Gå til innhold

Te-tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg liker egentlig sammenligningen med vin veldig godt - det er akkurat like nyansert. Store forskjeller i typer og smak. Selv er jeg veldig glad i grønn te og er hjertens enig i at den lett kan bli besk på smak dersom den ikke brygges riktig. Nå er jeg et realt vannkoker-menneske til hverdags, men akkurat ekte grønn te brygges på kjele, det blir bare ikke det samme ellers.

Har hatt gleden av å drikke ren, kinesisk kvalitetste og det kan ikke sammenlignes med noen annen te jeg har drukket før. Nydelig godt og uhyre spesielt. Første gang bommet jeg på bryggingen og det smakte høgg. Man må nesten prøve og feile. :) Og nå i disse tider er det ikke noe bedre enn å nyte lyden av regnet, ilden i peisen og kjenne den svake lukten av falne løv.. med en god kopp te i hånden. :rodmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for innspill. :) ...og så et spørsmål som jeg vel aner svaret på, men: er det meningen at en kan bruke te-posen to ganger med hell, eller er det bare de gjerrige som bruker det? Jeg har sånne litt uti familien min...

Skrevet (endret)

Jeg kjøper min te på Iherb. Der får de for eksempel Yogi, Pukka og Numi te til en billig penge sammenlignet med her i landet. Min favoritt, spesielt nå om høsten, er chai latte. Det vil si en hvilken som helst krydderte med melk i.

Mine favoritter bland chai er:

Yogi for den som liker te med mye smak.

Chai med hint av sjokoladesmak - også litt mildere i kryddersmaken.

Numi , denne er også mildere i kryddersmaken.

Indiska sin chai (løsvekt) er også verdt å nevne.

Ha ev. også i litt ekstra krydder - f.eks. pepper, anis, kanelstang, ingefær...

Og for å lage en fantastisk chai latte, bør du invistere i en melkesteamer (f.eks. Bodum har ulike typer). Hvis du velger sunn søting i teen, kan du også drikke den mange ganger om dagen. Det kan f.eks. være Stevia eller Yacon sirup.

Oi...jeg kom på en enda en favoritt: Chocolate Mint teen fra Harney & Sons er en favoritt for oss som elsker både sjokolade og te. Denne er dyr, men du får en fin boks på kjøpet, i tillegg er dette en te som er så rik på smak, at den fint kan trekkes flere ganger, ev. trekke èn pose i en kanne. De selger kanskje ikke denne teen her så mange steder i landet, det er vel enklest å få den over nett. Jeg kjøper den enten hos Country Chic (Bogstadveien) (De har ikke så godt utvalg) eller Frogner Spesial (Bygdøy Allè).

Endret av Gaudium
Skrevet

Takk for innspill. :) ...og så et spørsmål som jeg vel aner svaret på, men: er det meningen at en kan bruke te-posen to ganger med hell, eller er det bare de gjerrige som bruker det? Jeg har sånne litt uti familien min...

Jeg brygger kun én gang siden jeg har så mange jeg må bruke opp (host hark hint.. hihi), men ja - de fleste teer skal gå fint å brygge både én og to ganger til. Dårlige teer som blir bitre på smak før de rekker å bli dype, dypper jeg i varmtvann for å få vekk første smaken.. og sååå har jeg det over i den koppen jeg skal drikke fra. Litt juks, men schmaker godt. :sjenert:

Skrevet (endret)

Hehe....morsomt. :fnise:

Forresten, jeg spør i ren naivitet: er te som inneholder sjokolade og diverse...kalorifrie? :sjenert:

Endret av Margareth
Skrevet

Jeg har ei veninne som bruker samme pose flere ganger og det er ikke for å spare men hun liker ikke sterk te. Hun har den bare noen sekunder i koppen og så bruker hun den en gang til etterpå.

Skrevet

Det er folk som ikke har peiling! Først og fremst skal en styre unna te-poser da det er lavkvalitets te. Dernest så er ikke te te, for å si det sånn. Det finnes te'er som fint kan trekkes to ganger. Spesielt noen finere som trekkes på relativt lave temperaturer. Vanlig te ender du bare opp med å trekke i stykker og ender opp med noe som smaker rart, feil og/eller vondt.

Ellers så er to-trekk metoden fin for å lage sin egen lav-koffein te. Trekk i 30 skund, kast den nybryggede te'en og trekk te-bladene igjen. Koffeinen er noe av det første som trekkes ut. Og etter 30 sekunder har en fjernet mye av koffeinen, samtidig som en ennå beholder mye smak.

• Liker 2
Skrevet

Hehe....morsomt. :fnise:

Forresten, jeg spør i ren naivitet: er te som inneholder sjokolade og diverse...kalorifrie? :sjenert:

Neppe :)

• Liker 1
Skrevet

En nettside jeg ikke har prøvd, men bare lest er denne

http://www.chai-tea.org/

Mye bra tips til angivelig god Chai.

Jeg føler ikke at en trenger en melkesteamer. Har laget chai rett i gryten i noen år nå og synes den blir utmerket :) Men det er nok noe smak og behag der også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...