filosofert litt da... Hva er egentlig poenget med disse testene? For det første må man lese ut av en tabell hvilken dag man skal begynne å teste. Og så får man forhåpentligvis en høyning i løpet av fem dager. Men hvorfor skal jeg da teste? Det står jo i vedlegget at det ikke er sikkert at man har EL selv om hormon nivået øker, det står at ikke alle sykluser nødvendigvis gir EL. Så det eneste den forteller er at i løpet av test perioden på fem dager får jeg vite når vi skal "kjøre på". Og da kom min filosofi til at jeg ikke trenger å bruke testpinnene, for det er jo bare å "kjøre på" i testperioden pluss et par dager til alikevel.... Hva forteller testpinnene som tabellen ikke forteller? Bortsett fra treff innen for tre i stede for fem dager? Noen andre som har en mer fornuftig filosofi på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 9. desember 2003 #2 Del Skrevet 9. desember 2003 Dersom du ikke vet når eller om du har EL, så vil ELtester kunne hjelpe. Jeg brukte selv ELtester en måned fordi jeg begynte å tvile på om jeg hadde EL (ble ikke gravide på første forsøk slik som tidligere og plutselig, etter MA, ble syklusen 40 dager mot 28 dager tidligere). Jeg testa så og si hele sykliusen - uten resultat. Men legens blodprøve tilsier at jeg allikevel har EL - et eller annet sted mellom menstruasjonene. PS: Med menstruasjon, spesielt regelmessig, er det lite sannsynlig at man ikke har EL. EL = mens, manglende EL = manglende mens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2003 #3 Del Skrevet 9. desember 2003 PS: Med menstruasjon, spesielt regelmessig, er det lite sannsynlig at man ikke har EL. EL = mens, manglende EL = manglende mens. Dersom EL uteblir vil man uansett få en blødning som er vanskelig å skille fra ekte mensblødning. Tror det er ganske vanlig at man "hopper over" en syklus en gang i blant, men ikke ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #4 Del Skrevet 10. desember 2003 De fleste har jo mens selv om de går på p-piller og dermed ikke har eggløsning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 10. desember 2003 #5 Del Skrevet 10. desember 2003 P-piller "teller ikke". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 10. desember 2003 #6 Del Skrevet 10. desember 2003 P-piller "teller ikke". men uteblitt EL = uteblitt mens stemmer ikke. Det er jo det som er så vanskelig. Ingen kan vite sikkert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 10. desember 2003 #7 Del Skrevet 10. desember 2003 La Flaca: les nøyaktig hva jeg skrev før du besvarer da! ... "MEST SANNSYNLIG" ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 10. desember 2003 Avsporing av temaer er en fin ting ... :-) EL eller ikke. Min filosofering over hva poenget er med ELtester konkluderte i går med: Det eneste den forteller deg er at denne mnd er det ikke vits i å ha sex..... For altannet kan eventulet avleses i tabell. Tror ikke jeg trenger å kjøpe flere slike pakker. Sex har men helst av flere grunner en kun ønsket om barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 10. desember 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 10. desember 2003 Dersom du ikke vet når eller om du har EL' date=' så vil ELtester kunne hjelpe. [/quote'] Nei, det er ikke helt sikkert..... for det står i bruksanvisningen at selv om du får høyning i hormon nivået er det ikke sikkert at EL vil finne sted. Og det står at selv om testen ikke gir utslag kan man alikvel ha EL..... Desuten skal dette gjøres i en periode som avles på en tabell. Desuten tar den forebehold om både regelmessig menstrasjon og noe greier i forhold til p-piller... Så da er jeg tilbake i rute 1: Hva er poenget med El-tester? Det er jo bare å "kjøre på" to dager mer en det EL testne vil konkludere med, så er noen hundrelapper spart. Men det er mulig noen gjerne betaler i vei for å slippe sex den uken??? Det er i så fall dete eneste poenget jeg finner. Om enn noe søkt..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 10. desember 2003 #10 Del Skrevet 10. desember 2003 EL eller ikke. Min filosofering over hva poenget er med ELtester konkluderte i går med: Det eneste den forteller deg er at denne mnd er det ikke vits i å ha sex..... For altannet kan eventulet avleses i tabell. Tror ikke jeg trenger å kjøpe flere slike pakker. Sex har men helst av flere grunner en kun ønsket om barn... Hmm, prøv å få endret din syklus vanvittig og sterkt forlenget etter MA, så skjønner du kanskje litt mer av hvorfor jeg prøvde ELtester... Over 40 dager med sex hver/annenhver dag kan bli litt i meste laget... Siden vi ikke lyktes var jeg redd for å mangle eggløsning totalt. Jeg skjønner også de som ikke orker å ha sex hele syklusen år ut og år inn. Visst har man sex av andre grunner en reproduksjon, men det er ikke alle som har sex minst annenhverdag av andre grunner enn reproduksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 15. desember 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 15. desember 2003 Mulig jeg er sikkelig dårlig til å forklare meg her.... Men for at en EL skal kunne gi svar står det i bruksanvisningen at man må ha regelmessig syklus. Så forteller den via en tabell om en periode på 5 dager hvor EL skal skje. Så vil test-pinnene plukke ut 3 av disse 5 dagen... Og da skjønner jeg fortsatt ikke poenget... Den reduserer bare fra 5 til 3 dager. Du kan jo lese i tabellen for å redusere 40 sex dager til 5.... ergo fortsatt lite poeng med slike tester... For den har jo untak for alle som har gått på p-piller, vært gravide på en eller annen måte, eller av andre grunner ikke har regelmessig sylkus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 15. desember 2003 #12 Del Skrevet 15. desember 2003 Vel, for min del reduserte jeg antall sexdager fra 40 til 40 med ELtester... Ingen slo ut. Man trenger ikke ha stabil syklus for å bruke ELtester. Om man har syklus på alt fra 20 til 50 dager kan man redusere antall sexdager fra hver/annenhver dag til et par-tre dager. Det kan være ønskelig for de som har så ustabile sykluser! Og det er en variasjon på 12-16 dager fra EL til mens som er normal. Om man mistenker unormal lengde mellom EL og mens, så kan man prøve med ELtester. Kanskje har man 20 dager fra EL til mens, kanskje har man 8 dager fra EL til mens. Under 10 dager fra EL til mens vil vanskeliggjøre en graviditet (egget fester seg ikke) og man bør gå til legen for å få litt veiledning... Altså er det ikke 5 dager som man bør ha sex for å være helt sikker på å treffe EL, men alt fra 10 til 20 dager for å være rimelig sikker på å treffe EL. Men for all del: ser du ikke vitsen med ELtester, så må du ikke bruke det! Jeg så ikke selv vitsen med ELtester tidligere, men nå gjør jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka Skrevet 15. desember 2003 #13 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg hadde tenkt til å ta el tester neste syklus, ikke først og fremst for å finne ut når jeg "måtte ha" sex, men for å vite hvor lang syklusen ble! Når du ikke aner om mensen kommer i morgen, eller om to uker, eller to måneder, så er det litt frustrerendes for å si det pent. Og hadde jeg da visst at eggløsning ikke hadde vært enda, ja da hadde jeg ikke venta mensen med det første, og når jeg hadde fått den så ville jeg jo visst at nå er det ca to uker til jeg enten får mensen eller kan teste. Men, jeg hadde tenkt til å bruke persona som er mye billigere jeg da. For jeg hadde ikke fulgt noen periode, jeg hadde testet hver dag fra mensslutt jeg, i håp om å finne eggløsningen (som jeg har visst at jeg har, bare at det varierer en del når den kommer)....! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå